Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 43 000 *Prijs vanaf

58.0 kWh *Accu Bruikbaar

330 km *Actieradius

176 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Gratis test voor bedrijven: welke EV past bij mij?

Maak kennis met de e-AutoKeuzeHulp. Deze tool biedt werknemers eenvoudig inzicht in welke elektrische auto het beste bij ze past. In 10 simpele stappen een advies op basis van alle beschikbare modellen.
Meer informatie
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 43 000

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * Juli 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 525 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 169 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 225 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 240 - 480 km

Stad - Winter * 320 km
Snelweg - Winter * 240 km
Gecombineerd - Winter * 280 km
Stad - Zomer * 480 km
Snelweg - Zomer * 305 km
Gecombineerd - Zomer * 380 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.5 sec
Topsnelheid 185 km/u
Actieradius Elektrisch * 330 km
Totaal Vermogen 125 kW (170 pk)
Totaal Koppel 350 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 58.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->330 km) * 6u15m
Laadsnelheid * 53 km/u
Kosten Publiek Laden €5,81 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 58.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) * 175 kW DC
Snellaadtijd (33->264 km) * 18 min
Snellaadsnelheid * 770 km/u
Kosten Snelladen €10,38 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 330 km
Verbruik Voertuig * 176 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 121 - 242 Wh/km

Stad - Winter * 181 Wh/km
Snelweg - Winter * 242 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 207 Wh/km
Stad - Zomer * 121 Wh/km
Snelweg - Zomer * 190 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 153 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4635 mm
Breedte 1890 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1605 mm
Wielbasis 3000 mm
Massa Rijklaar * 2000 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data
Bagageruimte 531 L
Bagageruimte Max 1591 L
Bagageruimte Voor 57 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 12 m
Platform HMG E-GMP
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 169 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 225 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 218 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 291 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Kia e-Niro 64 kWhKia e-Niro 64 kWh €4,005 goedkoper 40 km meer actieradius 8% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 55% langzamer snelladen
Nissan Leaf e+Nissan Leaf e+ €1,060 goedkoper 5 km minder actieradius 14% snellere acceleratie Zelfde stroomverbruik 49% langzamer snelladen
Nissan Ariya e-4ORCE 63kWhNissan Ariya e-4ORCE 63kWh €7,000 duurder 5 km minder actieradius 31% snellere acceleratie 10% meer stroomverbruik 43% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Hyundai heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de IONIQ 5. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 29u45m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u30m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 11u45m 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u15m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u15m 53 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 53 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 6u15m 53 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,87
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,17
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,81
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,04
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD.

Hyundai heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de IONIQ 5. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 51 min 270 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 28 min 490 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 21 min 660 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 140 kW † 18 min 770 km/u
CCS (350 kW DC) 175 kW † 140 kW † 18 min 770 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,16
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€10,38
Snelladen (hoog)
€0,69€12,14
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD

Prijs, lease en bijtelling

De Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD heeft een geschatte prijs vanaf €43 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €169 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €225 per maand.

De Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD is te leasen vanaf ongeveer €525 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 350 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 185 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD heeft een geschatte capaciteit van 58 kWh. Daarvan is 58 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 330 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 240 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 480 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 29 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 175 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 140 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 230 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD is ongeveer 17,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Hyundai

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de IONIQ 5 op de officiële site van Hyundai.

Naar de IONIQ 5 op de website van Hyundai.