Mercedes EQA 350 4MATIC

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 63 184Prijs vanaf

66.5 kWhAccu Bruikbaar

350 km *Actieradius

190 Wh/km *Verbruik

20 t/m 22 mei in RAI Amsterdam
Gebruik code FULLYEVDATAB en krijg 10% korting!

Kom naar RAI Amsterdam en ervaar Fully Charged in het echt, inclusief duizenden testritten in de nieuwste EV's!

Prijs vanaf € 63 184

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds November 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 775 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 358 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 478 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €62 194.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 250 - 510 km

Stad - Winter * 345 km
Snelweg - Winter * 250 km
Gecombineerd - Winter * 295 km
Stad - Zomer * 510 km
Snelweg - Zomer * 320 km
Gecombineerd - Zomer * 400 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,017 /mnd

Leasetarief € 925 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 92 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 953 /mnd

Leasetarief € 701 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 91 /mnd
Elektriciteit € 92 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 69 /mnd

Zakelijk - Kopen € 774 /mnd

Afschrijving excl. rente € 522 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 91 /mnd
Elektriciteit € 92 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 69 /mnd

Particulier - Kopen € 917 /mnd

Afschrijving excl. rente € 632 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 91 /mnd
Elektriciteit € 111 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €20,887. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,35 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.0 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 350 km
Totaal Vermogen 215 kW (292 pk)
Totaal Koppel 520 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 69.7 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->350 km) 7u15m
Laadsnelheid 49 km/u
Kosten Publiek Laden €7,41 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 66.5 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 112 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) 29 min
Snellaadsnelheid 500 km/u
Kosten Snelladen €13,11 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 350 km
Verbruik Voertuig * 190 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 493 km
Verbruik Normering 158 Wh/km
Verbruik Voertuig 135 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.8 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 438 km
Verbruik Normering 175 Wh/km
Verbruik Voertuig 152 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 411 km
Verbruik Normering 185 Wh/km
Verbruik Voertuig 162 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.1 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 130 - 266 Wh/km

Stad - Winter * 193 Wh/km
Snelweg - Winter * 266 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 225 Wh/km
Stad - Zomer * 130 Wh/km
Snelweg - Zomer * 208 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 166 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 97%
Inzittend Kind 90%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 81%
Safety Assist 75%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4463 mm
Breedte 1834 mm
Breedte met spiegels 2020 mm
Hoogte 1620 mm
Wielbasis 2729 mm
Massa Rijklaar 2105 kg
Toegestane Max. Massa 2535 kg
Laadvermogen Maximaal 530 kg
Bagageruimte 340 L
Bagageruimte Max 1320 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1800 kg
Kogeldruk Maximaal 80 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,4 m
Platform DAIMLER MFA2
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 299 /mnd
Netto (Schijf 2) € 399 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) € 358 /mnd
Netto (Schijf 2) € 478 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30 000
Netto (Schijf 1) € 367 /mnd
Netto (Schijf 2) € 490 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Genesis GV60 SportGenesis GV60 Sport €4,184 goedkoper 25 km meer actieradius 13% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 96% sneller snelladen
Skoda Enyaq iV 80Skoda Enyaq iV 80 €12,594 goedkoper 70 km meer actieradius 43% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik 6% sneller snelladen
Skoda Enyaq Coupe iV RSSkoda Enyaq Coupe iV RS €4,194 goedkoper 60 km meer actieradius 8% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 14% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes EQA 350 4MATIC (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQA 350 4MATIC. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 34 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 21u15m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u30m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u45m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u15m 48 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 48 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u15m 48 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,35€6,65
Publiek Laden (laag)
€0,22€4,18
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,39€7,41
Publiek Laden (hoog)
€0,48€9,12
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Mercedes EQA 350 4MATIC (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQA 350 4MATIC.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 49 kW † 47 kW † 63 min 230 km/u
CCS (175 kW DC) 112 kW † 100 kW † 29 min 500 km/u
CCS (350 kW DC) 112 kW † 100 kW † 29 min 500 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,45€8,55
Snelladen (gemiddeld)
€0,69€13,11
Snelladen (hoog)
€0,87€16,53
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Mercedes EQA 350 4MATIC

Mercedes-Benz introduceert EQA 300 en EQA 350

Gepubliceerd: 7 mei 2021 08:17 | ZERauto.nl Na de EQA 250 met 190 pk en voorwielaandrijving introduceert Mercedes-Benz twee nieuwe modelvarianten van de EQA. Het gaat om de EQA 300 4Matic en EQA 350 4Matic. Prijzen van deze versies hebben we ook al.

Alles over de Mercedes EQA 350 4MATIC

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQA 350 4MATIC heeft een prijs vanaf €63 184. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €358 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €478 per maand.

De Mercedes EQA 350 4MATIC is te leasen vanaf ongeveer €775 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQA 350 4MATIC is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQA 350 4MATIC is 215 kW (292 pk). Het maximale koppel is 520 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQA 350 4MATIC heeft een capaciteit van 69,7 kWh. Daarvan is 66,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 350 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 250 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 510 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 34 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 112 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Mercedes EQA 350 4MATIC is ongeveer 19 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQA 350 4MATIC stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQA op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQA op de website van Mercedes.