Tesla Model 3

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 52 690Prijs vanaf

57.0 kWh *Accu Bruikbaar

380 km *Actieradius

150 Wh/km *Verbruik

Dit model is de opvolger van de Standard Range Plus varianten. Zeer waarschijnlijk wordt dit model geleverd met een LFP accu met meer capaciteit, resulterend in meer rijbereik. Een aantal gegevens zijn gebaseerd op schattingen, omdat Tesla weinig gegevens openbaar maakt. Deze pagina wordt bijgewerkt met nieuwe data zodra dit beschikbaar komt.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf € 52 690

Bestelbaar Ja, huidig model
Verwacht vanaf Januari 2022
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 639 /mnd

Netto Bijtelling 2022 (Schijf 1) € 296 /mnd
Netto Bijtelling 2022 (Schijf 2) € 395 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €51 680.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 270 - 550 km

Stad - Winter * 355 km
Snelweg - Winter * 270 km
Gecombineerd - Winter * 315 km
Stad - Zomer * 550 km
Snelweg - Zomer * 360 km
Gecombineerd - Zomer * 440 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 820 /mnd

Leasetarief € 775 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 756 /mnd

Leasetarief € 585 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 78 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Zakelijk - Kopen € 606 /mnd

Afschrijving excl. rente € 435 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 78 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Particulier - Kopen € 718 /mnd

Afschrijving excl. rente € 527 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 78 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 58 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €17,418. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.1 sec
Topsnelheid 225 km/u
Actieradius Elektrisch * 380 km
Totaal Vermogen * 239 kW (325 pk)
Totaal Koppel * 420 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 60.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->380 km) * 6u15m
Laadsnelheid * 62 km/u
Kosten Publiek Laden €4,95 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 57.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) * 170 kW DC
Snellaadtijd (38->304 km) * 25 min
Snellaadsnelheid * 630 km/u
Kosten Snelladen €3,75 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 380 km
Verbruik Voertuig * 150 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.7 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 491 km
Verbruik Normering 140 Wh/km
Verbruik Voertuig 116 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 104 - 211 Wh/km

Stad - Winter * 161 Wh/km
Snelweg - Winter * 211 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 181 Wh/km
Stad - Zomer * 104 Wh/km
Snelweg - Zomer * 158 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 130 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 96%
Inzittend Kind 86%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 74%
Safety Assist 94%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4694 mm
Breedte 1849 mm
Breedte met spiegels 2088 mm
Hoogte 1443 mm
Wielbasis 2875 mm
Massa Rijklaar * 1850 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data
Bagageruimte 561 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor 88 L
Daklast Maximaal 70 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1000 kg
Kogeldruk Maximaal 55 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,6 m
Platform TESLA 3/Y
Carrosserie Sedan
Segment D - Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) € 296 /mnd
Netto (Schijf 2) € 395 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 296 /mnd
Netto (Schijf 2) € 395 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 296 /mnd
Netto (Schijf 2) € 395 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model 3 Long Range Dual MotorTesla Model 3 LR Dual Motor €8,000 duurder 110 km meer actieradius 28% snellere acceleratie 3% meer stroomverbruik 30% sneller snelladen
BMW i4 eDrive40BMW i4 eDrive40 €8,007 duurder 95 km meer actieradius 7% snellere acceleratie 13% meer stroomverbruik 5% sneller snelladen
Polestar 2 Long Range Dual MotorPolestar 2 Long Range Dual Motor €1,210 duurder 15 km meer actieradius 23% snellere acceleratie 27% meer stroomverbruik 19% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model 3 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model 3. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Tesla heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Model 3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 29u15m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u15m 21 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 11u45m 32 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u15m 41 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u15m 61 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 61 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 61 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,30
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,70
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€4,95
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,00
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Tesla Model 3 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model 3.

Tesla heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Model 3. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 56 min 280 km/u
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 65 kW † 39 min 400 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 150 kW 95 kW † 27 min 590 km/u
CCS (175 kW DC) 170 kW † 100 kW † 25 min 630 km/u
Supercharger v3 (250 kW DC) 170 kW † 100 kW † 25 min 630 km/u
CCS (350 kW DC) 170 kW † 100 kW † 25 min 630 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Supercharger (NL)
€0,25 €3,75
Snelladen (laag)
€0,35€5,25
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€8,85
Snelladen (hoog)
€0,69€10,35
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Model 3

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Model 3 heeft een prijs vanaf €52 690. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €296 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €395 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Tesla Model 3 voor het eerst leverbaar wordt (2022).

De Tesla Model 3 is bij ActivLease te leasen vanaf €639 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model 3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model 3 is 239 kW (325 pk). Het geschatte maximale koppel is 420 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 225 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model 3 heeft een geschatte capaciteit van 60 kWh. Daarvan is 57 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 380 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 270 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 550 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 29 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 170 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Tesla Model 3 is ongeveer 15 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.7 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 21,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model 3 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model 3 op de officiële site van Tesla.

Naar de Model 3 op de website van Tesla.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP, die leverbaar was van november 2020 tot december 2021. Het vorige model was €2700 goedkoper, had 30 km minder actieradius, 8% snellere acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Tesla Model 3 Standard Range Plu

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Tesla Model 3 Standard Range Plus, die leverbaar was van februari 2021 tot december 2021. Het vorige model was €2700 goedkoper, had 30 km minder actieradius, 8% snellere acceleratie en 3% minder stroomverbruik.

Voorgaand model Tesla Model 3 Standard Range Plu