Mercedes EQB 300 4MATIC

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 64 031Prijs vanaf

66.5 kWhAccu Bruikbaar

330 km *Actieradius

202 Wh/km *Verbruik

20 t/m 22 mei in RAI Amsterdam
Gebruik code FULLYEVDATAB en krijg 10% korting!

Kom naar RAI Amsterdam en ervaar Fully Charged in het echt, inclusief duizenden testritten in de nieuwste EV's!

Prijs vanaf € 64 031

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Februari 2022
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 749 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 364 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 485 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €63 041.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 235 - 480 km

Stad - Winter * 330 km
Snelweg - Winter * 235 km
Gecombineerd - Winter * 280 km
Stad - Zomer * 480 km
Snelweg - Zomer * 300 km
Gecombineerd - Zomer * 375 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,046 /mnd

Leasetarief € 950 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 96 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 969 /mnd

Leasetarief € 711 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 93 /mnd
Elektriciteit € 96 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 69 /mnd

Zakelijk - Kopen € 787 /mnd

Afschrijving excl. rente € 529 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 93 /mnd
Elektriciteit € 96 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 69 /mnd

Particulier - Kopen € 933 /mnd

Afschrijving excl. rente € 640 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 93 /mnd
Elektriciteit € 117 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €21,167. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,35 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.0 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 330 km
Totaal Vermogen 168 kW (228 pk)
Totaal Koppel 390 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 69.7 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->330 km) 7u15m
Laadsnelheid 46 km/u
Kosten Publiek Laden €7,88 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 66.5 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 113 kW DC
Snellaadtijd (33->264 km) 29 min
Snellaadsnelheid 470 km/u
Kosten Snelladen €13,94 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 330 km
Verbruik Voertuig * 202 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 423 km
Verbruik Normering 181 Wh/km
Verbruik Voertuig 157 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 395 km
Verbruik Normering 192 Wh/km
Verbruik Voertuig 168 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.2 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 139 - 283 Wh/km

Stad - Winter * 202 Wh/km
Snelweg - Winter * 283 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 238 Wh/km
Stad - Zomer * 139 Wh/km
Snelweg - Zomer * 222 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 177 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 95%
Inzittend Kind 91%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 78%
Safety Assist 74%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4684 mm
Breedte 1834 mm
Breedte met spiegels 2020 mm
Hoogte 1701 mm
Wielbasis 2829 mm
Massa Rijklaar 2175 kg
Toegestane Max. Massa 2580 kg
Laadvermogen Maximaal 505 kg
Bagageruimte 495 L
Bagageruimte Max 1710 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 7 personen
Isofix Voorbereid Ja, 4 plaatsen
Draaicirkel 11,7 m
Platform DAIMLER MFA2
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) € 364 /mnd
Netto (Schijf 2) € 485 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 373 /mnd
Netto (Schijf 2) € 498 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Kia EV6 Standard Range 2WDKia EV6 Standard Range 2WD €18,836 goedkoper 25 km minder actieradius 6% langzamere acceleratie 12% minder stroomverbruik 60% sneller snelladen
Volkswagen ID.4 Pro PerformanceVolkswagen ID.4 Pro Performance €16,291 goedkoper 80 km meer actieradius 6% langzamere acceleratie 7% minder stroomverbruik 11% sneller snelladen
Audi Q4 Sportback e-tron 35Audi Q4 Sportback e-tron 35 €12,631 goedkoper 35 km minder actieradius 13% langzamere acceleratie 13% minder stroomverbruik 21% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes EQB 300 4MATIC (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQB 300 4MATIC. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 34 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 21u15m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u30m 24 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u45m 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u15m 46 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 46 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 46 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,35€7,07
Publiek Laden (laag)
€0,22€4,44
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,39€7,88
Publiek Laden (hoog)
€0,48€9,70
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Mercedes EQB 300 4MATIC (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQB 300 4MATIC.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 65 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 33 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 113 kW † 103 kW † 29 min 470 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,45€9,09
Snelladen (gemiddeld)
€0,69€13,94
Snelladen (hoog)
€0,87€17,57
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Mercedes EQB 300 4MATIC

Mercedes EQB: nieuw elektrisch wapen in de strijd tegen de Koreaanse concurrentie

Gepubliceerd: 16 november 2021 14:20 | E-Drivers Aan de bouwkwaliteit van de Mercedes EQB ligt het niet, die is van het bekende Mercedes-niveau. Met de uitstraling, de functionaliteiten en het rijkarakter is eveneens weinig mis. Maar qua laadprestaties kan Mercedes met deze EQB de innovatieve autobouwers uit Korea en Amerika niet aan.

Alles over de Mercedes EQB 300 4MATIC

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQB 300 4MATIC heeft een prijs vanaf €64 031. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €364 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €485 per maand.

De Mercedes EQB 300 4MATIC is bij ActivLease te leasen vanaf €749 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQB 300 4MATIC is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQB 300 4MATIC is 168 kW (228 pk). Het maximale koppel is 390 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQB 300 4MATIC heeft een capaciteit van 69,7 kWh. Daarvan is 66,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 330 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 235 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 480 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 34 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 113 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 103 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 230 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQB 300 4MATIC is ongeveer 20,2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 28,3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQB 300 4MATIC stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQB op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQB op de website van Mercedes.