TOEGEVOEGD: Tesla Model S 100D

Onlangs kondigde Tesla een nieuwe variant van de Model S aan: de Tesla Model S 100D. Vanaf vandaag staat deze uitvoering vermeld in de EV Database. In dit artikel vind je de belangrijkste eigenschappen van de nieuwe versie.

Kleinere broertje van P100D

De nieuwe variant heeft een theoretische accucapaciteit van 100 kWh. Dit accupakket was tot nu alleen nog te krijgen in de Model S P100D (de P staat voor Performance). De P100D behoort met een 0-100 sprint in minder dan 2.7 seconde tot de snelste productievoertuigen ooit. Bovendien droeg de P100D de titel van de elektrische auto met de grootste actieradius ooit. De 100D brengt daar verandering in.

Grootste actieradius ooit

In tegenstelling tot de P100D is de 100D namelijk niet gericht op extreme prestaties, maar vooral op een zo lang mogelijke actieradius. Met een NEDC actieradius van 632 kilometer is dat gelukt: op dit moment is de Tesla Model S 100D officieel de elektrische auto met de grootste actieradius. In de praktijk zal de actieradius ongeveer rond de 500 kilometer uitkomen. Ter vergelijking: de P100D had een NEDC actieradius van 613 kilometer en daarmee in de praktijk ook ongeveer 500 kilometer. In dagelijks gebruik zal de 100D echter wat zuiniger met energie omgaan omdat de accu aanzienlijk minder belast kan worden.

Minder vermogen, maar nog altijd hoge prestaties

Door aanpassingen in de elektronica en hardware is het vermogen van de 100D ten opzichte van zijn sportievere broer van 680 naar 423 pk teruggebracht is. Ook is het maximumkoppel dat de aandrijflijn kan leveren significant lager: van 967 naar 660 Nm. Dit zijn stevig lagere cijfers, maar de 100D is daarmee absoluut geen trage auto geworden. De sprint gaat in een zeer rappe 4.4 seconde en ook de topsnelheid is ongewijzigd. Met deze prestaties is de Model S 100D vergelijkbaar met de Audi S6 en Mercedes E43 AMG. De 100D is daarmee overigens gelijk getrokken met de Model S 90D.

€50.000 Goedkoper

Met de technische aanpassingen komt ook een forse prijsverlaging mee. Op moment van schrijven ligt de vanafprijs van een P100D op ongeveer 160.000 euro. Voor de 100D is de prijs echter bijna 50.000 euro lager. Hier staat tegenover dat de 100D enkele opties van de P100D mist, maar het prijsverschil is desondanks erg fors. Ten opzichte van andere sedans met een fossiele motor in deze prijsklasse biedt de 100D dan ook een uiterst interessante optie. De grote actieradius, de prima prestaties en natuurlijk de unieke 4% bijtelling maakt van de 100D een zeer aantrekkelijke (lease)auto in het hogere segment.

De Tesla Model S 100D is vanaf vandaag in de EV Database te vinden: klik hier