Porsche Taycan Plus

Maart 2021 - Januari 2023

€ 99.544Prijs vanaf

83.7 kWhAccu Bruikbaar

475 kmActieradius

176 Wh/kmVerbruik

Zelf vrijblijvend in deze auto rijden?

Dat kan! Kom via 'Sturen bij je buren' in contact met een eigenaar van deze auto en hoor hoe het is om dit model te bezitten. Zonder verkoopdruk en zonder verplichtingen. Klik hier voor meer informatie.

Deze elektrische auto wordt niet meer verkocht

Er is een nieuw model bekend:
Porsche Taycan PlusPorsche Taycan Plus
of
bekijk hier het volledige archief

Laatst bekende vanafprijs € 99.544

Beschikbaarheid Niet bestelbaar
Te bestellen van Maart 2021
Te bestellen tot Januari 2023
Netto Bijtelling (Schijf 1) € 607 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 813 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 97.797.
De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet.
Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.

Praktische Actieradius tussen 345 - 670 km

Stad - Winter 450 km
Snelweg - Winter 345 km
Gecombineerd - Winter 400 km
Stad - Zomer 670 km
Snelweg - Zomer 450 km
Gecombineerd - Zomer 545 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.4 sec
Topsnelheid 230 km/u
Actieradius Elektrisch 475 km
Totaal Vermogen 350 kW (476 pk)
Totaal Koppel 357 Nm
Aandrijving Achter

Accu / Tractiebatterij

Capaciteit 93.4 kWh
Batterij Type Lithium-ion
Aantal Cellen 396
Architectuur 800 V
Garantie periode 8 jaar
Garantie afstand 160,000 km
Capaciteit Bruikbaar 83.7 kWh
Kathodemateriaal NCM712
Pack Samenstelling 198s2p
Nominaal Voltage 725 V
Vormfactor Geen Data
Naam / Referentie Geen Data

Opladen

Thuis / Bestemming

Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Locatie Laadpoort 2 Linkerzijde - Voor
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->475 km) 9 uur
Laadsnelheid 53 km/u
Kosten Publiek Laden € 6,16 per 100 km

Snelladen

Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) 268 kW DC
Snellaadvermogen (10-80%) 216 kW DC
Snellaadtijd (47->380 km) 17 min
Snellaadsnelheid 1170 km/u
Autocharge Ondersteund Ja
Kosten Snelladen € 12,32 per 100 km

Plug & Charge

Plug & Charge Ondersteund Ja
Ondersteund Protocol ISO 15118-2
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)

Vehicle-to-Load (V2L)

V2L Mogelijk Nee
Max. Vermogen -
Aansluitingen Exterieur -
Aansluitingen Interieur -

Vehicle-to-Home (V2H)

V2H via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2H via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

Vehicle-to-Grid (V2G)

V2G via AC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -
V2G via DC Ondersteund Nee
Max. Vermogen -

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 475 km
Verbruik Voertuig 176 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 484 km
Verbruik Normering 210 Wh/km
Verbruik Voertuig 173 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.4 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 407 km
Verbruik Normering 250 Wh/km
Verbruik Voertuig 206 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.9 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.3 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 125 - 243 Wh/km

Stad - Winter 186 Wh/km
Snelweg - Winter 243 Wh/km
Gecombineerd - Winter 209 Wh/km
Stad - Zomer 125 Wh/km
Snelweg - Zomer 186 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 154 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 85%
Inzittend Kind 83%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 70%
Safety Assist 73%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4963 mm
Breedte 1966 mm
Breedte met spiegels 2144 mm
Hoogte 1394 mm
Wielbasis 2900 mm
Massa Rijklaar 2205 kg
Toegestane Max. Massa 2795 kg
Laadvermogen Maximaal 690 kg
Bagageruimte 407 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor 84 L
Daklast Maximaal 75 kg
Trekhaak Mogelijk Nee
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11.7 m
Platform VW J1
EV Specifiek Platform Ja
Carrosserie Sedan
Segment F - Lage Luxeklasse
Dakrails Nee
Warmtepomp (WP) Ja
WP Standaarduitrusting Nee, optioneel

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40.000
Netto (Schijf 1) € 542 /mnd
Netto (Schijf 2) € 723 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35.000
Netto (Schijf 1) € 600 /mnd
Netto (Schijf 2) € 801 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 30.000
Netto (Schijf 1) € 607 /mnd
Netto (Schijf 2) € 813 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Porsche Taycan Plus (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Taycan Plus. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Standaard 11.0 kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17 uur 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9 uur 53 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 53 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 53 km/u
Optionele 22.0kW Boordlader
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43 uur 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17 uur 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9 uur 53 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x25A 17 kW 5u45m 83 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x32A 22 kW † 4u30m 100 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 4,05
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 6,69
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 10,56
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,52
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 6,16
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 7,92
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Porsche Taycan Plus (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Taycan Plus.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (150 kW DC) 150 kW 142 kW † 26 min 760 km/u
CCS (300 kW DC) 268 kW † 216 kW † 17 min 1170 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

Dit voertuig ondersteunt Autocharge
Dit voertuig ondersteunt Plug & Charge

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

Autocharge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten.

Plug & Charge: automatisch starten van een laadsessie bij ondersteunde CCS laadpunten conform ISO 15118.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€ 0,49€ 8,62
Snelladen (gemiddeld)
€ 0,70€ 12,32
Snelladen (hoog)
€ 0,85€ 14,96
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Porsche Taycan Plus

Rij-impressie Porsche Taycan – basisversie met alleen achterwielaandrijving; de lekkerste Taycan?

Gepubliceerd: 1 maart 2021 13:15 | E-Drivers Porsche heeft al decennia last van het ‘top-down syndroom’. Eerst de dikke varianten, later volgen de bravere versies. Deze Taycan is zo’n brave versie, met alleen aandrijving op de achterwielen, wat minder uitrusting, een relatief compacte accu en niet te gek veel vermogen.

Goedkopere basisversie van Porsche Taycan ook in Europa te bestellen

Gepubliceerd: 21 januari 2021 14:52 | E-Drivers De goedkopere Porsche Taycan met achterwielaandrijving is al leverbaar in China. Maar hij wordt nu ook in de VS en Europa aangeboden. Het basismodel van de Porsche Taycan wordt een van de allergoedkoopste Porsche-modellen. Zou dat voor een onverwacht succes kunnen zorgen?

Porsche Taycan met achterwielaandrijving blijkt koopje

Gepubliceerd: 19 januari 2021 23:02 | ZERauto.nl Met een vanafprijs van 87.200 euro is de elektrische Porsche Taycan met achterwielaandrijving een van de voordeligste Porsche-modellen. Alleen de 718 Cayman is met een vanafprijs van 86.800 euro nog een fractie goedkoper. Maar toch: een Taycan voor 87.000 euro, dat klinkt best interessant. Ook voor de…

Alles over de Porsche Taycan Plus

Niet meer leverbaar

Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Porsche Taycan Plus was leverbaar tussen maart 2021 en januari 2023. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Porsche Taycan Plus voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.

Van de Porsche Taycan Plus (2021) is een nieuw model bekend: Porsche Taycan Plus (2023).

Laatst bekende prijs

Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Porsche Taycan Plus is € 99.544. Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Taycan Plus is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Porsche Taycan Plus is 350 kW (476 pk). Het maximale koppel is 357 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.4 seconde gehaald. De topsnelheid is 230 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Taycan Plus heeft een capaciteit van 93.4 kWh. Daarvan is 83.7 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 475 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 345 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 670 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 43 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 268 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 216 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 330 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Porsche Taycan Plus is ongeveer 17.6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24.3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12.5 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Porsche Taycan Plus stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Porsche

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Taycan op de officiële site van Porsche.

Naar de Taycan op de website van Porsche.