Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 126 434Prijs vanaf

90.6 kWhAccu Bruikbaar

480 km *Actieradius

189 Wh/km *Verbruik

Prijs vanaf € 126 434

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Juli 2022
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1 575 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 786 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 1 050 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €125 234.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 350 - 675 km

Stad - Winter * 460 km
Snelweg - Winter * 350 km
Gecombineerd - Winter * 405 km
Stad - Zomer * 675 km
Snelweg - Zomer * 450 km
Gecombineerd - Zomer * 545 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,962 /mnd

Leasetarief € 1,875 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 87 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,737 /mnd

Leasetarief € 1,403 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 171 /mnd
Elektriciteit € 87 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 76 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,379 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,045 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 171 /mnd
Elektriciteit € 87 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 76 /mnd

Particulier - Kopen € 1,632 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,264 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 171 /mnd
Elektriciteit € 105 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 92 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €41,796. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,35 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 3.5 sec
Topsnelheid 220 km/u
Actieradius Elektrisch * 480 km
Totaal Vermogen 460 kW (625 pk)
Totaal Koppel 950 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 100.0 kWh
Accu Type Lithium-ion
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->480 km) 9u45m
Laadsnelheid 50 km/u
Kosten Publiek Laden €6,61 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 90.6 kWh
Kathodemateriaal NCM811
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 173 kW DC
Snellaadtijd (48->384 km) 28 min
Snellaadsnelheid 720 km/u
Kosten Snelladen €13,23 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 480 km
Verbruik Voertuig * 189 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 526 km
Verbruik Normering 202 Wh/km
Verbruik Voertuig 172 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 459 km
Verbruik Normering 226 Wh/km
Verbruik Voertuig 197 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.5 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 134 - 259 Wh/km

Stad - Winter * 197 Wh/km
Snelweg - Winter * 259 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 224 Wh/km
Stad - Zomer * 134 Wh/km
Snelweg - Zomer * 201 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 166 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4946 mm
Breedte 1906 mm
Breedte met spiegels 2104 mm
Hoogte 1492 mm
Wielbasis 3120 mm
Massa Rijklaar 2525 kg
Toegestane Max. Massa 3095 kg
Laadvermogen Maximaal 670 kg
Bagageruimte 430 L
Bagageruimte Max 895 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal 100 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 750 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 12,5 m
Platform DAIMLER EVA2
Carrosserie Sedan
Segment E - Hoge Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) € 786 /mnd
Netto (Schijf 2) € 1 050 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 795 /mnd
Netto (Schijf 2) € 1 062 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mercedes EQE 500 4MATICMercedes EQE 500 4MATIC €15,124 goedkoper 20 km meer actieradius 34% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik 4% sneller snelladen
Porsche Taycan 4S Plus Sport TurismoPorsche Taycan 4S Plus Sport Tur €6,403 goedkoper 50 km minder actieradius 14% langzamere acceleratie 3% meer stroomverbruik 47% sneller snelladen
Porsche Taycan GTSPorsche Taycan GTS €13,966 duurder 30 km minder actieradius 6% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 54% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 29 uur 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 18u30m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9u45m 49 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9u45m 49 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9u45m 49 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 29 uur 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 18u30m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9u45m 49 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 6u15m 77 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 5 uur 96 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€0,23€4,35
Thuis Laden (gemiddeld)
€0,38€7,18
Thuis Laden (hoog)
€0,60€11,34
Publiek Laden (laag)
€0,20€3,78
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,35€6,61
Publiek Laden (hoog)
€0,45€8,50
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 46 kW † 44 kW † 91 min 220 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 133 kW † 30 min 670 km/u
CCS (300 kW DC) 173 kW † 142 kW † 28 min 720 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

Dit voertuig ondersteunt Autocharge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,49€9,26
Snelladen (gemiddeld)
€0,70€13,23
Snelladen (hoog)
€0,85€16,06
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Alles over de Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ heeft een prijs vanaf €126 434. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €786 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €1 050 per maand.

De Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ is te leasen vanaf ongeveer €1 575 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ is 460 kW (625 pk). Het maximale koppel is 950 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 220 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ heeft een geschatte capaciteit van 100 kWh. Daarvan is 90,6 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 480 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 350 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 675 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 173 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 142 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 335 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ is ongeveer 18,9 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQE AMG 53 4MATIC+ stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQE op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQE op de website van Mercedes.