Renault Megane E-Tech EV60 220pk

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 40 000 *Prijs vanaf

60.0 kWh *Accu Bruikbaar

360 km *Actieradius

167 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Gebruik kortingscode 'EVEXPEVDATABASE' en ontvang 10 Euro korting!

Maak een gratis proefrit in een elektrische auto, blijf op de hoogte van de laatste EV nieuwtjes en ontdek het grote aanbod aan andere elektrische voertuigen. Bezoek de EV Experience en ervaar elektrisch.
SEPP: Subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 40 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * Maart 2022
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 500 /mnd

Netto Bijtelling 2022 (Schijf 1) * € 198 /mnd
Netto Bijtelling 2022 (Schijf 2) * € 264 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 255 - 530 km

Stad - Winter * 350 km
Snelweg - Winter * 255 km
Gecombineerd - Winter * 300 km
Stad - Zomer * 530 km
Snelweg - Zomer * 330 km
Gecombineerd - Zomer * 410 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.4 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 360 km
Totaal Vermogen 160 kW (218 pk)
Totaal Koppel 300 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 60.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->360 km) † 9u45m
Laadsnelheid † 38 km/u
Kosten Publiek Laden €5,51 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 60.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) 130 kW DC
Snellaadtijd (36->288 km) 29 min
Snellaadsnelheid 520 km/u
Kosten Snelladen €9,85 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 19u15m en een laadsnelheid van 19 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 360 km
Verbruik Voertuig * 167 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 470 km
Verbruik Normering 161 Wh/km
Verbruik Voertuig 128 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 113 - 235 Wh/km

Stad - Winter * 171 Wh/km
Snelweg - Winter * 235 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 200 Wh/km
Stad - Zomer * 113 Wh/km
Snelweg - Zomer * 182 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 146 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4210 mm
Breedte 1780 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1500 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Rijklaar * 1725 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data
Bagageruimte 440 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd 900 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Platform RNM CMF-EV
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 198 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 264 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 198 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 264 /mnd

Op kenteken in 2024

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 198 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 264 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Mercedes EQA 250Mercedes EQA 250 €9,995 duurder 5 km minder actieradius 20% langzamere acceleratie 12% meer stroomverbruik 19% langzamer snelladen
Hyundai Kona Electric 64 kWhHyundai Kona Electric 64 kWh €1,000 duurder 35 km meer actieradius 7% langzamere acceleratie 3% minder stroomverbruik 29% langzamer snelladen
Seres 3Seres 3 €2,005 goedkoper 90 km minder actieradius 20% langzamere acceleratie 16% meer stroomverbruik 25% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Renault Megane E-Tech EV60 220pk (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Renault Megane E-Tech EV60 220pk. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 7.4 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 30u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 19u15m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 12u15m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u45m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 19u15m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 12u15m 29 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 9u45m 37 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 30u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 19u15m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 12u15m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u45m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u30m 55 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 4u15m 85 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 3u15m 110 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,67
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,01
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,51
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,68
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Renault Megane E-Tech EV60 220pk (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Renault Megane E-Tech EV60 220pk.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 66 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 75 kW † 35 min 430 km/u
CCS (150 kW DC) 130 kW † 90 kW † 29 min 520 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,84
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,85
Snelladen (hoog)
€0,69€11,52
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Renault Megane E-Tech EV60 220pk

Alles over de Renault Mégane E-Tech Electric

Gepubliceerd: 10 september 2021 15:11 | Dagelijksauto In een overzichts artikel van de modellen van Renault op de IAA 2021, schreven we al kort iets over de..

Lanceert Renault met Mégane E-Tech Electric een waardige concurrent van de VW ID.3?

Gepubliceerd: 8 september 2021 12:03 | E-Drivers Renault presenteerde op de IAA 2021 de langverwachte Mégane E-Tech Electric. Volgens Renaults eigen reclame moet deze auto een "Renaulution" in gang moet zetten. Nu lijkt de Mégane E-Tech Electric niet direct een revolutie, zowel qua techniek als design. Maar toch is het een zeer veelbelovende auto.

Renault verklapt actieradius elektrische Megane

Gepubliceerd: 9 juni 2021 16:55 | ZERauto.nl Renault komt op basis van de volgende generatie Megane met een volledig elektrische versie, dat is inmiddels geen verrassing meer. De auto gaat Renault Megane E-Tech Electric heten. Benieuwd naar de actieradius? Renault heeft de actieradius van de elektrische Megane al verklapt.

Alles over de Renault Megane E-Tech EV60 220pk

Prijs, lease en bijtelling

De Renault Megane E-Tech EV60 220pk heeft een geschatte prijs vanaf €40 000. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €198 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €264 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Renault Megane E-Tech EV60 220pk voor het eerst leverbaar wordt (2022).

De Renault Megane E-Tech EV60 220pk is te leasen vanaf ongeveer €500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Renault Megane E-Tech EV60 220pk is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Renault Megane E-Tech EV60 220pk is 160 kW (218 pk). Het maximale koppel is 300 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Renault Megane E-Tech EV60 220pk heeft een geschatte capaciteit van 60 kWh. Daarvan is 60 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 360 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 255 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 530 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 19 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 19 km/u bereikt worden. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 30 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 130 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 90 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 250 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Renault Megane E-Tech EV60 220pk is ongeveer 16,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,5 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Renault Megane E-Tech EV60 220pk stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen