Prijs, lease en bijtelling van een elektrische auto

Alles over de aanschaf of lease van een hybride of elektrische auto. Van catalogusprijs tot lease, aangevuld met een uitgebreide uitleg over bijtelling.

Introductie

Eén van de belangrijkste overwegingen bij de aanschaf van een auto is de prijs. Bij een elektrische auto is de prijs over het algemeen aanzienlijk hoger dan een vergelijkbare conventionele auto. Toch is de aanschaf en het gebruik van een EV financieel erg aantrekkelijk. Met name voor zakelijke en lease rijders is veel voordeel te halen.

Catalogusprijs en Leasetarieven

Catalogusprijs

De prijzen in de EV Database zijn prijzen zoals deze in de catalogus van het automerk vermeld staan. Dit zijn zogenaamde 'vanafprijzen'. Wat je voor dit bedrag krijgt hangt sterk af van het merk en type auto dat je van plan bent te kopen. Bij sommige modellen is de vanafprijs al een hele complete auto en heb je vaak nog maar een paar (of zelfs helemaal geen) opties meer nodig. Voor de meeste modellen is dit helaas niet zo. Er wordt tegenwoordig veel gewerkt met opties of optiepakketten die bovenop de genoemde catalogusprijs komen. Een belangrijk deel van de winst op een auto komt uit deze opties. Je zult merken dat bij het uitkiezen van de auto de dealer graag diverse opties meeverkoopt. De opties zijn vaak ook het enige onderdeel waar je iets te onderhandelen hebt. De aanschafprijzen zijn vermeld inclusief BPM en BTW.

Leasetarief

De leaseprijzen in de EV Database worden gebaseerd op de vanafprijs. Het rekensysteem maakt een ruwe inschatting voor operational lease op basis van een contract van 5 jaar en 20.000 km per jaar. De werkelijke leaseprijs hangt dan ook sterk af van de daadwerkelijke contractduur en gereden kilometers. Ook spelen de opties hier een belangrijke rol: bij het toevoegen van opties gaat de aanschafprijs omhoog en wordt de leaseprijs uiteraard ook hoger. Bovendien kan er tussen leasemaatschappijen veel prijsverschil zitten door aanbiedingen, beschikbare voorraden of afspraken met bepaalde automerken. De leaseprijzen zijn exclusief BTW.

Ter vergelijking

De prijzen in de EV Database zijn dan ook vooral ter vergelijking: ze geven een goed beeld van welke auto wel of niet binnen je budget passen. Wanneer je een selectie hebt gemaakt in de EV Database is het verstandig je goed te verdiepen in alle opties of modellijnen die beschikbaar zijn. De opties hebben namelijk directe invloed op het leasebedrag en tellen bijna altijd mee in het totaalbedrag van de auto waarover je bijtelling moet gaan betalen.

Bijtelling

Eén van de meest belangrijke woorden in de Nederlandse autoindustrie is bijtelling. De term is eigenlijk alleen maar van belang voor leaserijders, maar omdat een belangrijk aandeel van de nieuwe auto's in Nederland door leaserijders wordt aangeschaft is het van enorm belang voor zowel de leaserijder als de automerken. Bij elektrische voertuigen is dit effect nog veel groter: bijna alle EV's in Nederland worden zakelijk aangeschaft en juist vanwege de lage bijtelling gekozen.

Belasting privégebruik auto

Het principe is simpel: als leaserijder krijg je een zakelijke auto ter beschikking waarin je ook privé kan rijden. Wanneer je privé gebruik maakt van een zakelijke auto, dan is dit in feite een verkapte beloning. Hierover dien je belasting te betalen. Deze belasting betaal je via de bijtelling. Het is geen directe belasting, maar een bedrag dat ieder jaar bij je inkomen wordt bijgeteld. Over dat inkomen betaal je vervolgens inkomstenbelasting en zo draag je dus belasting af voor het privé gebruik van je zakelijke auto. De hoogte van die belasting hangt af van de waarde van de auto, je inkomen en het bijtellingsperecentage.

Het bijtellingspercentage heeft de grootste invloed op de uiteindelijke belasting die je moet betalen. En daar maakt de overheid handig gebruik van. Ieder jaar worden de tarieven aangepast naar het beleid van de overheid. Zo is de afgelopen jaren een beleid ontwikkeld waarin het gebruik van zuinige en milieuvriendelijke auto's gestimuleerd wordt. Het bijtellingspercentage hangt daarom af van de CO2 uitstoot van het voertuig. Hieronder zie je deze perecentages over de afgelopen jaren.

2014
Bijtelling CO2 Uitstoot
4% 0
7% < 50
14% D > 50 ≤ 85
B > 50 ≤ 88
20% D > 85 ≤ 111
B > 88 ≤ 117
25% D > 111
B > 117
2015
Bijtelling CO2 Uitstoot
4% 0
7% < 50
14% > 50 ≤ 82
20% > 82 ≤ 110
25% > 110
2016
Bijtelling CO2 Uitstoot
4% 0
15% < 50
21% > 50 ≤ 106
25% > 106
2017
Bijtelling CO2 Uitstoot
4% 0
22% > 0

* B: Benzine, D: Diesel

Rekenvoorbeeld

Auto: Mitsubishi Outlander PHEV
Catalogusprijs: 42.000 euro
Opties: 8.000 euro
Bijtelling 2015/2016: 7% / 15%

2015: 7% van 50.000 is 3500 euro
2016: 15% van 50.000 is 7500 euro

Dit bedrag wordt opgeteld bij je inkomen.
Hoeveel netto bijtelling je uiteindelijk betaalt hangt af van hoeveel je verdient:

2015
Inkomen t/m €57.585
42% van €3500 is €1470
€122.50 per maand

Inkomen vanaf €57.585
52% van €3500 is €1820
€151.67 per maand
2016
Inkomen t/m €66.421
40.4% van €7500 is €3030
€252.50 per maand

Inkomen vanaf €66.422
52% van €7500 is €3900
€325 per maand

Deze netto bijtelling zie je in de EV Database terug en je kunt er ook op sorteren en zoeken. Als je bij de Outlander PHEV kijkt zie je (in 2016) een netto bijtelling van €212 euro staan. Dit bedrag is gebaseerd op de catalogusprijs zonder enige opties en gaat er van uit dat je minder dan 66.422 euro belastbaar inkomen hebt. Het kan dus zijn dat de netto bijtelling hoger uitvalt, maar je kunt deze waarde goed gebruiken om een inzicht te krijgen en de auto eenvoudig met andere auto's te verglijken. Wanneer je de auto aanklikt krijg je in het detail overzicht ook de netto bijtelling voor het hogere inkomen te zien.

Run op plug-in hybrides

Uit het voorbeeld wordt overigens meteen duidelijk waarom er in november en december van 2015 een enorme vraag was naar dit soort auto's. De lage bijtelling van 7% geldt namelijk alleen wanneer de auto voor 1 januari 2016 op kenteken staat. Het bijtellingspercentage is dan bovendien voor 5 jaar lang maar 7%. Ondanks dat je dus ieder jaar bijtelling moet betalen, wordt de bijtelling niet ieder jaar aangepast naar de dan geldende tarieven. De auto's die in 2015 op kenteken zijn gezet gaan pas per 1 januari 2021 bijtelling betalen volgens de dan geldende tarieven. Het maakt daarbij niet uit of de auto in de tussentijd van eigenaar wisselt.

Beleid gericht op 100% elektrisch

Uit de afgelopen jaren is duidelijk te zien dat de overheid de regels steeds scherper maakt. Zo zijn de afgelopen jaren plug-in hybrides (bijna allemaal minder dan 50g CO2) in stappen van 0% naar 15% gegaan en zal dit voordeel vanaf 2017 helemaal verdwenen zijn. De overheid heeft namelijk besloten plug-in hybrides minder te gaan stimuleren en in te zetten op volledig elektrische voertuigen. Deze 100% elektrische auto's blijven voorlopig dan ook in de laagste groep van 4%. Dat zijn dus vol-elektrische voertuigen zoals de Nissan Leaf, Renault Zoe of Tesla Model S.

Tesla aanzienlijk voordeliger dan Outlander

Een Tesla Model S met een catalogusprijs van 134.000 euro heeft een netto bijtelling van 180 euro per maand. Dat is meer dan 70 euro per maand goedkoper dan een Mitsubishi Outlander van 50.000 euro. Het meest extreme voorbeeld is wel de Renault ZOE. Met een vanaf prijs van 21.000 euro is de netto bijtelling maar 28 euro per maand. Ook de Nissan Leaf, Kia Soul EV, BMW i3 en Mercedes B 250e zijn met een netto bijtelling van tussen de 40 en 53 euro per maand zeer voordelig.

Effectief middel

In de aankomende jaren worden van diverse grote automerken veel elektrische voertuigen verwacht. Deze zullen bovendien steeds goedkoper worden. Doordat het 4% tarief voorlopig blijft bestaan, zullen er dan ook veel 100% elektrische voertuigen op de Nederlande wegen bij gaan komen. De bijtelling is daarmee een zeer effectief middel om duurzame mobiliteit te stimuleren. Bovendien is, naast de stimulering via de bijtelling, in de afgelopen jaren ook de BPM en wegenbelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot geworden.

Door de afgelopen jaren geen of zeer weinig belasting te heffen op plugin-hybrides en elektrische auto's is Nederland inmiddels één van de landen met de meeste EV's ter wereld. Ook is door dit beleid een belangrijk kip-en-ei probleem opgelost: oplaadpalen. Niemand investeert in dure oplaadpalen als er geen auto's zijn die er gebruik van kunnen maken en vice-versa. Door de enorme groei aan auto's met een stekker werd het echter al snel interessant om laadpalen te plaatsen. Daardoor behoort Nederland ook qua aantal laadplekken inmiddels tot de wereldtop.

Kritiek

Er is echter ook kritiek op dit beleid, met name ten aanzien van plug-in hybrides. Zo is de CO2 uitstoot, waarop het bijtellingspercentage gebaseerd wordt, in de praktijk eigenlijk altijd onrealistisch. Dit heeft te maken met hoe deze uitstoot berekend wordt, maar vooral ook hoe een plug-in hybride in de praktijk gebruikt wordt.
Lees daarover hier meer

Daarnaast is een veelgehoorde kritiek dat zelfs volledig elektrische auto's nog steeds veel CO2 uitstoten. Energie wordt in Nederland immers grotendeels opgewekt met gas- en kolencentrales die veel CO2 uitstoten.
Lees daarover hier meer

Prijs, lease en bijtelling van een elektrische auto