Audi Q8 e-tron 55 quattro

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 85 000 *Prijs vanaf

106.0 kWhAccu Bruikbaar

495 km *Actieradius

214 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf * € 85 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf April 2023
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 1 050 /mnd

Netto Bijtelling 2023 (Schijf 1) * € 522 /mnd
Netto Bijtelling 2023 (Schijf 2) * € 697 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 360 - 700 km

Stad - Winter * 490 km
Snelweg - Winter * 360 km
Gecombineerd - Winter * 420 km
Stad - Zomer * 700 km
Snelweg - Zomer * 455 km
Gecombineerd - Zomer * 560 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.6 sec
Topsnelheid 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 495 km
Totaal Vermogen 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel 664 Nm
Aandrijving AWD

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 114.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen Geen Data
Architectuur 400 V
Capaciteit Bruikbaar 106.0 kWh
Kathodemateriaal Geen Data
Pack Samenstelling Geen Data
Nominaal Voltage Geen Data

Opladen

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Locatie Laadpoort 2 Rechterzijde - Voor
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->495 km) 11u30m
Laadsnelheid 44 km/u
Kosten Publiek Laden €7,49 per 100 km
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Locatie Snellaadpoort 2 -
Snellaadvermogen (max) 170 kW DC
Snellaadtijd (50->396 km) 31 min
Snellaadsnelheid 670 km/u
Kosten Snelladen €14,98 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 495 km
Verbruik Voertuig * 214 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.4 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 582 km
Verbruik Normering 206 Wh/km
Verbruik Voertuig 182 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 481 km
Verbruik Normering 244 Wh/km
Verbruik Voertuig 220 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.5 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 151 - 294 Wh/km

Stad - Winter * 216 Wh/km
Snelweg - Winter * 294 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 252 Wh/km
Stad - Zomer * 151 Wh/km
Snelweg - Zomer * 233 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 189 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4915 mm
Breedte 1937 mm
Breedte met spiegels 2189 mm
Hoogte 1633 mm
Wielbasis 2928 mm
Massa Rijklaar 2610 kg
Toegestane Max. Massa 3180 kg
Laadvermogen Maximaal 670 kg
Bagageruimte 569 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor 62 L
Daklast Maximaal 75 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1800 kg
Kogeldruk Maximaal 80 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 3 plaatsen
Draaicirkel Geen Data
Platform VW MLB
Carrosserie SUV
Segment E - Hoge Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 522 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 697 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 13 686 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 24 443 /mnd

Op kenteken in 2025

Bijtelling 17% / 22%
17% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 531 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 710 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

BMW iX xDrive 40BMW iX xDrive 40 €95 duurder 135 km minder actieradius 9% langzamere acceleratie 8% minder stroomverbruik 28% langzamer snelladen
Polestar 3 Long Range PerformancePolestar 3 Long Range Performanc €11,500 duurder 25 km minder actieradius 16% snellere acceleratie 7% meer stroomverbruik 9% langzamer snelladen
Audi Q8 e-tron Sportback 50 quattroAudi Q8 e-tron Sportback 50 quat €7,000 goedkoper 55 km minder actieradius 7% langzamere acceleratie 6% minder stroomverbruik 9% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Audi Q8 e-tron 55 quattro (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Audi Q8 e-tron 55 quattro. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 54u15m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 33u45m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 21u30m 23 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 17 uur 29 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 11u30m 43 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 11u30m 43 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 11u30m 43 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 54u15m 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 33u45m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 21u30m 23 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 17 uur 29 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 11u30m 43 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 7u15m 68 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 5u45m 86 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€0,23€4,92
Thuis Laden (gemiddeld)
€0,38€8,13
Thuis Laden (hoog)
€0,60€12,84
Publiek Laden (laag)
€0,20€4,28
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,35€7,49
Publiek Laden (hoog)
€0,45€9,63
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Audi Q8 e-tron 55 quattro (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Audi Q8 e-tron 55 quattro.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 94 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 95 kW † 49 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 130 kW † 36 min 570 km/u
CCS (175 kW DC) 170 kW † 150 kW † 31 min 670 km/u
CCS (350 kW DC) 170 kW † 150 kW † 31 min 670 km/u
Dit voertuig ondersteunt geen Autocharge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,49€10,49
Snelladen (gemiddeld)
€0,70€14,98
Snelladen (hoog)
€0,85€18,19
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Alles over de Audi Q8 e-tron 55 quattro

Prijs, lease en bijtelling

De Audi Q8 e-tron 55 quattro heeft een geschatte prijs vanaf €85 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 30.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €522 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €697 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Audi Q8 e-tron 55 quattro voor het eerst leverbaar wordt (2023).

De Audi Q8 e-tron 55 quattro is te leasen vanaf ongeveer €1 050 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Audi Q8 e-tron 55 quattro is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Audi Q8 e-tron 55 quattro is 300 kW (408 pk). Het maximale koppel is 664 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Audi Q8 e-tron 55 quattro heeft een capaciteit van 114 kWh. Daarvan is 106 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 495 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 360 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 700 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 11 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 54 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 170 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 150 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 345 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Audi Q8 e-tron 55 quattro is ongeveer 21,4 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 29,4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Audi Q8 e-tron 55 quattro stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Audi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Q8 e-tron op de officiële site van Audi.

Naar de Q8 e-tron op de website van Audi.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Audi e-tron 55 quattro, die leverbaar was van januari 2021 tot november 2022. Het vorige model was €18585 goedkoper, had 130 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en 11% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Audi e-tron 55 quattro