Tesla Model S Plaid

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 121 005Prijs vanaf

90.0 kWh *Accu Bruikbaar

535 km *Actieradius

168 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf € 121 005

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf * September 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1 500 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 692 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 924 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €119 990.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 390 - 755 km

Stad - Winter * 500 km
Snelweg - Winter * 390 km
Gecombineerd - Winter * 445 km
Stad - Zomer * 755 km
Snelweg - Zomer * 505 km
Gecombineerd - Zomer * 615 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,848 /mnd

Leasetarief € 1,800 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,641 /mnd

Leasetarief € 1,343 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 164 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 86 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,298 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,000 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 164 /mnd
Elektriciteit € 48 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 86 /mnd

Particulier - Kopen € 1,537 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,210 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 164 /mnd
Elektriciteit € 59 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 104 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €40,002. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 2.1 sec
Topsnelheid 322 km/u
Actieradius Elektrisch * 535 km
Totaal Vermogen 760 kW (1033 pk)
Totaal Koppel Geen Data
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 95.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen † * 16.5 kW AC
Laadtijd (0->535 km) † * 6u30m
Laadsnelheid † * 83 km/u
Kosten Publiek Laden €5,54 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 90.0 kWh
Snellaadaansluiting * Supercharger
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) * 250 kW DC
Snellaadtijd (54->428 km) * 23 min
Snellaadsnelheid * 970 km/u
Kosten Snelladen €4,20 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 24A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 9u45m en een laadsnelheid van 56 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 535 km
Verbruik Voertuig * 168 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 628 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 143 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.6 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 119 - 231 Wh/km

Stad - Winter * 180 Wh/km
Snelweg - Winter * 231 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 202 Wh/km
Stad - Zomer * 119 Wh/km
Snelweg - Zomer * 178 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 146 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4970 mm
Breedte * 1964 mm
Breedte met spiegels * Geen Data
Hoogte * 1445 mm
Wielbasis * 2960 mm
Massa Rijklaar 2162 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data
Bagageruimte 793 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Platform TESLA S/X
Carrosserie Liftback Sedan
Segment F - Lage Luxeklasse
Dakrails Geen Data
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 692 /mnd
Netto (Schijf 2) € 924 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 742 /mnd
Netto (Schijf 2) € 990 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model S Plaid+Tesla Model S Plaid+ €20,000 duurder 135 km meer actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 4% langzamer snelladen
Tesla Model S Long RangeTesla Model S Long Range €30,000 goedkoper 20 km meer actieradius 52% langzamere acceleratie 4% minder stroomverbruik 4% sneller snelladen
Lucid Air Grand TouringLucid Air Grand Touring €18,995 duurder 125 km meer actieradius 52% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 42% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model S Plaid (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model S Plaid. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Tesla heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Model S. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u15m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 28u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 18u15m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9u45m 55 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x24A 17 kW † 6u30m 82 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x24A 17 kW † 6u30m 82 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,70
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,02
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,54
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,72
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Tesla Model S Plaid (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model S Plaid.

Tesla heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Model S. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 70 kW † 57 min 390 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 33 min 680 km/u
Supercharger v3 (250 kW DC) 250 kW 170 kW † 23 min 970 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Supercharger (NL)
€0,25 €4,20
Snelladen (laag)
€0,35€5,88
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,91
Snelladen (hoog)
€0,69€11,59
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Tesla Model S Plaid

Vernieuwde Tesla Model S heeft futuristisch interieur

Gepubliceerd: 28 januari 2021 09:43 | ZERauto.nl Aan de buitenkant is er niet heel veel nieuws te zien, maar dat is een ander verhaal aan de binnenkant van de vernieuwde Tesla Model S. De Amerikaanse autobouwer voert diverse wijzigingen door in het interieur en kondigt direct de prijzen aan van de Model S Long Range, Model S Plaid en Model S Plaid+.

Alles over de Tesla Model S Plaid

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Model S Plaid heeft een prijs vanaf €121 005. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €692 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €924 per maand.

De Tesla Model S Plaid is te leasen vanaf ongeveer €1 500 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model S Plaid is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Tesla Model S Plaid is 760 kW (1033 pk). Het maximale koppel is Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 322 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model S Plaid heeft een geschatte capaciteit van 95 kWh. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 535 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 390 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 755 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 16.5 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 6 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 24A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 9 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 56 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 250 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 170 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 370 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Tesla Model S Plaid is ongeveer 16,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11,9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model S Plaid stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model S op de officiële site van Tesla.

Naar de Model S op de website van Tesla.