Levering Opel Ampera-e in Nederland: alle updates

Dit artikel is een vervolg op de introductie van de Opel Ampera-e eerder dit jaar. Na de introductie van de Ampera-e is het originele artikel diverse malen voorzien van updates. Om te voorkomen dat het originele artikel helemaal overloopt met updates en daarmee praktisch onleesbaar wordt, zullen de updates nu in dit artikel bijgehouden worden.

UPDATE [6 Nov 2017] – Prijsverhoging in heel Europa

Vandaag maakte Opel onverwacht nieuwe prijzen bekend voor de Opel Ampera-e. Opvallend, want de EV is nog maar sinds kort beschikbaar en alleen in zeer lage aantallen geleverd. Bovendien is de prijsverhoging niet gering: het introductiemodel was bestelbaar vanaf €40.990, maar wie nu een order plaatst zal minimaal €46.699 kwijt zijn. Dat is dus een prijsverhoging van meer dan €5700 (14%), zonder dat het model veranderd is. Dat is erg lastig uit te leggen aan potentiële klanten en officieel doet Opel dan ook alsof er niets aan de hand is. In de werkelijkheid gaat er achter de prijsverhoging een complex probleem schuil.

Zoals in vorige updates beschreven is Opel eerder dit jaar door de PSA Group (oa Peugeot en Citroën) overgenomen van General Motors. De partijen hebben onderling afgesproken dat GM tijdens de overgang gewoon doorgaat met het produceren van bepaalde modellen. De Ampera-e is zo’n model: de auto wordt bij GM in Detroit gebouwd op dezelfde productielijn als de Chevrolet Bolt. De Bolt verkoopt erg goed in de VS en de fabriek kan voldoende produceren om aan deze vraag te voldoen. Ook in Europa is er veel vraag naar het model.

Tot op heden heeft GM er echter voor gekozen om maar een fractie van de productiecapaciteit te besteden aan de Opel. Sterker nog: tijdens de zomer is er een productiestop geweest omdat er teveel voorraad van de Bolt was geproduceerd. Zoals je hieronder kunt lezen ging destijds het gerucht dat GM bovendien op iedere Ampera-e geld verloor. De beweegredenen van GM om de productie van de Opel zo laag mogelijk te houden mogen dan ook duidelijk zijn. De huidige prijswijziging lijkt dan ook de enige logische oplossing voor de situatie: GM heeft meer geld nodig om de Ampera-e te kunnen bouwen en Opel heeft geen andere keuze dan deze prijs (deels) door te rekenen aan haar klanten. PSA heeft de Ampera-e immers nodig om de CO2-emissies van haar overige modellen te compenseren. Bovendien past de Ampera-e goed in de marketing en toekomst van het merk Opel.

De prijsverhoging vormt hopelijk het begin van een sterk verhoogde productie van de Ampera-e en een einde aan de problematiek. Gezien alle eerdere perikelen lijkt het echter wachten op een volgend hoofstuk in deze langslepende soap.

UPDATE [19 Okt 2017] – Orderstop in Noorwegen, Nederland onduidelijk

De levering (of het gebrek daaraan) van de Opel Ampera-E blijft de gemoederen bezig houden. Vandaag werd namelijk bekend dat er een orderstop is afgekondigd in Noorwegen. In dat land zijn inmiddels bijna 1000 Ampera-e’s geleverd, maar staan er ook nog meer dan 4000 orders open. Voor deze openstaande orders is niet bekend wanneer ze daadwerkelijk door Opel vervuld gaan worden. Het ziet er dus nu naar uit dat Opel voorlopig helemaal geen orders voor de Ampera-e meer aanneemt, om zo te proberen de achterstanden in te lopen. Er gaan bovendien geruchten dat leveringen van de Ampera-e helemaal gestaakt gaan worden en dat dit alles te maken heeft met de overgang van Opel naar PSA. Het is niet duidelijk wat de directe gevolgen voor Nederland zijn, maar de orderstop geeft in ieder geval weinig hoop.

UPDATE [1 Sep 2017] – Levertijd langer dan een jaar

Binnenkort zou de Ampera-e leverbaar moeten worden in Nederland. Tot nu toe is er echter weinig nieuws over de daadwerkelijke aantallen die beschikbaar komen in Nederland. Het ziet er nog steeds naar uit dat de aantallen zeer laag zullen zijn. Er gaan geruchten dat de huidige levertijd langer is dan een jaar. Een mogelijke verklaring voor de beperkte leverbaarheid kan liggen in het feit dat General Motors naar verluidt verlies maakt op iedere Ampera-e die Opel levert. Daar komt bij dat Opel onlangs door General Motors aan de PSA Group verkocht is en er nog veel onduidelijkheid bestaat over de wijze waarop bestaande Opel modellen (en de verliezen hierop) door PSA worden overgenomen.

UPDATE [18 Jul 2017] – Productiestop

De fabriek waar de Ampera-e gefabriceerd wordt zal deze zomer enige tijd stilgelegd worden. Dit heeft overigens niets te maken met de Ampera-e zelf, maar met een overschot aan voorraad van de Chevrolet Bolt. De Bolt is de Amerikaanse variant van de Ampera-e en wordt op dezelfde productielijn in Detroit geproduceerd. De productie zal over enkele weken weer hervat worden, maar de onderbreking zal de toch al zo beperkte leverbaarheid in Europa ongetwijfeld geen goed doen.

UPDATE [19 Mei 2017] – Lange levertijd verwacht

Naar verwachting gaat de Ampera-e zeer beperkt leverbaar zijn. In Noorwegen zijn vele duizenden voorbestellingen gedaan, maar het land krijgt dit jaar waarschijnlijk maar enkele honderden stuks beschikbaar. Ook voor Nederland wordt verwacht dat het aantal leverbare Ampera-e’s veel lager dan het aantal bestellingen zal zijn.