Volkswagen ID.5 GTX

Januari 2022 - Juli 2022

€ 55.690Prijs vanaf

77.0 kWhAccu Bruikbaar

405 km *Actieradius

190 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Volkswagen ID.5 GTXVolkswagen ID.5 GTX
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 55.690

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van Januari 2022
Te bestellen tot Juli 2022
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 306 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 409 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 54.625.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 295 - 590 km

Stad - Winter * 400 km
Snelweg - Winter * 295 km
Gecombineerd - Winter * 345 km
Stad - Zomer * 590 km
Snelweg - Zomer * 375 km
Gecombineerd - Zomer * 465 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.
(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.3 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 405 km
Totaal Vermogen 220 kW (299 pk)
Totaal Koppel 460 Nm
Aandrijving AWD

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 82.0 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 288
Architectuur 400 V
Garantie periode Geen Data
Garantie afstand Geen Data
Capaciteit Bruikbaar 77.0 kWh
Kathodemateriaal Geen Data
Pack Samenstelling 96s3p
Nominaal Voltage Geen Data
Vormfactor Geen Data
Naam / Referentie Geen Data

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->405 km) 8u15m
Laadsnelheid 49 km/u
Kosten Publiek Laden € 6,65 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 175 kW DC
Snellaadvermogen (10-80%) 115 kW DC
Snellaadtijd (40->324 km) 30 min
Snellaadsnelheid 560 km/u
Autocharge Ondersteund Nee
Kosten Snelladen € 13,30 per 100 km

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Ja
Ondersteund Protocol ISO 15118-2
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
(Advertisement)

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Aangekondigd
Max. Vermogen 10.0 kW DC

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Aangekondigd
Max. Vermogen 10.0 kW DC

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 405 km
Verbruik Voertuig * 190 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 495 km
Verbruik Normering 179 Wh/km
Verbruik Voertuig 156 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 473 km
Verbruik Normering 207 Wh/km
Verbruik Voertuig 163 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 131 - 261 Wh/km

Stad - Winter * 193 Wh/km
Snelweg - Winter * 261 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 223 Wh/km
Stad - Zomer * 131 Wh/km
Snelweg - Zomer * 205 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 166 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.
(Advertisement)

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 93%
Inzittend Kind 89%
Jaar van Beoordeling 2021
Kwetsbare Weggebruikers 76%
Safety Assist 85%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4599 mm
Breedte 1852 mm
Breedte met spiegels 2108 mm
Hoogte 1615 mm
Wielbasis 2771 mm
Massa Rijklaar 2242 kg
Toegestane Max. Massa 2750 kg
Laadvermogen Maximaal 608 kg
Bagageruimte 549 L
Bagageruimte Max 1561 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal 75 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1200 kg
Kogeldruk Maximaal 75 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 3 plaatsen
Draaicirkel 11.5 m
Platform VW MEB
EV Specifiek Platform Ja
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Ja
Warmtepomp (WP) Ja
WP Standaarduitrusting Nee, optioneel

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35.000
Netto (Schijf 1) € 306 /mnd
Netto (Schijf 2) € 409 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Volkswagen ID.5 GTX (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.5 GTX. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 39u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 49 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 49 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 49 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 4,37
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 7,22
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 11,40
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,80
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 6,65
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 8,55
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .
(Advertisement)

Snelladen van Volkswagen ID.5 GTX (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.5 GTX.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 49 kW † 47 kW † 72 min 230 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 110 kW † 31 min 540 km/u
CCS (300 kW DC) 175 kW † 115 kW † 30 min 560 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

Dit voertuig ondersteunt geen Autocharge
Dit voertuig ondersteunt Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€ 0,49€ 9,31
Snelladen (gemiddeld)
€ 0,70€ 13,30
Snelladen (hoog)
€ 0,85€ 16,15
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

Nieuws over de Volkswagen ID.5 GTX

Productie van de Volkswagen ID.5 is gestart

Gepubliceerd: 27 januari 2022 15:02 | E-Drivers Volkswagen is in Zwickau begonnen met de productie van de ID.5. De nieuwe Volkswagen ID.5 is, evenals de nog sportievere ID.5 GTX, een van de ID.4 afgeleide cross-over SUV. We mogen verwachten dat de eerste exemplaren van de ID.5 op korte termijn worden afgeleverd.

Alles over de Volkswagen ID.5 GTX

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Volkswagen ID.5 GTX was leverbaar tussen januari 2022 en juli 2022. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Volkswagen ID.5 GTX voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Volkswagen ID.5 GTX (2022) is een nieuw model bekend: Volkswagen ID.5 GTX (2022).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Volkswagen ID.5 GTX is € 55.690. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen ID.5 GTX is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.5 GTX is 220 kW (299 pk). Het maximale koppel is 460 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen ID.5 GTX heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 405 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 295 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 590 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 175 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 115 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 280 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.5 GTX is ongeveer 19 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26.1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13.1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen ID.5 GTX stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.5 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de ID.5 op de website van Volkswagen.

(Advertisement)