Hyundai IONIQ 5 Project 45

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 58 995Prijs vanaf

72.6 kWh *Accu Bruikbaar

410 km *Actieradius

177 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De IONIQ 5 luidt een nieuw tijdperk in voor Hyundai. De IONIQ 5 de eerste van diverse IONIQ modellen die worden gebouwd op een compleet nieuw EV platform. De versie op deze pagina is een speciale eerste editie die beschikbaar is in een aantal Europeese landen, waaronder Nederland. Goedkopere versies zullen op een later moment volgen.
All specifications with * are estimates.

Prijs vanaf € 58 995

Bestelbaar Ja, voorbestelling
Verwacht vanaf Juni 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 725 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 271 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 361 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €58 000.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 295 - 600 km

Stad - Winter * 400 km
Snelweg - Winter * 295 km
Gecombineerd - Winter * 345 km
Stad - Zomer * 600 km
Snelweg - Zomer * 380 km
Gecombineerd - Zomer * 470 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 927 /mnd

Leasetarief € 875 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 837 /mnd

Leasetarief € 655 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 86 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Zakelijk - Kopen € 670 /mnd

Afschrijving excl. rente € 488 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 86 /mnd
Elektriciteit € 52 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 44 /mnd

Particulier - Kopen € 791 /mnd

Afschrijving excl. rente € 590 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 86 /mnd
Elektriciteit € 62 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 53 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €19,502. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.2 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 410 km
Totaal Vermogen 225 kW (306 pk)
Totaal Koppel 605 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 72.6 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->410 km) * 7u45m
Laadsnelheid * 53 km/u
Kosten Publiek Laden €5,84 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 72.6 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 232 kW DC
Snellaadtijd (41->328 km) 18 min
Snellaadsnelheid 950 km/u
Kosten Snelladen €10,44 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 410 km
Verbruik Voertuig * 177 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 460 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 158 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 121 - 246 Wh/km

Stad - Winter * 182 Wh/km
Snelweg - Winter * 246 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 210 Wh/km
Stad - Zomer * 121 Wh/km
Snelweg - Zomer * 191 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 154 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4635 mm
Breedte 1890 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1605 mm
Wielbasis 3000 mm
Massa Rijklaar * 2000 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data
Bagageruimte 531 L
Bagageruimte Max 1591 L
Bagageruimte Voor 24 L
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd 1600 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Platform HMG E-GMP
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 271 /mnd
Netto (Schijf 2) € 361 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 320 /mnd
Netto (Schijf 2) € 427 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Volkswagen ID.4 1stVolkswagen ID.4 1st €11,655 goedkoper 10 km minder actieradius 63% langzamere acceleratie 9% meer stroomverbruik 52% langzamer snelladen
Volvo XC40 P8 AWD RechargeVolvo XC40 P8 AWD Recharge €3,500 goedkoper 75 km minder actieradius 6% snellere acceleratie 27% meer stroomverbruik 54% langzamer snelladen
Skoda Enyaq iV 80Skoda Enyaq iV 80 €11,215 goedkoper 5 km minder actieradius 63% langzamere acceleratie 7% meer stroomverbruik 51% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Hyundai IONIQ 5 Project 45 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Hyundai IONIQ 5 Project 45. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Hyundai heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de IONIQ 5. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 37u15m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 23u15m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 14u45m 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 11u45m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7u45m 53 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u45m 53 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7u45m 53 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,89
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,19
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,84
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,08
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Hyundai IONIQ 5 Project 45 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Hyundai IONIQ 5 Project 45.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 64 min 260 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 36 min 470 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 125 kW † 26 min 660 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 140 kW † 23 min 740 km/u
CCS (350 kW DC) 232 kW † 175 kW † 18 min 950 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,19
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€10,44
Snelladen (hoog)
€0,69€12,21
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Hyundai IONIQ 5 Project 45

Hyundai zet met de Ioniq 5 een grote stap richting een nieuwe toekomst

Gepubliceerd: 23 februari 2021 14:15 | E-Drivers Hyundai lanceerde vanochtend de Ioniq 5. Dit is het eerste model van Hyundai’s elektrische submerk Ioniq. Onder deze merknaam gaat Hyundai een geheel nieuwe lijn hoogwaardige elektrische auto’s aanbieden. De nieuwe Ioniq 5 zet meteen de toon met een oogstrelend design en 800 volt-laadtechnologie.

Hyundai IONIQ 5: moeten Tesla en Polestar oppassen?

Gepubliceerd: 23 februari 2021 08:01 | ZERauto.nl Hyundai introduceert de IONIQ 5: een middelgrote elektrische crossover. De IONIQ 5 is het eerste model van IONIQ, Hyundai’s nieuwe line-up-merk voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s). Heeft de Hyundai IONIQ 5 genoeg in huis om het merken als Tesla en Polestar lastig te gaan maken?

IONIQ 5 onthuld: De krachtige CUV van Hyundai

Gepubliceerd: 22 februari 2021 23:24 | Dagelijksauto Dinsdagochtend 23 februari vond de virtuele wereldpremière van de IONIQ 5 plaats. De nieuwste EV van Hyundai is geïntroduceerd onder..

Alles over de Hyundai IONIQ 5 Project 45

Prijs, lease en bijtelling

De Hyundai IONIQ 5 Project 45 heeft een prijs vanaf €58 995. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €271 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €361 per maand.

De Hyundai IONIQ 5 Project 45 is te leasen vanaf ongeveer €725 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Hyundai IONIQ 5 Project 45 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Hyundai IONIQ 5 Project 45 is 225 kW (306 pk). Het maximale koppel is 605 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.2 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Hyundai IONIQ 5 Project 45 heeft een geschatte capaciteit van 72,6 kWh. Daarvan is 72,6 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 410 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 295 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 600 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 37 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 232 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 175 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 20 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 285 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Hyundai IONIQ 5 Project 45 is ongeveer 17,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Hyundai IONIQ 5 Project 45 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Hyundai

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de IONIQ 5 op de officiële site van Hyundai.

Naar de IONIQ 5 op de website van Hyundai.