20 t/m 22 mei in RAI Amsterdam Gebruik code FULLYEVDATAB en krijg 10% korting!
Kom naar RAI Amsterdam en ervaar Fully Charged in het echt, inclusief duizenden testritten in de nieuwste EV's!
Prijs vanaf € 111 500
Bestelbaar
Ja, huidig model
Leverbaar sinds
Maart 2022
Leverbaar tot
-
Leasen vanaf
€ 1 375 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1)
€ 681 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2)
€ 910 /mnd
Wegenbelasting (MRB)
€ 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €109 803. Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof. Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 270 - 525 km
Stad - Winter *
360 km
Snelweg - Winter *
270 km
Gecombineerd - Winter *
315 km
Stad - Zomer *
525 km
Snelweg - Zomer *
345 km
Gecombineerd - Zomer *
425 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €36,860. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,35 per kWh. Prijzen incl. BTW.
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
(Advertisement)
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius *
370 km
Verbruik Voertuig *
192 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig *
2.2 l/100km
WLTP Normering (TEL)
Actieradius
441 km
Verbruik Normering
204 Wh/km
Verbruik Voertuig
161 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Normering
2.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig
1.8 l/100km
WLTP Normering (TEH)
Actieradius
358 km
Verbruik Normering
246 Wh/km
Verbruik Voertuig
198 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Normering
2.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig
2.2 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen. Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 135 - 263 Wh/km
Stad - Winter *
197 Wh/km
Snelweg - Winter *
263 Wh/km
Gecombineerd - Winter *
225 Wh/km
Stad - Zomer *
135 Wh/km
Snelweg - Zomer *
206 Wh/km
Gecombineerd - Zomer *
167 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling
Inzittende Volwassene
85%
Inzittend Kind
83%
Jaar van Beoordeling
2019
Kwetsbare Weggebruikers
70%
Safety Assist
73%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com
Afmeting en Gewicht
Lengte
4963 mm
Breedte
1966 mm
Breedte met spiegels
2144 mm
Hoogte
1390 mm
Wielbasis
2900 mm
Massa Rijklaar
2245 kg
Toegestane Max. Massa
2875 kg
Laadvermogen Maximaal
730 kg
Bagageruimte
446 L
Bagageruimte Max
1212 L
Bagageruimte Voor
84 L
Daklast Maximaal
75 kg
Trekhaak Mogelijk
Nee
Trekgewicht Ongeremd
0 kg
Trekgewicht Geremd
0 kg
Kogeldruk Maximaal
0 kg
Overige
Zitplaatsen
4 personen
Isofix Voorbereid
Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel
11,7 m
Platform
VW J1
Carrosserie
Sedan
Segment
F - Lage Luxeklasse
Dakrails
Nee
EV Specifiek Platform
Ja
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2022
Bijtelling
16% / 22%
16% beperkt tot
€ 35 000
Netto (Schijf 1)
€ 681 /mnd
Netto (Schijf 2)
€ 910 /mnd
Op kenteken in 2023
Bijtelling
16% / 22%
16% beperkt tot
€ 30 000
Netto (Schijf 1)
€ 690 /mnd
Netto (Schijf 2)
€ 922 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.
Vergelijkbare elektrische auto's
Porsche Taycan GTS €24,800 duurder 80 km meer actieradius 8% snellere acceleratie 3% minder stroomverbruik 34% sneller snelladen
Porsche Taycan Plus Sport Turism €14,656 goedkoper 75 km meer actieradius 35% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 32% sneller snelladen
Porsche Taycan GTS Sport Turismo €25,800 duurder 55 km meer actieradius 8% snellere acceleratie 3% meer stroomverbruik 26% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.
Opladen van Porsche Taycan 4S Sport Turismo (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Taycan 4S Sport Turismo. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt
Maximaal
Vermogen
Tijd
Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW)
230V / 1x10A
2.3 kW
36u30m
10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW)
230V / 1x16A
3.7 kW
22u45m
16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW)
230V / 1x25A
5.8 kW
14u30m
26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW)
230V / 1x32A
7.4 kW
11u30m
32 km/u
3-fase 16A (11 kW)
400V / 3x16A
11 kW
7u45m
48 km/u
3-fase 25A (17 kW)
400V / 3x16A
11 kW †
7u45m
48 km/u
3-fase 32A (22 kW)
400V / 3x16A
11 kW †
7u45m
48 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW)
230V / 1x10A
2.3 kW
36u30m
10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW)
230V / 1x16A
3.7 kW
22u45m
16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW)
230V / 1x25A
5.8 kW
14u30m
26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW)
230V / 1x32A
7.4 kW
11u30m
32 km/u
3-fase 16A (11 kW)
400V / 3x16A
11 kW
7u45m
48 km/u
3-fase 25A (17 kW)
400V / 3x25A
17 kW
5 uur
74 km/u
3-fase 32A (22 kW)
400V / 3x32A
22 kW †
4 uur
93 km/u
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,35€6,72
Publiek Laden (laag)
€0,22€4,22
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,39€7,49
Publiek Laden (hoog)
€0,48€9,22
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met
laadpastop10.nl .
Snelladen van Porsche Taycan 4S Sport Turismo (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Taycan 4S Sport Turismo.
Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt
Maximaal
Gemiddeld
Tijd
Snelheid
CCS (50 kW DC)
50 kW
50 kW
63 min
240 km/u
CCS (100 kW DC)
100 kW
90 kW †
35 min
440 km/u
CCS (150 kW DC)
150 kW
115 kW †
27 min
570 km/u
CCS (175 kW DC)
175 kW
125 kW †
25 min
620 km/u
CCS (350 kW DC)
225 kW †
150 kW †
21 min
740 km/u
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,45€8,64
Snelladen (gemiddeld)
€0,69€13,25
Snelladen (hoog)
€0,87€16,70
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met
laadpastop10.nl .
(Advertisement)
Alles over de Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Prijs, lease en bijtelling
De Porsche Taycan 4S Sport Turismo heeft een prijs vanaf €111 500. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €681 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €910 per maand.
De Porsche Taycan 4S Sport Turismo is te leasen vanaf ongeveer €1 375 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
De Porsche Taycan 4S Sport Turismo is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Porsche Taycan 4S Sport Turismo is 390 kW (530 pk). Het maximale koppel is 640 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.
De accu van de Porsche Taycan 4S Sport Turismo heeft een capaciteit van 79,2 kWh. Daarvan is 71 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 370 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 270 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 525 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen.
Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 36 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 225 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 150 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 255 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Het geschatte energieverbuik van de Porsche Taycan 4S Sport Turismo is ongeveer 19,2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,5 kWh/100km te behalen.
De Porsche Taycan 4S Sport Turismo stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.