Subaru Solterra AWD

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 56 395Prijs vanaf

71.4 kWhAccu Bruikbaar

355 km *Actieradius

201 Wh/km *Verbruik

Prijs vanaf € 56 395

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Juni 2022
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 700 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 312 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 417 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €55 495.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 255 - 520 km

Stad - Winter * 360 km
Snelweg - Winter * 255 km
Gecombineerd - Winter * 300 km
Stad - Zomer * 520 km
Snelweg - Zomer * 320 km
Gecombineerd - Zomer * 405 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 921 /mnd

Leasetarief € 825 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 96 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 853 /mnd

Leasetarief € 626 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 83 /mnd
Elektriciteit € 96 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Zakelijk - Kopen € 693 /mnd

Afschrijving excl. rente € 466 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 83 /mnd
Elektriciteit € 96 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Particulier - Kopen € 822 /mnd

Afschrijving excl. rente € 564 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 83 /mnd
Elektriciteit € 117 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 58 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €18,643. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,35 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 355 km
Totaal Vermogen 160 kW (218 pk)
Totaal Koppel 336 Nm
Aandrijving AWD

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit * 75.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 96
Architectuur 400 V
Capaciteit Bruikbaar 71.4 kWh
Kathodemateriaal Geen Data
Pack Samenstelling 96s1p
Nominaal Voltage 355 V

Opladen

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->355 km) † 12u45m
Laadsnelheid † 28 km/u
Kosten Publiek Laden €7,04 per 100 km
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) 150 kW DC
Snellaadtijd (36->284 km) 32 min
Snellaadsnelheid 460 km/u
Kosten Snelladen €14,07 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 22u45m en een laadsnelheid van 16 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 355 km
Verbruik Voertuig * 201 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 466 km
Verbruik Normering 160 Wh/km
Verbruik Voertuig 153 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 416 km
Verbruik Normering 179 Wh/km
Verbruik Voertuig 172 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 137 - 280 Wh/km

Stad - Winter * 198 Wh/km
Snelweg - Winter * 280 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 238 Wh/km
Stad - Zomer * 137 Wh/km
Snelweg - Zomer * 223 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 176 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4690 mm
Breedte 1860 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1650 mm
Wielbasis 2850 mm
Massa Rijklaar 2110 kg
Toegestane Max. Massa 2550 kg
Laadvermogen Maximaal 540 kg
Bagageruimte 441 L
Bagageruimte Max 784 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 750 kg
Kogeldruk Maximaal 75 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,4 m
Platform TMC E-TNGA
Carrosserie SUV
Segment D - Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) € 312 /mnd
Netto (Schijf 2) € 417 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 321 /mnd
Netto (Schijf 2) € 429 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mercedes EQA 250+Mercedes EQA 250+ €3,280 duurder 20 km meer actieradius 25% langzamere acceleratie 6% minder stroomverbruik 13% sneller snelladen
Volvo C40 Recharge Twin Pure ElectricVolvo C40 Recharge Twin Pure Ele €2,600 duurder 5 km minder actieradius 32% snellere acceleratie 6% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Volkswagen ID.4 GTXVolkswagen ID.4 GTX €895 duurder 45 km meer actieradius 10% snellere acceleratie 4% minder stroomverbruik 22% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Subaru Solterra AWD (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Subaru Solterra AWD. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 36u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 22u45m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 14u30m 24 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 12u45m 28 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 22u45m 16 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 14u30m 24 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 12u45m 28 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€0,23€4,62
Thuis Laden (gemiddeld)
€0,38€7,64
Thuis Laden (hoog)
€0,60€12,06
Publiek Laden (laag)
€0,20€4,02
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,35€7,04
Publiek Laden (hoog)
€0,45€9,05
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Subaru Solterra AWD (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Subaru Solterra AWD.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 70 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 39 min 380 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 100 kW † 32 min 460 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,49€9,85
Snelladen (gemiddeld)
€0,70€14,07
Snelladen (hoog)
€0,85€17,09
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Subaru Solterra AWD

Rijtest Subaru Solterra: EV voor de non-ev rijder

Gepubliceerd: 30 maart 2022 09:30 | Dagelijksauto De eerste echte EV-offroader van Subaru genaamd de Solterra komt van de zomer op de markt. Een interessant alternatief op een Kia EV6 of Hyundai IONIQ5?

Elektrische Subaru Solterra komt bekend voor

Gepubliceerd: 11 november 2021 09:04 | ZERauto.nl Medio 2022 introduceert Subaru de gloednieuwe volledig elektrische Solterra in markten als Japan, de Verenigde Staten, Canada, Europa en China. De Subaru Solterra is de tweelingbroer van de Toyota bZ4X. De twee modellen hebben nagenoeg dezelfde styling. Ook de techniek komt overeen.

Alles over de Subaru Solterra AWD

Prijs, lease en bijtelling

De Subaru Solterra AWD heeft een prijs vanaf €56 395. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €312 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €417 per maand.

De Subaru Solterra AWD is te leasen vanaf ongeveer €700 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Subaru Solterra AWD is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Subaru Solterra AWD is 160 kW (218 pk). Het maximale koppel is 336 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Subaru Solterra AWD heeft een geschatte capaciteit van 75 kWh. Daarvan is 71,4 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 355 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 255 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 520 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 12 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 22 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 16 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 36 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Subaru Solterra AWD is ongeveer 20,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 28 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Subaru Solterra AWD stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Subaru

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Solterra op de officiële site van Subaru.

Naar de Solterra op de website van Subaru.