Mini Electric
Elektrische Auto - 12% Bijtelling€ 36 200Prijs vanaf
28.9 kWhAccu Bruikbaar
185 kmActieradius
156 Wh/kmVerbruik
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Prijs vanaf € 36 200
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | Maart 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 450 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 129 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 172 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 130 - 280 km
Stad - Winter | 180 km |
Snelweg - Winter | 130 km |
Gecombineerd - Winter | 155 km |
Stad - Zomer | 280 km |
Snelweg - Zomer | 170 km |
Gecombineerd - Zomer | 215 km |
Zakelijk - Operational Lease € 570 /mnd
Leasetarief | € 525 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 549 /mnd
Leasetarief | € 402 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 58 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 446 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 299 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 58 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Particulier - Kopen € 528 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 362 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 58 /mnd |
Elektriciteit | € 55 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 53 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 7.3 sec |
Topsnelheid | 150 km/u |
Actieradius Elektrisch | 185 km |
Totaal Vermogen | 135 kW (184 pk) |
Totaal Koppel | 270 Nm |
Aandrijving | Voor |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 32.6 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->185 km) | 3u15m |
Laadsnelheid | 60 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,15 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 28.9 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 49 kW DC |
Snellaadtijd (19->148 km) | 29 min |
Snellaadsnelheid | 260 km/u |
Kosten Snelladen | €9,20 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius | 185 km |
Verbruik Voertuig | 156 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.8 l/100km |
WLTP Normering (TEL)
Actieradius | 234 km |
Verbruik Normering | 152 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 124 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 1.7 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.4 l/100km |
WLTP Normering (TEH)
Actieradius | 203 km |
Verbruik Normering | 176 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 142 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.0 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.6 l/100km |
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 103 - 222 Wh/km
Stad - Winter | 161 Wh/km |
Snelweg - Winter | 222 Wh/km |
Gecombineerd - Winter | 186 Wh/km |
Stad - Zomer | 103 Wh/km |
Snelweg - Zomer | 170 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer | 134 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 3850 mm |
Breedte | 1727 mm |
Breedte met spiegels | Geen Data |
Hoogte | 1432 mm |
Wielbasis | 2495 mm |
Massa Rijklaar | 1440 kg |
Toegestane Max. Massa | 1775 kg |
Laadvermogen Maximaal | 435 kg |
Bagageruimte | 211 L |
Bagageruimte Max | 731 L |
Bagageruimte Voor | Geen Data |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 4 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | 10 m |
Platform | Geen Data |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | B - Compacte Klasse |
Dakrails | Nee |
EV Specifiek Platform | Geen Data |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 129 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 172 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 172 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 230 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Mini Electric (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mini Electric. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 15 uur | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 9u15m | 20 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 6 uur | 31 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 4u45m | 39 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 3u15m | 57 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 3u15m | 57 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 3u15m | 57 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€3,43
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€2,81
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,15
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,24
|
Snelladen van Mini Electric (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mini Electric.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 49 kW † | 44 kW † | 29 min | 260 km/u |
CCS (100 kW DC) | 49 kW † | 44 kW † | 29 min | 260 km/u |
CCS (150 kW DC) | 49 kW † | 44 kW † | 29 min | 260 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€5,46
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€9,20
|
Snelladen (hoog) | €0,69€10,76
|
(Advertisement)
Alles over de Mini Electric
Prijs, lease en bijtelling
De Mini Electric heeft een prijs vanaf €36 200. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €129 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €172 per maand.
De Mini Electric is te leasen vanaf ongeveer €450 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Mini Electric is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mini Electric is 135 kW (184 pk). Het maximale koppel is 270 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Mini Electric heeft een capaciteit van 32,6 kWh. Daarvan is 28,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 185 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 130 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 280 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 3 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 15 uur.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 49 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 44 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 125 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het energieverbuik van de Mini Electric is ongeveer 15,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 22,2 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,3 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Mini Electric stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Mini
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Electric op de officiële site van Mini.
Voorgaand model
Het model op deze pagina is de opvolger van de Mini Electric, die leverbaar was van maart 2020 tot maart 2021. Het vorige model was €1030 goedkoper, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.