BMW iX xDrive 50

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 105 472Prijs vanaf

105.2 kWhAccu Bruikbaar

505 km *Actieradius

208 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Gratis test voor bedrijven: welke EV past bij mij?

Maak kennis met de e-AutoKeuzeHulp. Deze tool biedt werknemers eenvoudig inzicht in welke elektrische auto het beste bij ze past. In 10 simpele stappen een advies op basis van alle beschikbare modellen.
Meer informatie

Prijs vanaf € 105 472

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf November 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1 300 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 584 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 779 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €104 000.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 365 - 720 km

Stad - Winter * 500 km
Snelweg - Winter * 365 km
Gecombineerd - Winter * 430 km
Stad - Zomer * 720 km
Snelweg - Zomer * 465 km
Gecombineerd - Zomer * 575 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,636 /mnd

Leasetarief € 1,575 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,448 /mnd

Leasetarief € 1,171 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 144 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 72 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,149 /mnd

Afschrijving excl. rente € 872 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 144 /mnd
Elektriciteit € 61 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 72 /mnd

Particulier - Kopen € 1,359 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,055 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 144 /mnd
Elektriciteit € 73 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 87 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €34,867. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.6 sec
Topsnelheid 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 505 km
Totaal Vermogen 385 kW (523 pk)
Totaal Koppel 765 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 111.5 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->505 km) 11u15m
Laadsnelheid 45 km/u
Kosten Publiek Laden €6,86 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 105.2 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 200 kW DC
Snellaadtijd (51->404 km) 34 min
Snellaadsnelheid 620 km/u
Kosten Snelladen €12,27 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 505 km
Verbruik Voertuig * 208 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 630 km
Verbruik Normering 198 Wh/km
Verbruik Voertuig 167 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.2 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 549 km
Verbruik Normering 230 Wh/km
Verbruik Voertuig 192 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 146 - 288 Wh/km

Stad - Winter * 210 Wh/km
Snelweg - Winter * 288 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 245 Wh/km
Stad - Zomer * 146 Wh/km
Snelweg - Zomer * 226 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 183 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4953 mm
Breedte 1967 mm
Breedte met spiegels 2230 mm
Hoogte 1696 mm
Wielbasis 3000 mm
Massa Rijklaar 2585 kg
Toegestane Max. Massa 3145 kg
Laadvermogen Maximaal 660 kg
Bagageruimte 500 L
Bagageruimte Max 1750 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 75 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 2500 kg
Kogeldruk Maximaal 100 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 12,8 m
Platform Geen Data
Carrosserie SUV
Segment E - Hoge Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 584 /mnd
Netto (Schijf 2) € 779 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 633 /mnd
Netto (Schijf 2) € 845 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model X Long RangeTesla Model X Long Range €4,472 goedkoper 30 km minder actieradius 15% snellere acceleratie 9% minder stroomverbruik 39% sneller snelladen
Audi e-tron Sportback 55 quattroAudi e-tron Sportback 55 quattro €31,572 goedkoper 130 km minder actieradius 24% langzamere acceleratie 11% meer stroomverbruik 3% langzamer snelladen
Jaguar I-Pace EV400Jaguar I-Pace EV400 €23,547 goedkoper 140 km minder actieradius 4% langzamere acceleratie 12% meer stroomverbruik 45% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van BMW iX xDrive 50 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW iX xDrive 50. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 54 uur 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 33u30m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 21u30m 23 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 16u45m 30 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 11u15m 45 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 11u15m 45 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 11u15m 45 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,58
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,74
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,86
Publiek Laden (hoog)
€0,40€8,32
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van BMW iX xDrive 50 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW iX xDrive 50.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 93 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 85 kW † 55 min 380 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 110 kW † 42 min 500 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 125 kW † 37 min 570 km/u
CCS (350 kW DC) 200 kW † 135 kW † 34 min 620 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€7,28
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€12,27
Snelladen (hoog)
€0,69€14,35
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de BMW iX xDrive 50

BMW iX: eerste kennismaking + privéconcert – AutoRAI TV

Gepubliceerd: 10 juni 2021 16:23 | ZERauto.nl BMW maakt zich klaar voor de marktintroductie van de nieuwe, volledig elektrische BMW iX. Tijdens een sneak preview hebben we de iX al uitgebreid kunnen ervaren. In deze video legt AutoRAI.nl-journalist Bart Oostvogels alles uit wat je over deze BMW iX moet weten. Daarnaast trakteert deze BMW iX je ook nog op…

BMW iX is klaar voor productie, eerste leveringen in het najaar

Gepubliceerd: 4 juni 2021 18:01 | E-Drivers De BMW iX is klaar voor productie. BMW meldt in een persbericht dat de iX vanaf november wereldwijd zal worden geleverd. Het nieuwe technologische vlaggenschip moet emissievrij rijplezier combineren met sportiviteit en een overtuigende actieradius.

Eerste impressie BMW iX: elektrisch slagschip uit Beieren

Gepubliceerd: 2 juni 2021 01:21 | Dagelijksauto Vandaag deelt BMW de iX met de wereld. Maar er stond al een paar weken een iX op Nederlandse bodem...

Alles over de BMW iX xDrive 50

Prijs, lease en bijtelling

De BMW iX xDrive 50 heeft een prijs vanaf €105 472. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €584 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €779 per maand.

De BMW iX xDrive 50 is te leasen vanaf ongeveer €1 300 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW iX xDrive 50 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW iX xDrive 50 is 385 kW (523 pk). Het maximale koppel is 765 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW iX xDrive 50 heeft een capaciteit van 111,5 kWh. Daarvan is 105,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 505 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 365 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 720 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 11 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 54 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 200 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 135 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 350 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de BMW iX xDrive 50 is ongeveer 20,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 28,8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14,6 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW iX xDrive 50 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van BMW

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de iX op de officiële site van BMW.

Naar de iX op de website van BMW.