Porsche Taycan GTS

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 136 300Prijs vanaf

83.7 kWhAccu Bruikbaar

460 km *Actieradius

182 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf € 136 300

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * April 2022
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1 700 /mnd

Netto Bijtelling 2022 (Schijf 1) € 860 /mnd
Netto Bijtelling 2022 (Schijf 2) € 1 147 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €134 603.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 335 - 645 km

Stad - Winter * 435 km
Snelweg - Winter * 335 km
Gecombineerd - Winter * 385 km
Stad - Zomer * 645 km
Snelweg - Zomer * 435 km
Gecombineerd - Zomer * 525 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 2,080 /mnd

Leasetarief € 2,025 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,837 /mnd

Leasetarief € 1,513 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 183 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 86 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,450 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,126 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 183 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 86 /mnd

Particulier - Kopen € 1,716 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,363 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 183 /mnd
Elektriciteit € 66 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 104 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €45,058. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 3.7 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch * 460 km
Totaal Vermogen 440 kW (598 pk)
Totaal Koppel 850 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 93.4 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Locatie Laadpoort 2 Linkerzijde - Voor
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->460 km) 9 uur
Laadsnelheid 51 km/u
Kosten Publiek Laden €6,01 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 83.7 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Locatie Snellaadpoort 2 -
Snellaadvermogen (max) 262 kW DC
Snellaadtijd (46->368 km) 19 min
Snellaadsnelheid 1010 km/u
Kosten Snelladen €10,74 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 460 km
Verbruik Voertuig * 182 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 504 km
Verbruik Normering 203 Wh/km
Verbruik Voertuig 166 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 439 km
Verbruik Normering 233 Wh/km
Verbruik Voertuig 191 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.1 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 130 - 250 Wh/km

Stad - Winter * 192 Wh/km
Snelweg - Winter * 250 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 217 Wh/km
Stad - Zomer * 130 Wh/km
Snelweg - Zomer * 192 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 159 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 85%
Inzittend Kind 83%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 70%
Safety Assist 73%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4963 mm
Breedte 1966 mm
Breedte met spiegels 2144 mm
Hoogte 1381 mm
Wielbasis 2900 mm
Massa Rijklaar 2370 kg
Toegestane Max. Massa 2850 kg
Laadvermogen Maximaal 580 kg
Bagageruimte 407 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor 84 L
Daklast Maximaal 75 kg
Trekhaak Mogelijk Nee
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,7 m
Platform VW J1
Carrosserie Sedan
Segment F - Lage Luxeklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) € 860 /mnd
Netto (Schijf 2) € 1 147 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 860 /mnd
Netto (Schijf 2) € 1 147 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 860 /mnd
Netto (Schijf 2) € 1 147 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Porsche Taycan 4S PlusPorsche Taycan 4S Plus €19,869 goedkoper 25 km minder actieradius 8% langzamere acceleratie 5% meer stroomverbruik 5% langzamer snelladen
Audi e-tron GT RSAudi e-tron GT RS €9,995 duurder 55 km minder actieradius 11% snellere acceleratie 15% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Porsche Taycan 4S Cross TurismoPorsche Taycan 4S Cross Turismo €20,300 goedkoper 55 km minder actieradius 11% langzamere acceleratie 14% meer stroomverbruik 12% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Porsche Taycan GTS (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Taycan GTS. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17 uur 27 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 34 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9 uur 51 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 51 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 51 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17 uur 27 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 34 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9 uur 51 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 5u45m 80 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 4u30m 100 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,00
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,28
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,01
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,28
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Porsche Taycan GTS (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Taycan GTS.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 74 min 260 km/u
CCS (175 kW DC) 166 kW † 157 kW † 24 min 800 km/u
CCS (350 kW DC) 262 kW † 197 kW † 19 min 1010 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,37
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€10,74
Snelladen (hoog)
€0,69€12,56
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Porsche Taycan GTS

Derde carrosserievariant voor de Porsche Taycan

Gepubliceerd: 19 november 2021 17:33 | E-Drivers Naast de ‘normale’ Taycan en de Cross Turismo voegt de Porsche ook de GTS en GTS Sport Turismo toe aan Taycan-range toe. Deze nieuwe versies werden op de LA Auto Show voorgesteld en moeten de “sportieve allrounders” van de Taycan-modellen worden. Gran Turismo Sport De afkorting GTS staat zoals…

Alles over de Porsche Taycan GTS

Prijs, lease en bijtelling

De Porsche Taycan GTS heeft een prijs vanaf €136 300. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €860 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €1 147 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Porsche Taycan GTS voor het eerst leverbaar wordt (2022).

De Porsche Taycan GTS is te leasen vanaf ongeveer €1 700 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Taycan GTS is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Porsche Taycan GTS is 440 kW (598 pk). Het maximale koppel is 850 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Taycan GTS heeft een capaciteit van 93,4 kWh. Daarvan is 83,7 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 460 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 335 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 645 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 43 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 262 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 197 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 320 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Porsche Taycan GTS is ongeveer 18,2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Porsche Taycan GTS stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Porsche

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Taycan op de officiële site van Porsche.

Naar de Taycan op de website van Porsche.