Tesla Model 3 Standard Range Plus

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 49 990Prijs vanaf

51.0 kWh *Accu Bruikbaar

350 kmActieradius

146 Wh/kmVerbruik

Het betreft hier de uitvoering met NCA batterij. Deze variant wordt geproduceerd in Fremont (VS) en wijkt op diverse punten af van de in China geproduceerde variant met LFP batterij. De NCA variant is te herkennen aan andere WLTP waardes en een lager gewicht dan de LFP/MIC versie. Enkele gegevens zijn gebaseerd op schattingen omdat Tesla geen officiele gegevens openbaar maakt.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf € 49 990

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Februari 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 600 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 209 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 279 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €48 980.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 250 - 515 km

Stad - Winter 330 km
Snelweg - Winter 250 km
Gecombineerd - Winter 290 km
Stad - Zomer 515 km
Snelweg - Zomer 330 km
Gecombineerd - Zomer 410 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 767 /mnd

Leasetarief € 725 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 42 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 720 /mnd

Leasetarief € 555 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 75 /mnd
Elektriciteit € 42 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Zakelijk - Kopen € 578 /mnd

Afschrijving excl. rente € 413 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 75 /mnd
Elektriciteit € 42 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Particulier - Kopen € 684 /mnd

Afschrijving excl. rente € 500 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 75 /mnd
Elektriciteit € 51 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 58 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €16,526. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.6 sec
Topsnelheid 225 km/u
Actieradius Elektrisch 350 km
Totaal Vermogen * 239 kW (325 pk)
Totaal Koppel * 420 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 54.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->350 km) 5u30m
Laadsnelheid 64 km/u
Kosten Publiek Laden €4,82 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 51.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 170 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) 21 min
Snellaadsnelheid 700 km/u
Kosten Snelladen €3,65 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 350 km
Verbruik Voertuig 146 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.6 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 448 km
Verbruik Normering 140 Wh/km
Verbruik Voertuig 114 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 99 - 204 Wh/km

Stad - Winter 155 Wh/km
Snelweg - Winter 204 Wh/km
Gecombineerd - Winter 176 Wh/km
Stad - Zomer 99 Wh/km
Snelweg - Zomer 155 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 124 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 96%
Inzittend Kind 86%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 74%
Safety Assist 94%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4694 mm
Breedte 1849 mm
Breedte met spiegels 2088 mm
Hoogte 1443 mm
Wielbasis 2875 mm
Massa Rijklaar 1700 kg
Toegestane Max. Massa 2014 kg
Laadvermogen Maximaal 414 kg
Bagageruimte 542 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 70 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1000 kg
Kogeldruk Maximaal 55 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,8 m
Platform TESLA 3/Y
Carrosserie Sedan
Segment D - Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 209 /mnd
Netto (Schijf 2) € 279 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 259 /mnd
Netto (Schijf 2) € 345 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Polestar 2 Long Range Single MotorPolestar 2 Long Range Single Mot €90 goedkoper 75 km meer actieradius 32% langzamere acceleratie 21% meer stroomverbruik 21% langzamer snelladen
Polestar 2 Long Range Dual MotorPolestar 2 Long Range Dual Motor €3,910 duurder 45 km meer actieradius 16% snellere acceleratie 30% meer stroomverbruik 27% langzamer snelladen
Polestar 2 Standard Range Single MotorPolestar 2 Standard Range Single €4,090 goedkoper Zelfde actieradius 32% langzamere acceleratie 19% meer stroomverbruik 39% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model 3 Standard Range Plus (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 26u15m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 16u15m 22 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 10u30m 33 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 8u15m 42 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5u30m 64 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u30m 64 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u30m 64 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,21
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,63
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€4,82
Publiek Laden (hoog)
€0,40€5,84
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Tesla Model 3 Standard Range Plus (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Lees meer over het snelladen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus op de site van Fastned.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 47 kW † 48 min 300 km/u
CCS (175 kW DC) 143 kW † 100 kW † 23 min 630 km/u
CCS (350 kW DC) 170 kW † 105 kW † 21 min 700 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Tesla Supercharger (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 65 kW † 35 min 420 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 145 kW † 95 kW † 24 min 610 km/u
Supercharger v3 (250 kW DC) 170 kW † 102 kW † 22 min 660 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Supercharger (NL)
€0,25 €3,65
Snelladen (laag)
€0,35€5,11
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€8,61
Snelladen (hoog)
€0,69€10,07
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Tesla Model 3 Standard Range Plus

Rijtest Tesla Model 3 Standard Range Plus: Rijden in easy modus

Gepubliceerd: 23 augustus 2021 09:00 | Dagelijksauto Als er één merk is dat de afgelopen 15 jaar het straatbeeld heeft veranderd, dan is het Tesla. Met de..

Alles over de Tesla Model 3 Standard Range Plus

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Model 3 Standard Range Plus heeft een prijs vanaf €49 990. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €209 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €279 per maand.

De Tesla Model 3 Standard Range Plus is te leasen vanaf ongeveer €600 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model 3 Standard Range Plus is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus is 239 kW (325 pk). Het geschatte maximale koppel is 420 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 225 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model 3 Standard Range Plus heeft een geschatte capaciteit van 54 kWh. Daarvan is 51 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 350 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 250 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 515 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 26 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 170 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 105 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 245 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model 3 Standard Range Plus is ongeveer 14,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.6 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 20,4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 9,9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model 3 Standard Range Plus stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model 3 op de officiële site van Tesla.

Naar de Model 3 op de website van Tesla.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Tesla Model 3 Standard Range Plus, die leverbaar was van april 2019 tot oktober 2020. Het vorige model was €5 duurder, had 30 km minder actieradius, dezelfde acceleratie en 5% meer stroomverbruik.

Voorgaand model Tesla Model 3 Standard Range Plu