Mercedes EQE 350+
Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling€ 76 825Prijs vanaf
90.6 kWhAccu Bruikbaar
525 km *Actieradius
173 Wh/km *Verbruik

20 t/m 22 mei in RAI Amsterdam
Gebruik code FULLYEVDATAB en krijg 10% korting!
Kom naar RAI Amsterdam en ervaar Fully Charged in het echt, inclusief duizenden testritten in de nieuwste EV's! Prijs vanaf € 76 825
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | April 2022 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 899 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 449 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 600 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 385 - 745 km
Stad - Winter * | 500 km |
Snelweg - Winter * | 385 km |
Gecombineerd - Winter * | 440 km |
Stad - Zomer * | 745 km |
Snelweg - Zomer * | 500 km |
Gecombineerd - Zomer * | 605 km |
Zakelijk - Operational Lease € 1,232 /mnd
Leasetarief | € 1,150 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 82 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 1,120 /mnd
Leasetarief | € 853 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 109 /mnd |
Elektriciteit | € 82 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 76 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 902 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 635 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 109 /mnd |
Elektriciteit | € 82 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 76 /mnd |
Particulier - Kopen € 1,068 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 768 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 109 /mnd |
Elektriciteit | € 99 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 92 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 6.4 sec |
Topsnelheid | 210 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 525 km |
Totaal Vermogen | 215 kW (292 pk) |
Totaal Koppel | 565 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * | 100.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->525 km) | 9u45m |
Laadsnelheid | 54 km/u |
Kosten Publiek Laden | €6,75 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 90.6 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 170 kW DC |
Snellaadtijd (53->420 km) | 33 min |
Snellaadsnelheid | 660 km/u |
Kosten Snelladen | €11,94 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 525 km |
Verbruik Voertuig * | 173 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.9 l/100km |
WLTP Normering (TEL)
Actieradius | 660 km |
Verbruik Normering | 157 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 137 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.8 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.5 l/100km |
WLTP Normering (TEH)
Actieradius | 545 km |
Verbruik Normering | 193 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 166 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.2 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.9 l/100km |
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 122 - 235 Wh/km
Stad - Winter * | 181 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 235 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 206 Wh/km |
Stad - Zomer * | 122 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 181 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 150 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4946 mm |
Breedte | 1906 mm |
Breedte met spiegels | 2104 mm |
Hoogte | 1492 mm |
Wielbasis | 3120 mm |
Massa Rijklaar | 2355 kg |
Toegestane Max. Massa | 2880 kg |
Laadvermogen Maximaal | 625 kg |
Bagageruimte | 430 L |
Bagageruimte Max | 895 L |
Bagageruimte Voor | 0 L |
Daklast Maximaal | 100 kg |
Trekhaak Mogelijk | Ja |
Trekgewicht Ongeremd | 750 kg |
Trekgewicht Geremd | 750 kg |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | 12,5 m |
Platform | DAIMLER EVA2 |
Carrosserie | Sedan |
Segment | E - Hoge Middenklasse |
Dakrails | Nee |
EV Specifiek Platform | Ja |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 35 000 |
Netto (Schijf 1) | € 449 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 600 /mnd |
Op kenteken in 2023
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 30 000 |
Netto (Schijf 1) | € 458 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 612 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
Vergelijkbare elektrische auto's

Opladen van Mercedes EQE 350+ (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQE 350+. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Standaard 11.0 kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 46u30m | 11 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 29 uur | 18 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 18u30m | 28 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 14u30m | 36 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 9u45m | 54 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 9u45m | 54 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 9u45m | 54 km/u |
Optionele 22.0kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 46u30m | 11 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 29 uur | 18 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 18u30m | 28 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 14u30m | 36 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 9u45m | 54 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x25A | 17 kW | 6u15m | 84 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x32A | 22 kW † | 5 uur | 100 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,35€6,05
|
Publiek Laden (laag) | €0,22€3,81
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,39€6,75
|
Publiek Laden (hoog) | €0,48€8,30
|
Snelladen van Mercedes EQE 350+ (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQE 350+.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 50 kW | 80 min | 270 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 85 kW † | 47 min | 460 km/u |
CCS (150 kW DC) | 150 kW | 110 kW † | 36 min | 610 km/u |
CCS (175 kW DC) | 170 kW † | 120 kW † | 33 min | 660 km/u |
CCS (350 kW DC) | 170 kW † | 120 kW † | 33 min | 660 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,45€7,79
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,69€11,94
|
Snelladen (hoog) | €0,87€15,05
|
(Advertisement)
Alles over de Mercedes EQE 350+
Prijs, lease en bijtelling
De Mercedes EQE 350+ heeft een prijs vanaf €76 825. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €449 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €600 per maand.
De Mercedes EQE 350+ is bij ActivLease te leasen vanaf €899 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Mercedes EQE 350+ is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQE 350+ is 215 kW (292 pk). Het maximale koppel is 565 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 210 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Mercedes EQE 350+ heeft een geschatte capaciteit van 100 kWh. Daarvan is 90,6 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 525 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 385 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 745 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 170 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 365 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQE 350+ is ongeveer 17,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,5 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,2 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Mercedes EQE 350+ stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Mercedes
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQE op de officiële site van Mercedes.