Stroomverbruik van een plug-in hybride of elektrische auto

Alles over het stroomverbuik van een plug-in hybride en elektrische auto. Hoe zuinig is een elektrische auto echt?

Introductie

Elektrische auto's hebben het imago goed te zijn voor het milieu. Een belangrijk deel van dit imago is ontstaan doordat een elektrische auto geen fossiele brandstof gebruikt. Maar ook een elektrische auto heeft natuurlijk 'brandstof' nodig om te rijden. Hoe werkt dit precies en hoe zuinig is een elektrische auto?

Elektrisch verbruik

Is een elektrische auto echt zuinig?

Net als een auto met een brandstofmotor gebruikt een EV energie om het voertuig voort te bewegen. Bij een brandstofmotor is deze energie in de vorm van fossiele brandstof zoals benzine, diesel of lpg. De brandstof wordt in de motor omgezet in aandrijving. Een groot deel van de energie gaat echter verloren in de vorm van restwarmte. Dit is een eigenschap van brandstofmotoren: ze zijn inefficiƫnt. Gemiddeld wordt maar 25 tot 30% van de brandstof omgezet in aandrijving, de rest gaat verloren als warmte.

Een EV haalt zijn energie uit een accu. Deze energie wordt gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Bij elektrische aandrijving gaat echter maar een klein deel van de energie verloren aan warmte. Sommige elektrische aandrijvingen kunnen wel 95% efficient zijn. Wanneer een voertuig elektrisch aangedreven wordt kan, in vergelijking met fossiele brandstof, tot wel 3x meer afstand afgelegd worden op dezelfde hoeveelheid energie. Een EV is dus zeer energiezuinig.

Het verbruik van EV

Wanneer een auto op elektrische energie rijdt, is het verbruik eenvoudig uit te rekenen. Net als bij het berkenenen van een gemiddeld brandstofverbruik van een fossiele auto hangt het verbruik af van het aantal kilometer dat per energiehoeveelheid gereden kan worden. Bij een fossiele auto wordt verbruik uitgedrukt in het aantal liter brandstof dat nodig is om 100 kilometer te rijden. Bij een EV wordt het verbruik uitgedrukt in het aantal kWh dat nodig is om 100 kilometer te rijden.

Energieverbruik van een BMW i3
Een BMW i3 kan op de accu van 18.8 kWh in de praktijk ongeveer 160 km rijden.
18.8 kWh / 160 km = 11.75 kWh/100km
Energieverbruik van een Volkswagen Golf GTE in elektrische mode
Een Volkswagen Golf GTE kan op de accu van 6.1 kWh in de praktijk ongeveer 38 km rijden.
6.1 kWh / 38 km = 16.1 kWh/100km

Equivalent benzineverbruik

De eenheid kWh/100km heeft voor veel mensen nog weinig betekenis omdat deze nog maar kort gebruikt wordt. In de EVDB wordt de term 'equivalent benzineverbruik' gehanteerd. Dit verbruik geeft aan hoeveel energie een EV verbruikt als deze op benzine zou lopen. Zo is eenvoudig en objectief een vergelijk te maken in het verbruik tussen een reguliere benzineauto en een EV. Brandstof is immers niets anders dan een vorm van energieopslag, net als een accu. Zo bevat een liter benzine gemiddeld ongeveer 8.9 kWh. Een accu van 85 kWh bevat dus het equivalent van ongeveer 9.5 liter benzine aan energie.

Equivalent benzineverbruik van een BMW i3
Een BMW i3 heeft een gemiddeld verbruik van 11.75 kWh/100km (zie boven)
11.75 kWh/100km / 8.9 kWh/l = 1.32 l/100km

Een BMW i3 heeft in de praktijk dus een vergelijkbaar benzineverbruik van 1 op 75 (!)
Equivalent benzineverbruik van een Volkswagen Golf GTE
Een Volkswagen Golf GTE heeft een gemiddeld verbruik van 16.1 kWh/100km (zie boven)
16.1 kWh/100km / 8.9 kWh/l = 1.81 l/100km

Een Golf GTE heeft in de praktijk dus een vergelijkbaar benzineverbruik van 1 op 55 in elektrische mode.

Fabrieksopgave volgens NEDC

Een autofabrikant is verplicht om zelf gegevens te publiceren over het verbruik van een voertuig. Hiertoe test een fabrikant een auto in een laboratorium waarin rijomstandigheden gesimuleerd worden. De normen die gehanteerd moeten worden in Europa zijn de NEDC-normen. De NEDC-normen zijn echter sterk onderhevig aan veroudering en geven geen goed beeld van de praktijk. Vooral bij plug-in hybrides is de norm volledig onbruikbaar voor praktische toepassingen. De fabrieksgegevens zijn dan ook alleen te gebruiken als onderlinge vergelijking en bijvoorbeeld het vaststellen van het bijtellingspercentage. Gebruik echter nooit de NEDC normen om praktijkberekeningen te maken, hiervoor zijn deze cijfers niet geschikt. Gebruik hiervoor de praktijkcijfers uit de EVDB.

Rekenmethode EV Database

In de EVDB worden berekeningen altijd zoveel mogelijk gemaakt op praktijkwaarde. Deze praktijkwaarde komen overeen met een rustig tot gemiddeld rijgedrag, gematigd weer en een vlakke omgeving. Wanneer aggressief gereden wordt of bijvoorbeeld de verwarming aangezet wordt, kunnen de echte waardes natuurlijk flink afwijken van EVDB. Ook het continu rijden op hoge snelheid of rijden in bergachtig gebied kunnen sterk afwijkende waardes opleveren.

Bij het berekenen van het elektrisch verbruik wordt het praktijkbereik en de daadwerkelijk bruikbare accu capaciteit gebruikt. De accu capaciteit wordt echter niet altijd door de fabrikant openbaar gemaakt en kan daarom berusten op een schatting. Wanneer er sprake is van een schatting, dan wordt dit aangegeven.

Stroomverbruik van een plug-in hybride of elektrische auto