Weergave laadvermogen in EVDB aangepast

Met de update naar versie 0.9.5 is er een aanpassing gedaan in de manier waarop het laadvermogen van sommige EV’s wordt weergegeven. Het gaat hierbij alleen om elektrische auto’s met een laadstroom van meer dan 16A op een fase.

Nieuw: de voetnoot [1]

Bij ieder voertuig dat meer dan 16A laadstroom per fase aankan staat vanaf nu een [1] vermeld. Als laadvermogen wordt nog steeds de meest gebruikte variant getoond, maar onder de Accu en Opladen sectie wordt vervolgens duidelijk aangegeven wat het maximale laadvermogen is. Hiermee wordt heel expliciet vermeld wat het laadvermogen in de dagelijkse praktijk zal zijn, maar tegelijk ook aangegeven dat een hoger laadvermogen beschikbaar is. Op deze wijze wordt duidelijk weergegeven wat de EV kan en wat je er in de praktijk van mag verwachten.

De nieuwe aanduiding met voetnoot

Wat was het probleem?

We kregen van bezoekers regelmatig te horen dat sommige laadvermogens niet klopte. Vooral bij de Renault ZOE ontstond voor veel gebruikers onduidelijkheid: alle ZOE’s kunnen namelijk van 1-fase 16A tot 3-fase 32A laden en alles daar tussenin. Renault noemt de lader in de ZOE vanwege zijn veelzijdigheid dan ook een ’Chameleon Charger’. Het probleem is echter dat laden met 3-fase 32A (22 kW laadvermogen) bijna nergens mogelijk is. Een enkele openbare laadpaal kan het aan, maar in normale huishoudens is 3x32A in feite onmogelijk. Alleen met kostbare verzwaringen van het stroomnet in huis en een duurdere aansluiting op het net is dit laadvermogen haalbaar. Met andere woorden: in de praktijk laadt een ZOE bijna nooit met 22kW. Om teleurstelling en misinformatie te voorkomen werd altijd het hoogste laadvermogen dat praktisch haalbaar was weergegeven. Voor de ZOE is dat dus 11kW.

Hogere laadvermogens werden al wel weergegeven

Op de EV Database zijn de hogere laadvermogens altijd wel te vinden geweest. Op de detailpagina van een EV zijn onder het kopje ‘Opladen van ..’ alle beschikbare laadvermogens te zien. Dit is al vanaf de eerste release zo geweest (zie hieronder). Het was dus bijvoorbeeld altijd al mogelijk om in dat overzicht te zien dat de ZOE ook op 22kW kon laden. Veel bezoekers zagen dit niet direct of vonden de informatie in het hoofdoverzicht te verwarrend.

Vermelding van 22 kW laadmogelijkheid bij Renault ZOE

Aanpassingen in versie 0.9.5

Om aan de onduidelijkheid een einde te maken is vanaf versie 0.9.5 een voetnoot toegevoegd bij alle voertuigen die meer dan 16A per fase kunnen laden. Denk hierbij aan de Opel Ampera-e, de Nissan Leaf of Hyundai Ioniq. Deze voertuigen hebben momenteel een 1-fase lader aan boord waar meer dan 16A laadstroom geaccepteerd wordt. Ook hier is echter het probleem dat verreweg de meeste openbare laadpalen maar 16A per fase kunnen leveren. Voor huishoudens geldt vaak een aansluiting van 25A per fase, maar deze wordt bijna altijd onderverdeeld in meerdere groepen die afgezekerd worden op 16A. Daarmee kunnen deze elektrische auto’s in feite in de meeste gevallen dus maar op 1-fase 16A (3.7kW laadvermogen) worden opgeladen.