Smart #1 Brabus

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 48 895Prijs vanaf

64.0 kWh *Accu Bruikbaar

335 km *Actieradius

191 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf € 48 895

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf April 2023
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 600 /mnd

Netto Bijtelling 2023 (Schijf 1) € 277 /mnd
Netto Bijtelling 2023 (Schijf 2) € 369 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 240 - 495 km

Stad - Winter * 340 km
Snelweg - Winter * 240 km
Gecombineerd - Winter * 285 km
Stad - Zomer * 495 km
Snelweg - Zomer * 305 km
Gecombineerd - Zomer * 380 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 817 /mnd

Leasetarief € 725 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 92 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 978 /mnd

Leasetarief € 543 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 74 /mnd
Elektriciteit € 92 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 269 /mnd

Zakelijk - Kopen € 839 /mnd

Afschrijving excl. rente € 404 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 74 /mnd
Elektriciteit € 92 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 269 /mnd

Particulier - Kopen € 999 /mnd

Afschrijving excl. rente € 489 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 74 /mnd
Elektriciteit € 111 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 325 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €16,164. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,35 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 3.9 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 335 km
Totaal Vermogen 315 kW (428 pk)
Totaal Koppel 543 Nm
Aandrijving AWD

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 66.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen Geen Data
Architectuur 400 V
Capaciteit Bruikbaar* 64.0 kWh
Kathodemateriaal NCM
Pack Samenstelling Geen Data
Nominaal Voltage Geen Data

Opladen

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen † 22 kW AC
Laadtijd (0->335 km) † 3u30m
Laadsnelheid † 98 km/u
Kosten Publiek Laden €6,69 per 100 km
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 150 kW DC
Snellaadtijd (34->268 km) 28 min
Snellaadsnelheid 500 km/u
Kosten Snelladen €13,37 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 7 uur en een laadsnelheid van 49 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 335 km
Verbruik Voertuig * 191 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 400 km
Verbruik Normering 179 Wh/km
Verbruik Voertuig 160 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 129 - 267 Wh/km

Stad - Winter * 188 Wh/km
Snelweg - Winter * 267 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 225 Wh/km
Stad - Zomer * 129 Wh/km
Snelweg - Zomer * 210 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 168 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 96%
Inzittend Kind 89%
Jaar van Beoordeling 2022
Kwetsbare Weggebruikers 71%
Safety Assist 88%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4300 mm
Breedte 1822 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1636 mm
Wielbasis 2750 mm
Massa Rijklaar 1900 kg
Toegestane Max. Massa 2325 kg
Laadvermogen Maximaal 525 kg
Bagageruimte 313 L
Bagageruimte Max 411 L
Bagageruimte Voor 15 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd 1600 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Platform GEELY SEA
Carrosserie SUV
Segment B - Compacte Klasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 277 /mnd
Netto (Schijf 2) € 369 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 4 173 /mnd
Netto (Schijf 2) € 7 452 /mnd

Op kenteken in 2025

Bijtelling 17% / 22%
17% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 286 /mnd
Netto (Schijf 2) € 382 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Kia e-Soul 64 kWhKia e-Soul 64 kWh €6,200 goedkoper 35 km meer actieradius 103% langzamere acceleratie 9% minder stroomverbruik 30% langzamer snelladen
Hyundai Kona Electric 64 kWhHyundai Kona Electric 64 kWh €2,100 goedkoper 60 km meer actieradius 103% langzamere acceleratie 15% minder stroomverbruik 26% langzamer snelladen
Smart #1Smart #1 €7,500 goedkoper 15 km meer actieradius 72% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik 4% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Smart #1 Brabus (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Smart #1 Brabus. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 32u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 20u30m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13 uur 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u15m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7 uur 48 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 4u30m 74 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 3u30m 96 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€0,23€4,39
Thuis Laden (gemiddeld)
€0,38€7,26
Thuis Laden (hoog)
€0,60€11,46
Publiek Laden (laag)
€0,20€3,82
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,35€6,69
Publiek Laden (hoog)
€0,45€8,60
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Smart #1 Brabus (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Smart #1 Brabus.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 63 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 35 min 400 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 100 kW † 28 min 500 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,49€9,36
Snelladen (gemiddeld)
€0,70€13,37
Snelladen (hoog)
€0,85€16,23
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Alles over de Smart #1 Brabus

Prijs, lease en bijtelling

De Smart #1 Brabus heeft een prijs vanaf €48 895. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 30.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €277 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €369 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Smart #1 Brabus voor het eerst leverbaar wordt (2023).

De Smart #1 Brabus is te leasen vanaf ongeveer €600 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Smart #1 Brabus is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Smart #1 Brabus is 315 kW (428 pk). Het maximale koppel is 543 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Smart #1 Brabus heeft een capaciteit van 66 kWh. Daarvan is 64 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 335 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 240 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 495 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 7 uur en een laadsnelheid van 49 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 32 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 230 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Smart #1 Brabus is ongeveer 19,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Smart #1 Brabus stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Smart

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de #1 op de officiële site van Smart.

Naar de #1 op de website van Smart.