Renault Megane E-Tech EV40 130pk

Elektrische Auto - 16% Bijtelling

€ 35 000 *Prijs vanaf

40.0 kWh *Accu Bruikbaar

245 km *Actieradius

163 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen
SEPP: Subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 35 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * Maart 2022
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 425 /mnd

Netto Bijtelling 2022 (Schijf 1) * € 173 /mnd
Netto Bijtelling 2022 (Schijf 2) * € 231 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 170 - 365 km

Stad - Winter * 240 km
Snelweg - Winter * 170 km
Gecombineerd - Winter * 205 km
Stad - Zomer * 365 km
Snelweg - Zomer * 225 km
Gecombineerd - Zomer * 280 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 10.0 sec
Topsnelheid * 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 245 km
Totaal Vermogen 96 kW (131 pk)
Totaal Koppel 250 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 40.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->245 km) † 6u30m
Laadsnelheid † 39 km/u
Kosten Publiek Laden €5,38 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 40.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) 130 kW DC
Snellaadtijd (25->196 km) 20 min
Snellaadsnelheid 510 km/u
Kosten Snelladen €9,62 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 12u45m en een laadsnelheid van 19 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 245 km
Verbruik Voertuig * 163 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 300 km
Verbruik Normering 152 Wh/km
Verbruik Voertuig 133 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 110 - 235 Wh/km

Stad - Winter * 167 Wh/km
Snelweg - Winter * 235 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 195 Wh/km
Stad - Zomer * 110 Wh/km
Snelweg - Zomer * 178 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 143 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4210 mm
Breedte 1780 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1500 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Rijklaar * 1625 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data
Bagageruimte 440 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Platform RNM CMF-EV
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 173 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 231 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 173 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 231 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 173 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 231 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Kia e-Soul 39 kWhKia e-Soul 39 kWh €1,505 goedkoper 15 km minder actieradius Zelfde acceleratie 4% meer stroomverbruik 57% langzamer snelladen
DS 3 Crossback E-TenseDS 3 Crossback E-Tense €4,990 duurder 5 km meer actieradius 13% snellere acceleratie 10% meer stroomverbruik 35% langzamer snelladen
CUPRA Born 110 kW - 55 kWhCUPRA Born 110 kW - 55 kWh €2,000 goedkoper 30 km meer actieradius 11% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 14% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Renault Megane E-Tech EV40 130pk (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Renault Megane E-Tech EV40 130pk. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 7.4 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 20u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8u15m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 6u30m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u45m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 8u15m 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 6u30m 38 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 20u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8u15m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 6u30m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 4u30m 54 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 2u45m 89 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 2u15m 100 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,59
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,93
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,38
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,52
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Renault Megane E-Tech EV40 130pk (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Renault Megane E-Tech EV40 130pk.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 44 min 230 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 75 kW † 24 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 130 kW † 90 kW † 20 min 510 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,71
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,62
Snelladen (hoog)
€0,69€11,25
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Renault Megane E-Tech EV40 130pk

Alles over de Renault Mégane E-Tech Electric

Gepubliceerd: 10 september 2021 15:11 | Dagelijksauto In een overzichts artikel van de modellen van Renault op de IAA 2021, schreven we al kort iets over de..

Lanceert Renault met Mégane E-Tech Electric een waardige concurrent van de VW ID.3?

Gepubliceerd: 8 september 2021 12:03 | E-Drivers Renault presenteerde op de IAA 2021 de langverwachte Mégane E-Tech Electric. Volgens Renaults eigen reclame moet deze auto een "Renaulution" in gang moet zetten. Nu lijkt de Mégane E-Tech Electric niet direct een revolutie, zowel qua techniek als design. Maar toch is het een zeer veelbelovende auto.

Alles over de Renault Megane E-Tech EV40 130pk

Prijs, lease en bijtelling

De Renault Megane E-Tech EV40 130pk heeft een geschatte prijs vanaf €35 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €173 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €231 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Renault Megane E-Tech EV40 130pk voor het eerst leverbaar wordt (2022).

De Renault Megane E-Tech EV40 130pk is te leasen vanaf ongeveer €425 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Renault Megane E-Tech EV40 130pk is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Renault Megane E-Tech EV40 130pk is 96 kW (131 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Renault Megane E-Tech EV40 130pk heeft een geschatte capaciteit van 40 kWh. Daarvan is 40 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 245 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 170 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 365 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 12 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 19 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 2 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 20 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 130 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 90 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 170 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Renault Megane E-Tech EV40 130pk is ongeveer 16,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,5 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Renault Megane E-Tech EV40 130pk stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen