BMW iX3
Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling€ 69 333Prijs vanaf
74.0 kWhAccu Bruikbaar
385 kmActieradius
192 Wh/kmVerbruik
Met deze auto kun je 'Sturen bij je buren'!
Kom in contact met een berijder van deze auto en ervaar hoe het is om elektrisch te rijden. Zonder verkoopdruk, zonder verplichtingen. Klik hier om te Sturen bij je buren.
Prijs vanaf € 69 333
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | September 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 749 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 397 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 530 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 275 - 560 km
Stad - Winter | 385 km |
Snelweg - Winter | 275 km |
Gecombineerd - Winter | 325 km |
Stad - Zomer | 560 km |
Snelweg - Zomer | 350 km |
Gecombineerd - Zomer | 440 km |
Zakelijk - Operational Lease € 1,117 /mnd
Leasetarief | € 1,025 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 92 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 1,030 /mnd
Leasetarief | € 770 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 99 /mnd |
Elektriciteit | € 92 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 69 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 833 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 573 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 99 /mnd |
Elektriciteit | € 92 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 69 /mnd |
Particulier - Kopen € 986 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 693 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 99 /mnd |
Elektriciteit | € 111 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 83 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 6.8 sec |
Topsnelheid | 180 km/u |
Actieradius Elektrisch | 385 km |
Totaal Vermogen | 210 kW (286 pk) |
Totaal Koppel | 400 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 80.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->385 km) | 8 uur |
Laadsnelheid | 49 km/u |
Kosten Publiek Laden | €7,49 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 74.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 155 kW DC |
Snellaadtijd (39->308 km) | 31 min |
Snellaadsnelheid | 520 km/u |
Kosten Snelladen | €13,25 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius | 385 km |
Verbruik Voertuig | 192 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig | 2.2 l/100km |
WLTP Normering (TEL)
Actieradius | 461 km |
Verbruik Normering | 185 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 161 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.1 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
WLTP Normering (TEH)
Actieradius | 453 km |
Verbruik Normering | 195 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 163 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.2 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 132 - 269 Wh/km
Stad - Winter | 192 Wh/km |
Snelweg - Winter | 269 Wh/km |
Gecombineerd - Winter | 228 Wh/km |
Stad - Zomer | 132 Wh/km |
Snelweg - Zomer | 211 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer | 168 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4734 mm |
Breedte | 1891 mm |
Breedte met spiegels | 2138 mm |
Hoogte | 1668 mm |
Wielbasis | 2864 mm |
Massa Rijklaar | 2260 kg |
Toegestane Max. Massa | 2725 kg |
Laadvermogen Maximaal | 565 kg |
Bagageruimte | 510 L |
Bagageruimte Max | 1560 L |
Bagageruimte Voor | 0 L |
Daklast Maximaal | 100 kg |
Trekhaak Mogelijk | Ja |
Trekgewicht Ongeremd | 750 kg |
Trekgewicht Geremd | 750 kg |
Kogeldruk Maximaal | 75 kg |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 2 plaatsen |
Draaicirkel | 12,1 m |
Platform | BMW CLAR |
Carrosserie | SUV |
Segment | D - Middenklasse |
Dakrails | Ja |
EV Specifiek Platform | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 338 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 451 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 35 000 |
Netto (Schijf 1) | € 397 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 530 /mnd |
Op kenteken in 2023
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 30 000 |
Netto (Schijf 1) | € 406 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 542 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van BMW iX3 (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW iX3. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 38 uur | 10 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 23u45m | 16 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 15 uur | 26 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 11u45m | 33 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 8 uur | 48 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8 uur | 48 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8 uur | 48 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,35€6,72
|
Publiek Laden (laag) | €0,22€4,22
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,39€7,49
|
Publiek Laden (hoog) | €0,48€9,22
|
Snelladen van BMW iX3 (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW iX3.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 73 min | 220 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 80 kW † | 41 min | 390 km/u |
CCS (150 kW DC) | 150 kW | 100 kW † | 33 min | 490 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,45€8,64
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,69€13,25
|
Snelladen (hoog) | €0,87€16,70
|
(Advertisement)
Alles over de BMW iX3
Prijs, lease en bijtelling
De BMW iX3 heeft een prijs vanaf €69 333. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €397 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €530 per maand.
De BMW iX3 is bij ActivLease te leasen vanaf €749 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De BMW iX3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW iX3 is 210 kW (286 pk). Het maximale koppel is 400 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.8 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de BMW iX3 heeft een capaciteit van 80 kWh. Daarvan is 74 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 385 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 275 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 560 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 38 uur.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 155 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 104 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het energieverbuik van de BMW iX3 is ongeveer 19,2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,2 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De BMW iX3 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van BMW
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de iX3 op de officiële site van BMW.
Voorgaand model
Het model op deze pagina is de opvolger van de BMW iX3. Het vorige model was €1833 goedkoper, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.