TOEGEVOEGD: Smart ForTwo en Smart ForFour Electric Drive

Vanaf vandaag zijn de nieuwste elektrische uitvoeringen van Smart toegevoegd aan de EV Database: de Smart fortwo electric drive en Smart forfour electric drive. Zoals beide modelnamen al doen vermoeden: het betreft een tweezitter en een vierzitter. Met de toevoeging van de fortwo is er een EVDB record gebroken: de Volkswagen e-Up! is na lange tijd verstoten van haar plek als goedkoopste EV.

Ondanks dat beide modellen er van binnen en buiten bijna hetzelfde uitzien, is er tussen beiden een fundamenteel verschil. Waar de fortwo een geheel eigen ontwerp is, deelt de forfour meer dan 70% van zijn onderdelen met de Renault Twingo. Waar de fortwo nog in de Duitse ‘Smartville’ fabriek geproduceerd wordt, rolt de forfour van dezelfde Sloveense productieband af als de Twingo.

Accu en aandrijflijn

Beide Smart modellen delen wel dezelfde aandrijflijn: een accu van 17.6 kWh en een motor van 82 pk die via een enkele overbrenging de achterwielen aandrijft. De fortwo accelereert daarmee binnen 11.5 seconde naar 100 km/u. De iets zwaardere forfour doet daar 12.7 seconde over. De acceleratie is bij de Smart echter van ondergeschoven belang: het gaat bij deze stadsauto’s eigenlijk alleen maar om het gebruik in de stad. En daar blinken Smart’s in uit.

Actieradius en de stad

De actieradius van respectievelijk 160 en 155 kilometer (volgens NEDC) zijn voor de Smart dan ook ruim voldoende. In de praktijk zal de actieradius iets boven de 100 kilometer liggen als er ook buiten de stad gereden wordt. De Smart is echter een stadsbeest en zal daarom vaak geen lange afstanden leggen en bovendien lage gemiddelde snelheden halen. De elektrische aandrijving is hierbij ideaal: in start/stop verkeer zijn fossiele motoren erg inefficiënt. Elektrische aandrijflijnen floreren echter in dit soort situaties. Zo wordt er energie teruggewonnen bij het afremmen, loopt de motor nooit stationair en gaat het optrekken vlot en soepel zonder schakelen.

Als klap op de vuurpijl stoten de electric drive varianten ook geen CO2 of schadelijke stoffen uit tijdens het rijden in de drukbevolkte gebieden. De elektrische Smart is dan ook de beste Smart die momenteel te koop is. En dat vindt Smart zelf ook: er zijn vergevorderde plannen om de volgende generatie Smart alleen nog maar als vol-elektrische modellen uit te voeren.

Onhandige boordlader van 4.6 kW

Tot zo ver vooral positieve kanten aan de nieuwe Smart electric drive. Er zijn echter ook een paar mindere punten. Opvallend is bijvoorbeeld dat de Smart een non-conventionele boordlader gebruikt. Waar de meeste Duitse merken zich aan 1 of 3-fase laden houden, heeft Smart ervoor gekozen de boordlader met 1-fase 20A (4.6 kW) uit te voeren. Bij openbare laadpalen betekent dit in de praktijk dat meestal met maximaal 1-fase 16A (3.7 kW) geladen kan worden. Wanneer de accu van de Smart helemaal leeg is, kan het meer dan 5 uur duren om via deze manier weer een volle accu te krijgen.

Thuis zijn er wel mogelijkheden om de volledige 4.6 kW structureel te gebruiken. De Smart is echter ontworpen voor drukbevolkte gebieden, dus thuisladen zal in de praktijk weinig voor komen. Daar komt bij dat opladen met 4.6 kW alsnog meer dan 4 uur kost. Snelladen is helaas ook nog niet mogelijk: er komt een snellaadoptie aan, maar deze is nu nog niet beschikaar. Verre van ideaal dus

4.6 kW boordlader op Smart Electric Drive

De goedkoopste EV met een fors prijskaartje

Een ander minpunt is de prijs. Ja, de Smart is op dit moment met een vanafprijs van €23.446 de goedkoopste EV in de EV Database. Daar staat echter wel tegenover dat dezelfde Smart fortwo voor bijna de helft van de prijs in benzine-uitvoering te krijgen is. Uiteraard geldt wel dat de elektrische Smart aanzienlijk lagere gebruikskosten zal hebben. Op alle variabele kosten zal de elektrische variant een stuk beter scoren dan zijn fossiele aanverwanten. Ook de vrijstelling van MRB helpt om het gat te dichten, maar het zal allemaal niet genoeg zijn om de dubbele prijs te verantwoorden.

Zoals bijna altijd bij elektrische auto’s: het zijn met name de zakelijke rijders die interesse zullen hebben in de nieuwe Smart. De bijtelling van 4% geeft de fortwo een netto bijtelling vanaf 31 euro per maand. Bij een leaseprijs vanaf ongeveer 325 euro per maand is de Smart een zeer betaalbare stadsauto die ideaal is voor allerlei bedrijven in dichtbevolkte gebieden.

Fortwo Cabrio

Met de fortwo cabrio heeft Smart een unicum te pakken: het is de eerste vol-elektrische cabrio. Dat de cabrio op dit moment nog niet leverbaar is, mag de pret niet drukken. Als het goed is wordt het model in de zomer geleverd zodat potentiële kopers er nog net op tijd gebruik van kunnen maken. Zodra de cabrio daadwerkelijk leverbaar wordt, zal deze ook aan de EVDB toegevoegd worden.

UPDATE 12 juli 2017: de Cabrio uitvoering van de ForTwo is inmiddels bestelbaar bij Smart en daarom toegevoegd aan de EV Database: Smart ForTwo Cabrio Electric Drive.

Smart fortwo cabrio electric drive

NB: er zijn momenteel twee elektrische auto’s verkrijgbaar die een lagere vanafprijs hebben dan de Smart fortwo electric drive. Het betreft de Citroën C-Zero en Peugeot iOn. Deze voertuigen zijn vanwege hun lage verkoopaantallen en beperkte actieradius nog niet in de EVDB opgenomen.

UPDATE: per 1 mei 2017 zijn de toelatingscriteria aangepast en zijn zowel de Citroën C-Zero als de Peugeot iOn inmiddels toegevoegd.