XPENG P5
Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling€ 48 000 *Prijs vanaf
60.0 kWh *Accu Bruikbaar
385 km *Actieradius
156 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Specificaties met een * zijn schattingen
20 t/m 22 mei in RAI Amsterdam
Gebruik code FULLYEVDATAB en krijg 10% korting!
Kom naar RAI Amsterdam en ervaar Fully Charged in het echt, inclusief duizenden testritten in de nieuwste EV's! Prijs vanaf * € 48 000
Bestelbaar | Ja, voorbestelling |
Verwacht vanaf * | September 2022 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf * € 600 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) * | € 261 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) * | € 349 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 275 - 565 km
Stad - Winter * | 365 km |
Snelweg - Winter * | 275 km |
Gecombineerd - Winter * | 320 km |
Stad - Zomer * | 565 km |
Snelweg - Zomer * | 365 km |
Gecombineerd - Zomer * | 450 km |
Zakelijk - Operational Lease * € 772 /mnd
Leasetarief | € 700 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 72 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease * € 733 /mnd
Leasetarief | € 533 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 73 /mnd |
Elektriciteit | € 72 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 55 /mnd |
Zakelijk - Kopen * € 597 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 397 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 73 /mnd |
Elektriciteit | € 72 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 55 /mnd |
Particulier - Kopen * € 708 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 480 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 73 /mnd |
Elektriciteit | € 88 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 67 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 7.5 sec |
Topsnelheid * | 150 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 385 km |
Totaal Vermogen | 155 kW (211 pk) |
Totaal Koppel | 310 Nm |
Aandrijving | Voor |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 66.2 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->385 km) | 6u30m |
Laadsnelheid | 60 km/u |
Kosten Publiek Laden | €6,08 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 60.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Snellaadvermogen (max) * | 80 kW DC |
Snellaadtijd (39->308 km) * | 44 min |
Snellaadsnelheid * | 360 km/u |
Kosten Snelladen | €10,76 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 385 km |
Verbruik Voertuig * | 156 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.8 l/100km |
WLTP Normering (TEL)
Actieradius | 465 km |
Verbruik Normering | 148 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 129 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.7 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.4 l/100km |
WLTP Normering (TEH)
Actieradius | 445 km |
Verbruik Normering | 155 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 135 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.7 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.5 l/100km |
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 106 - 218 Wh/km
Stad - Winter * | 164 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 218 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 188 Wh/km |
Stad - Zomer * | 106 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 164 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 133 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4808 mm |
Breedte | 1840 mm |
Breedte met spiegels | Geen Data |
Hoogte | 1520 mm |
Wielbasis | 2768 mm |
Massa Rijklaar | 1790 kg |
Toegestane Max. Massa | 2140 kg |
Laadvermogen Maximaal | 450 kg |
Bagageruimte | 450 L |
Bagageruimte Max | Geen Data |
Bagageruimte Voor | 0 L |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | Geen Data |
Trekgewicht Geremd | Geen Data |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 2 plaatsen |
Draaicirkel | Geen Data |
Platform | Geen Data |
Carrosserie | Sedan |
Segment | D - Middenklasse |
Dakrails | Geen Data |
EV Specifiek Platform | Geen Data |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 35 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 261 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 349 /mnd |
Op kenteken in 2023
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 30 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 270 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 361 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van XPENG P5 (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de XPENG P5. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 30u45m | 13 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 19u15m | 20 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 12u15m | 31 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 9u45m | 39 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 6u30m | 59 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 6u30m | 59 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 6u30m | 59 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,35€5,46
|
Publiek Laden (laag) | €0,22€3,43
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,39€6,08
|
Publiek Laden (hoog) | €0,48€7,49
|
Snelladen van XPENG P5 (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de XPENG P5.
XPENG heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de P5. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 40 kW † | 66 min | 240 km/u |
CCS (100 kW DC) | 80 kW † | 60 kW † | 44 min | 360 km/u |
CCS (150 kW DC) | 80 kW † | 60 kW † | 44 min | 360 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,45€7,02
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,69€10,76
|
Snelladen (hoog) | €0,87€13,57
|
(Advertisement)
Alles over de XPENG P5
Prijs, lease en bijtelling
De XPENG P5 heeft een geschatte prijs vanaf €48 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €261 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €349 per maand.
De XPENG P5 is te leasen vanaf ongeveer €600 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De XPENG P5 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de XPENG P5 is 155 kW (211 pk). Het maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de XPENG P5 heeft een capaciteit van 66,2 kWh. Daarvan is 60 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 385 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 275 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 565 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 30 uur 45 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 80 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 60 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de XPENG P5 is ongeveer 15,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 21,8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,6 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De XPENG P5 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van XPENG
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de P5 op de officiële site van XPENG.