Subaru Solterra AWD

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 55 000 *Prijs vanaf

71.4 kWh *Accu Bruikbaar

375 km *Actieradius

190 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf * € 55 000

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * Juni 2022
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 675 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 318 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 425 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 265 - 550 km

Stad - Winter * 375 km
Snelweg - Winter * 265 km
Gecombineerd - Winter * 315 km
Stad - Zomer * 550 km
Snelweg - Zomer * 340 km
Gecombineerd - Zomer * 425 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 7.7 sec
Topsnelheid * 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 375 km
Totaal Vermogen 160 kW (218 pk)
Totaal Koppel 336 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 71.4 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->375 km) † 12u45m
Laadsnelheid † 29 km/u
Kosten Publiek Laden €6,27 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 71.4 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) 150 kW DC
Snellaadtijd (38->300 km) 32 min
Snellaadsnelheid 490 km/u
Kosten Snelladen €11,21 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 22u45m en een laadsnelheid van 17 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 375 km
Verbruik Voertuig * 190 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 400 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 179 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 130 - 269 Wh/km

Stad - Winter * 190 Wh/km
Snelweg - Winter * 269 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 227 Wh/km
Stad - Zomer * 130 Wh/km
Snelweg - Zomer * 210 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 168 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4690 mm
Breedte 1860 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1600 mm
Wielbasis 2850 mm
Massa Rijklaar 2020 kg
Toegestane Max. Massa 2295 kg
Laadvermogen Maximaal 375 kg
Bagageruimte Geen Data
Bagageruimte Max 784 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 11,4 m
Platform TMC E-TNGA
Carrosserie Sedan
Segment D - Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) * € 318 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 425 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) * € 318 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 425 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Nissan Ariya 87kWhNissan Ariya 87kWh €1,390 duurder 70 km meer actieradius Zelfde acceleratie 3% meer stroomverbruik 8% sneller snelladen
Mercedes EQA 250Mercedes EQA 250 €5,005 goedkoper 20 km minder actieradius 16% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 4% sneller snelladen
Ford Mustang Mach-E ER AWDFord Mustang Mach-E ER AWD €12,640 duurder 45 km meer actieradius 25% snellere acceleratie 11% meer stroomverbruik 16% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Subaru Solterra AWD (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Subaru Solterra AWD. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 36u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 22u45m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 14u30m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 12u45m 29 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 22u45m 16 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 14u30m 26 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 12u45m 29 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,18
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,42
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,27
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,60
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Subaru Solterra AWD (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Subaru Solterra AWD.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 70 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 80 kW † 39 min 400 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 100 kW † 32 min 490 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,65
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,21
Snelladen (hoog)
€0,69€13,11
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Subaru Solterra AWD

Elektrische Subaru Solterra komt bekend voor

Gepubliceerd: 11 november 2021 09:04 | ZERauto.nl Medio 2022 introduceert Subaru de gloednieuwe volledig elektrische Solterra in markten als Japan, de Verenigde Staten, Canada, Europa en China. De Subaru Solterra is de tweelingbroer van de Toyota bZ4X. De twee modellen hebben nagenoeg dezelfde styling. Ook de techniek komt overeen.

Alles over de Subaru Solterra AWD

Prijs, lease en bijtelling

De Subaru Solterra AWD heeft een geschatte prijs vanaf €55 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €318 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €425 per maand.

De Subaru Solterra AWD is te leasen vanaf ongeveer €675 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Subaru Solterra AWD is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Subaru Solterra AWD is 160 kW (218 pk). Het maximale koppel is 336 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.7 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Subaru Solterra AWD heeft een geschatte capaciteit van 71,4 kWh. Daarvan is 71,4 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 375 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 265 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 550 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 12 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 22 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 17 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 36 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 260 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Subaru Solterra AWD is ongeveer 19 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Subaru Solterra AWD stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Subaru

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Solterra op de officiële site van Subaru.

Naar de Solterra op de website van Subaru.