Prijs, lease en bijtelling van een elektrische auto

Introductie

Eén van de belangrijkste overwegingen bij de aanschaf van een auto is de prijs. Bij een elektrische auto is de prijs over het algemeen aanzienlijk hoger dan een vergelijkbare conventionele auto. Toch is de aanschaf en het gebruik van een EV financieel erg aantrekkelijk. Met name voor leaserijders met een 'auto van de zaak' is momenteel veel voordeel te halen.

Catalogusprijs en Leasetarieven

Catalogusprijs

De prijzen in de EV Database zijn prijzen zoals deze in de catalogus van het automerk vermeld staan. Dit zijn zogenaamde 'vanafprijzen'. Wat je voor dit bedrag krijgt hangt sterk af van het merk en type auto dat je van plan bent te kopen. Bij sommige modellen is de vanafprijs al een hele complete auto en heb je vaak nog maar een paar (of zelfs helemaal geen) opties meer nodig. Voor de meeste modellen is dit helaas niet zo. Er wordt tegenwoordig veel gewerkt met opties of optiepakketten die bovenop de genoemde catalogusprijs komen. Een belangrijk deel van de winst op een auto komt uit deze opties. Je zult merken dat bij het uitkiezen van de auto de dealer graag diverse opties meeverkoopt. De opties zijn vaak ook het enige onderdeel waar je iets te onderhandelen hebt. De aanschafprijzen zijn vermeld inclusief BPM en BTW.

Leasetarief

De leaseprijzen in de EV Database worden gebaseerd op de vanafprijs. Waar mogelijk geven we de daadwerkelijke leaseprijs weer. We doen dit via onze leasepartner om er zeker van te zijn dat de getoonde prijzen ook echt in de markt te krijgen zijn. Voor voertuigen waar we geen daadwerkelijke leaseprijzen hebben, maakt ons systeem een ruwe inschatting voor operational lease op basis van een contract van 5 jaar en 10.000 km per jaar. De werkelijke leaseprijs hangt sterk af van de daadwerkelijke contractduur en gereden kilometers. Ook spelen de opties hier een belangrijke rol: bij het toevoegen van opties gaat de aanschafprijs omhoog en wordt de leaseprijs uiteraard ook hoger. Bovendien kan er tussen leasemaatschappijen veel prijsverschil zitten door aanbiedingen, beschikbare voorraden of afspraken met bepaalde automerken. De leaseprijzen zijn exclusief BTW.

Ter vergelijking

De leaseprijzen in de EV Database dienen vooral ter vergelijking: ze geven een goed beeld van welke auto wel of niet binnen je budget passen. Wanneer je een selectie hebt gemaakt in de EV Database is het verstandig je goed te verdiepen in alle opties of modellijnen die beschikbaar zijn. De opties hebben namelijk directe invloed op het leasebedrag en tellen bijna altijd mee in het totaalbedrag van de auto waarover je bijtelling moet gaan betalen. Ook kan het zijn dat je bij de dealer korting kunt krijgen op het voertuig of de opties. Deze kortingen zijn niet in de database opgenomen.

Bijtelling

Eén van de meest belangrijke woorden in de Nederlandse autoindustrie is 'bijtelling'. De term is eigenlijk alleen maar van belang voor leaserijders, maar omdat een belangrijk aandeel van de nieuwe auto's in Nederland door leaserijders wordt aangeschaft is het van enorm belang voor zowel de leaserijder als de autofabrikanten. Bij elektrische voertuigen is dit effect nog veel groter: bijna alle EV's in Nederland worden zakelijk aangeschaft en juist vanwege de lage bijtelling gekozen.

Belasting privégebruik auto

Het principe is simpel: als leaserijder krijg je een zakelijke auto ter beschikking waarin je ook privé kan rijden. Wanneer je privé gebruik maakt van een zakelijke auto, dan is dit in feite een verkapte beloning. Hierover dien je belasting te betalen. Deze belasting betaal je via de bijtelling. Het is geen directe belasting, maar een bedrag dat ieder jaar bij je inkomen wordt bijgeteld. Over dat inkomen betaal je vervolgens inkomstenbelasting en zo draag je dus belasting af voor het privé gebruik van je zakelijke auto. De hoogte van die belasting hangt af van de waarde van de auto, je inkomen en het bijtellingsperecentage.

Het bijtellingspercentage heeft de grootste invloed op de uiteindelijke belasting die je moet betalen. En daar maakt de overheid handig gebruik van. Ieder jaar worden de tarieven aangepast naar het beleid van de overheid. Zo is de afgelopen jaren een beleid ontwikkeld waarin het gebruik van zuinige en milieuvriendelijke auto's gestimuleerd wordt. Het bijtellingspercentage hangt daarom af van de CO2 uitstoot van het voertuig. Hieronder zie je deze perecentages over de afgelopen jaren.

2017 / 2018
Bijtelling CO2 Fis.Waarde
4% 0 vanaf €0
22% > 0 vanaf €0
2019
Bijtelling CO2 Fis.Waarde
4% 0 t/m €50.000
22% 0 boven €50.000
22% > 0 vanaf €0
2020
Bijtelling CO2 Fis.Waarde
8% 0 t/m €45.000
22% 0 boven €45.000
22% > 0 vanaf €0
2021
Bijtelling CO2 Fis.Waarde
12% 0 t/m €40.000
22% 0 boven €40.000
22% > 0 vanaf €0

Fis.Waarde = Fiscale waarde. De aangegeven waardes laten zijn op welke bedragen de bijtelling van toepassing is.
De bijtelling geldt voor 60 maanden vanaf de datum dat het voertuig op kenteken wordt gezet, ongeacht of het voertuig ondertussen van eigenaar veranderd is

Rekenvoorbeeld 2019 / 2020

Auto: Tesla Model 3
Fiscale waarde: 59.000 Euro
Opties: 2.000 Euro
Totale waarde: 61.000 Euro

Bijtelling 2019: 4% tot €50.000, daarboven 22%
Bijtelling 2020: 8% tot €45.000, daarboven 22%

2019: 4% * 50.000 + 22% * 11.000 = 2000 + 2420 = 4.420 Euro
2020: 8% * 45.000 + 22% * 16.000 = 3600 + 3520 = 7.120 Euro

Dit bedrag wordt opgeteld bij je jaarinkomen.
Hieronder zie je hoeveel netto bijtelling je uiteindelijk betaalt.

Op kenteken in 2019
Schijf 2 en 3
38,1% * 4.420 = €1.684
(€140 netto per maand)

Schijf 4
51,75% * 4.420 = €2.287
(€191 netto per maand)
Op kenteken in 2020
Schijf 1
37.35% * 7.120 = €2.659
(€222 netto per maand)

Schijf 2
49.5% * 7.120 = €3.524
(€294 netto per maand)

Dit is een rekenvoorbeeld: in de praktijk kunnen diverse factoren de uiteindelijke netto bijtelling bepalen, de getoonde informatie en bedragen zijn slechts ter indicatie.

De netto bijtelling zie je in de EV Database terug en je kunt er ook op sorteren en zoeken. Bij ieder voertuig wordt de bijtelling weergegeven. Dit bedrag is gebaseerd op de catalogusprijs zonder enige opties en gaat ervan uit dat je voor de inkomstenbelasting in schijf 1 valt (voor 2020: schijf 2/3). Het kan dus zijn dat de netto bijtelling hoger uitvalt, maar je kunt deze waarde goed gebruiken om een inzicht te krijgen en de auto eenvoudig met andere auto's te verglijken. Wanneer je de auto aanklikt krijg je in het detail overzicht ook de netto bijtelling voor het hogere inkomen te zien.

Run op elektrische auto's

Uit het voorbeeld wordt overigens meteen duidelijk waarom in de laatste maanden van 2019 een enorme vraag was naar volledig elektrische auto's. De lage bijtelling van 4% geldt namelijk alleen wanneer de auto voor 1 januari 2020 op kenteken staat. Het bijtellingspercentage is dan bovendien voor 5 jaar lang maar 4% (en 22% over het deel boven €50.000). Ondanks dat je dus ieder jaar bijtelling moet betalen, wordt de bijtelling niet ieder jaar aangepast naar de dan geldende tarieven. De auto's die in 2019 op kenteken zijn gezet gaan pas per 1 januari 2025 bijtelling betalen volgens de dan geldende regels. Het maakt daarbij niet uit of de auto in de tussentijd van eigenaar wisselt.

Laagste bijtelling

Volledig elektrische voertuigen zijn qua bijtelling al enige tijd de meest voordelige auto's om zakelijk te rijden. Zoals in dit artikel te lezen valt, blijft dat de aankomende jaren zo. Je vindt hier een overzicht van alle auto's met de laagste bijtelling.