Smart #1

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 40 000 *Prijs vanaf

66.0 kWh *Accu Bruikbaar

375 km *Actieradius

176 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

20 t/m 22 mei in RAI Amsterdam
Gebruik code FULLYEVDATAB en krijg 10% korting!

Kom naar RAI Amsterdam en ervaar Fully Charged in het echt, inclusief duizenden testritten in de nieuwste EV's!
SEPP: Subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €3 350.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 40 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * Januari 2023
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 500 /mnd

Netto Bijtelling 2023 (Schijf 1) * € 216 /mnd
Netto Bijtelling 2023 (Schijf 2) * € 289 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 265 - 550 km

Stad - Winter * 365 km
Snelweg - Winter * 265 km
Gecombineerd - Winter * 315 km
Stad - Zomer * 550 km
Snelweg - Zomer * 345 km
Gecombineerd - Zomer * 430 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 6.0 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 375 km
Totaal Vermogen 200 kW (272 pk)
Totaal Koppel 343 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 66.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen † 22 kW AC
Laadtijd (0->375 km) † 3u45m
Laadsnelheid † 100 km/u
Kosten Publiek Laden €6,86 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 66.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 150 kW DC
Snellaadtijd (38->300 km) 29 min
Snellaadsnelheid 540 km/u
Kosten Snelladen €12,14 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 7u15m en een laadsnelheid van 53 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 375 km
Verbruik Voertuig * 176 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 440 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 150 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 120 - 249 Wh/km

Stad - Winter * 181 Wh/km
Snelweg - Winter * 249 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 210 Wh/km
Stad - Zomer * 120 Wh/km
Snelweg - Zomer * 191 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 153 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4270 mm
Breedte 1822 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1636 mm
Wielbasis 2750 mm
Massa Rijklaar 1895 kg
Toegestane Max. Massa 2270 kg
Laadvermogen Maximaal 475 kg
Bagageruimte 273 L
Bagageruimte Max 411 L
Bagageruimte Voor 15 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Platform GEELY SEA
Carrosserie SUV
Segment B - Compacte Klasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 216 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 289 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 2 668 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 4 764 /mnd

Op kenteken in 2025

Bijtelling 17% / 22%
17% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 225 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 301 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

MG ZS EV Standard RangeMG ZS EV Standard Range €7,015 goedkoper 105 km minder actieradius 43% langzamere acceleratie 3% meer stroomverbruik 52% langzamer snelladen
Aiways U5Aiways U5 €50 goedkoper 45 km minder actieradius 25% langzamere acceleratie 9% meer stroomverbruik 37% langzamer snelladen
Nissan Leaf e+Nissan Leaf e+ €290 duurder 35 km minder actieradius 15% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 30% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Smart #1 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Smart #1. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 33u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 21 uur 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u30m 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u30m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u15m 52 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 4u30m 83 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 3u30m 100 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,35€6,16
Publiek Laden (laag)
€0,22€3,87
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,39€6,86
Publiek Laden (hoog)
€0,48€8,45
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Smart #1 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Smart #1.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 65 min 240 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 36 min 430 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 100 kW † 29 min 540 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,45€7,92
Snelladen (gemiddeld)
€0,69€12,14
Snelladen (hoog)
€0,87€15,31
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Smart #1

Alles wat je moet weten over de Smart #1 SUV

Gepubliceerd: 21 april 2022 23:50 | Dagelijksauto De belangrijkste feiten van de Smart #1. WLTP bereik 420-440 km, 0-100 in 6,7 seconden, leverbaar vanaf maart 2023.

Alles over de Smart #1

Prijs, lease en bijtelling

De Smart #1 heeft een geschatte prijs vanaf €40 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 30.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €216 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €289 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Smart #1 voor het eerst leverbaar wordt (2023).

De Smart #1 is te leasen vanaf ongeveer €500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Smart #1 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Smart #1 is 200 kW (272 pk). Het maximale koppel is 343 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Smart #1 heeft een geschatte capaciteit van 66 kWh. Daarvan is 66 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 375 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 265 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 550 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 7 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 53 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 33 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 260 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Smart #1 is ongeveer 17,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Smart #1 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Smart

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de #1 op de officiële site van Smart.

Naar de #1 op de website van Smart.