Volkswagen ID.5 GTX
Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling€ 55 690Prijs vanaf
77.0 kWhAccu Bruikbaar
405 km *Actieradius
190 Wh/km *Verbruik

20 t/m 22 mei in RAI Amsterdam
Gebruik code FULLYEVDATAB en krijg 10% korting!
Kom naar RAI Amsterdam en ervaar Fully Charged in het echt, inclusief duizenden testritten in de nieuwste EV's! Prijs vanaf € 55 690
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds * | April 2022 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 669 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 306 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 409 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 295 - 590 km
Stad - Winter * | 400 km |
Snelweg - Winter * | 295 km |
Gecombineerd - Winter * | 345 km |
Stad - Zomer * | 590 km |
Snelweg - Zomer * | 375 km |
Gecombineerd - Zomer * | 465 km |
Zakelijk - Operational Lease € 917 /mnd
Leasetarief | € 825 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 92 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 850 /mnd
Leasetarief | € 618 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 82 /mnd |
Elektriciteit | € 92 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 58 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 692 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 460 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 82 /mnd |
Elektriciteit | € 92 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 58 /mnd |
Particulier - Kopen € 820 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 557 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 82 /mnd |
Elektriciteit | € 111 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 70 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 6.3 sec |
Topsnelheid | 180 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 405 km |
Totaal Vermogen | 220 kW (299 pk) |
Totaal Koppel | 460 Nm |
Aandrijving | AWD |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 82.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->405 km) | 8u15m |
Laadsnelheid | 49 km/u |
Kosten Publiek Laden | €7,41 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 77.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 135 kW DC |
Snellaadtijd (41->324 km) | 33 min |
Snellaadsnelheid | 510 km/u |
Kosten Snelladen | €13,11 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 405 km |
Verbruik Voertuig * | 190 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.1 l/100km |
WLTP Normering (TEL)
Actieradius | 491 km |
Verbruik Normering | 179 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 157 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.0 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
WLTP Normering (TEH)
Actieradius | 480 km |
Verbruik Normering | 207 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 160 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.3 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 131 - 261 Wh/km
Stad - Winter * | 193 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 261 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 223 Wh/km |
Stad - Zomer * | 131 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 205 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 166 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4599 mm |
Breedte | 1852 mm |
Breedte met spiegels | Geen Data |
Hoogte | 1615 mm |
Wielbasis | 2771 mm |
Massa Rijklaar | 2242 kg |
Toegestane Max. Massa | 2750 kg |
Laadvermogen Maximaal | 608 kg |
Bagageruimte | 549 L |
Bagageruimte Max | 1561 L |
Bagageruimte Voor | 0 L |
Daklast Maximaal | 75 kg |
Trekhaak Mogelijk | Ja |
Trekgewicht Ongeremd | 750 kg |
Trekgewicht Geremd | 1200 kg |
Kogeldruk Maximaal | 75 kg |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 3 plaatsen |
Draaicirkel | 11,5 m |
Platform | VW MEB |
Carrosserie | SUV |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Ja |
EV Specifiek Platform | Ja |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 35 000 |
Netto (Schijf 1) | € 306 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 409 /mnd |
Op kenteken in 2023
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 30 000 |
Netto (Schijf 1) | € 315 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 421 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Volkswagen ID.5 GTX (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.5 GTX. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 39u30m | 10 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 24u30m | 17 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 15u45m | 26 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 12u15m | 33 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 8u15m | 49 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8u15m | 49 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8u15m | 49 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,35€6,65
|
Publiek Laden (laag) | €0,22€4,18
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,39€7,41
|
Publiek Laden (hoog) | €0,48€9,12
|
Snelladen van Volkswagen ID.5 GTX (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.5 GTX.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 49 kW † | 48 kW † | 71 min | 240 km/u |
CCS (175 kW DC) | 135 kW † | 103 kW † | 33 min | 510 km/u |
CCS (350 kW DC) | 135 kW † | 103 kW † | 33 min | 510 km/u |
Laadcurve |
---|
![]() |
Data beschikbaar gesteld door Fastned |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,45€8,55
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,69€13,11
|
Snelladen (hoog) | €0,87€16,53
|
(Advertisement)
Nieuws over de Volkswagen ID.5 GTX

Productie van de Volkswagen ID.5 is gestart
Gepubliceerd: 27 januari 2022 16:02 | E-Drivers Volkswagen is in Zwickau begonnen met de productie van de ID.5. De nieuwe Volkswagen ID.5 is, evenals de nog sportievere ID.5 GTX, een van de ID.4 afgeleide cross-over SUV. We mogen verwachten dat de eerste exemplaren van de ID.5 op korte termijn worden afgeleverd.Alles over de Volkswagen ID.5 GTX
Prijs, lease en bijtelling
De Volkswagen ID.5 GTX heeft een prijs vanaf €55 690. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €306 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €409 per maand.
De Volkswagen ID.5 GTX is bij ActivLease te leasen vanaf €669 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Volkswagen ID.5 GTX is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.5 GTX is 220 kW (299 pk). Het maximale koppel is 460 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Volkswagen ID.5 GTX heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 405 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 295 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 590 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 135 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 103 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 280 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.5 GTX is ongeveer 19 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,1 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Volkswagen ID.5 GTX stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Volkswagen
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.5 op de officiële site van Volkswagen.