Peugeot e-308 SW

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 45 000 *Prijs vanaf

51.0 kWhAccu Bruikbaar

300 km *Actieradius

170 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf * € 45 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * Juni 2023
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 550 /mnd

Netto Bijtelling 2023 (Schijf 1) * € 250 /mnd
Netto Bijtelling 2023 (Schijf 2) * € 334 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 215 - 445 km

Stad - Winter * 295 km
Snelweg - Winter * 215 km
Gecombineerd - Winter * 255 km
Stad - Zomer * 445 km
Snelweg - Zomer * 280 km
Gecombineerd - Zomer * 350 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease * € 757 /mnd

Leasetarief € 675 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 82 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 695 /mnd

Leasetarief € 500 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 69 /mnd
Elektriciteit € 82 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 567 /mnd

Afschrijving excl. rente € 372 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 69 /mnd
Elektriciteit € 82 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen * € 671 /mnd

Afschrijving excl. rente € 450 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 69 /mnd
Elektriciteit € 99 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €14,876. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,35 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 9.0 sec
Topsnelheid * 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 300 km
Totaal Vermogen 115 kW (156 pk)
Totaal Koppel 260 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 54.0 kWh
Accu Type Lithium-ion
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->300 km) 5u30m
Laadsnelheid 55 km/u
Kosten Publiek Laden €5,95 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 51.0 kWh
Kathodemateriaal NMC811
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) * 100 kW DC
Snellaadtijd (30->240 km) * 28 min
Snellaadsnelheid * 450 km/u
Kosten Snelladen €11,90 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 300 km
Verbruik Voertuig * 170 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 400 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 128 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 115 - 237 Wh/km

Stad - Winter * 173 Wh/km
Snelweg - Winter * 237 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 200 Wh/km
Stad - Zomer * 115 Wh/km
Snelweg - Zomer * 182 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 146 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4636 mm
Breedte 1852 mm
Breedte met spiegels 2062 mm
Hoogte 1442 mm
Wielbasis 2732 mm
Massa Rijklaar * 1750 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data
Bagageruimte 608 L
Bagageruimte Max 1634 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10,7 m
Platform PSA EMP2
Carrosserie Station
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Geen Data
EV Specifiek Platform Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 250 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 334 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 3 473 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 6 202 /mnd

Op kenteken in 2025

Bijtelling 17% / 22%
17% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 259 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 346 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Citroen e-C4 XCitroen e-C4 X €3,000 goedkoper 30 km minder actieradius 8% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 4% langzamer snelladen
Nissan Leaf e+Nissan Leaf e+ €5,260 goedkoper 40 km meer actieradius 23% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 47% langzamer snelladen
Volkswagen ID.3 Pro PerformanceVolkswagen ID.3 Pro Performance €1,010 goedkoper 50 km meer actieradius 19% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 4% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Peugeot e-308 SW (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Peugeot e-308 SW. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 26u15m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 16u15m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 10u30m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 8u15m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5u30m 55 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u30m 55 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u30m 55 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€0,23€3,91
Thuis Laden (gemiddeld)
€0,38€6,46
Thuis Laden (hoog)
€0,60€10,20
Publiek Laden (laag)
€0,20€3,40
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,35€5,95
Publiek Laden (hoog)
€0,45€7,65
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Peugeot e-308 SW (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Peugeot e-308 SW.

Peugeot heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de e-308 SW. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 50 min 250 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 28 min 450 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 80 kW † 28 min 450 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,49€8,33
Snelladen (gemiddeld)
€0,70€11,90
Snelladen (hoog)
€0,85€14,45
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Peugeot e-308 SW

Elektrische Peugeot e-308: ook als stationwagen en met nieuwe, efficiënte motor

Gepubliceerd: 13 september 2022 14:01 | E-Drivers Er komt beweging in de compacte klasse. Tot niet zo lang geleden kon je in die klasse, als het om een elektrische auto ging, alleen kiezen uit de Kia e-Niro, Hyunday Ioniq, VW ID.3 en Cupra Born. Daar komen nu de elektrische Renault Mégane, MG4 én een elektrische variant van de Peugeot 308 bij, die ook als…

Alles over de Peugeot e-308 SW

Prijs, lease en bijtelling

De Peugeot e-308 SW heeft een geschatte prijs vanaf €45 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 30.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €250 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €334 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Peugeot e-308 SW voor het eerst leverbaar wordt (2023).

De Peugeot e-308 SW is te leasen vanaf ongeveer €550 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Peugeot e-308 SW is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Peugeot e-308 SW is 115 kW (156 pk). Het maximale koppel is 260 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Peugeot e-308 SW heeft een capaciteit van 54 kWh. Daarvan is 51 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 300 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 215 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 445 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 26 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 80 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 210 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Peugeot e-308 SW is ongeveer 17 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,5 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Peugeot e-308 SW stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen