Smart #1
Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling€ 40 000 *Prijs vanaf
66.0 kWh *Accu Bruikbaar
375 km *Actieradius
176 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Specificaties met een * zijn schattingen
20 t/m 22 mei in RAI Amsterdam
Gebruik code FULLYEVDATAB en krijg 10% korting!
Kom naar RAI Amsterdam en ervaar Fully Charged in het echt, inclusief duizenden testritten in de nieuwste EV's! Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €3 350.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Prijs vanaf * € 40 000
Bestelbaar | Nee, verwacht |
Verwacht vanaf * | Januari 2023 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf * € 500 /mnd
Netto Bijtelling 2023 (Schijf 1) * | € 216 /mnd |
Netto Bijtelling 2023 (Schijf 2) * | € 289 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 265 - 550 km
Stad - Winter * | 365 km |
Snelweg - Winter * | 265 km |
Gecombineerd - Winter * | 315 km |
Stad - Zomer * | 550 km |
Snelweg - Zomer * | 345 km |
Gecombineerd - Zomer * | 430 km |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u * | 6.0 sec |
Topsnelheid | 180 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 375 km |
Totaal Vermogen | 200 kW (272 pk) |
Totaal Koppel | 343 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * | 66.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde - Achter |
Laadvermogen † | 22 kW AC |
Laadtijd (0->375 km) † | 3u45m |
Laadsnelheid † | 100 km/u |
Kosten Publiek Laden | €6,86 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 66.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Linkerzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 150 kW DC |
Snellaadtijd (38->300 km) | 29 min |
Snellaadsnelheid | 540 km/u |
Kosten Snelladen | €12,14 per 100 km |
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 375 km |
Verbruik Voertuig * | 176 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.0 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius * | 440 km |
Verbruik Normering * | Geen Data |
Verbruik Voertuig * | 150 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering * | Geen Data |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.7 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 120 - 249 Wh/km
Stad - Winter * | 181 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 249 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 210 Wh/km |
Stad - Zomer * | 120 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 191 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 153 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4270 mm |
Breedte | 1822 mm |
Breedte met spiegels | Geen Data |
Hoogte | 1636 mm |
Wielbasis | 2750 mm |
Massa Rijklaar | 1895 kg |
Toegestane Max. Massa | 2270 kg |
Laadvermogen Maximaal | 475 kg |
Bagageruimte | 273 L |
Bagageruimte Max | 411 L |
Bagageruimte Voor | 15 L |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | Geen Data |
Trekgewicht Geremd | Geen Data |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | Geen Data |
Platform | GEELY SEA |
Carrosserie | SUV |
Segment | B - Compacte Klasse |
Dakrails | Ja |
EV Specifiek Platform | Ja |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2023
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 30 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 216 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 289 /mnd |
Op kenteken in 2024
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 30 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 2 668 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 4 764 /mnd |
Op kenteken in 2025
Bijtelling | 17% / 22% |
17% beperkt tot | € 30 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 225 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 301 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Smart #1 (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Smart #1. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 33u45m | 11 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 21 uur | 18 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 13u30m | 28 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 10u30m | 36 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 7u15m | 52 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x25A | 17 kW | 4u30m | 83 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x32A | 22 kW † | 3u30m | 100 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,35€6,16
|
Publiek Laden (laag) | €0,22€3,87
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,39€6,86
|
Publiek Laden (hoog) | €0,48€8,45
|
Snelladen van Smart #1 (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Smart #1.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 65 min | 240 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 80 kW † | 36 min | 430 km/u |
CCS (150 kW DC) | 150 kW | 100 kW † | 29 min | 540 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,45€7,92
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,69€12,14
|
Snelladen (hoog) | €0,87€15,31
|
(Advertisement)
Nieuws over de Smart #1

Alles wat je moet weten over de Smart #1 SUV
Gepubliceerd: 21 april 2022 23:50 | Dagelijksauto De belangrijkste feiten van de Smart #1. WLTP bereik 420-440 km, 0-100 in 6,7 seconden, leverbaar vanaf maart 2023.Alles over de Smart #1
Prijs, lease en bijtelling
De Smart #1 heeft een geschatte prijs vanaf €40 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 30.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €216 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €289 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Smart #1 voor het eerst leverbaar wordt (2023).
De Smart #1 is te leasen vanaf ongeveer €500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Smart #1 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Smart #1 is 200 kW (272 pk). Het maximale koppel is 343 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Smart #1 heeft een geschatte capaciteit van 66 kWh. Daarvan is 66 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 375 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 265 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 550 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 7 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 53 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 33 uur 45 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 260 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Smart #1 is ongeveer 17,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Smart #1 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Smart
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de #1 op de officiële site van Smart.