Seres 3

Elektrische Auto - 12% Bijtelling

€ 37 995Prijs vanaf

52.0 kWh *Accu Bruikbaar

270 km *Actieradius

193 Wh/km *Verbruik

Gratis test voor bedrijven: welke EV past bij mij?

Maak kennis met de e-AutoKeuzeHulp. Deze tool biedt werknemers eenvoudig inzicht in welke elektrische auto het beste bij ze past. In 10 simpele stappen een advies op basis van alle beschikbare modellen.
Meer informatie
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf € 37 995

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds December 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 450 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 137 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 183 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €36 947.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 190 - 405 km

Stad - Winter * 275 km
Snelweg - Winter * 190 km
Gecombineerd - Winter * 230 km
Stad - Zomer * 405 km
Snelweg - Zomer * 240 km
Gecombineerd - Zomer * 305 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 608 /mnd

Leasetarief € 550 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 592 /mnd

Leasetarief € 422 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 60 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 52 /mnd

Zakelijk - Kopen € 484 /mnd

Afschrijving excl. rente € 314 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 60 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 52 /mnd

Particulier - Kopen € 573 /mnd

Afschrijving excl. rente € 380 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 60 /mnd
Elektriciteit € 70 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 63 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €12,560. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.9 sec
Topsnelheid 155 km/u
Actieradius Elektrisch * 270 km
Totaal Vermogen 120 kW (163 pk)
Totaal Koppel 300 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 52.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->270 km) † 9u30m
Laadsnelheid † 29 km/u
Kosten Publiek Laden €6,37 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 52.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 92 kW DC
Snellaadtijd (27->216 km) 29 min
Snellaadsnelheid 390 km/u
Kosten Snelladen €11,39 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 16u45m en een laadsnelheid van 16 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 270 km
Verbruik Voertuig * 193 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 405 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 128 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.4 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 329 km
Verbruik Normering 180 Wh/km
Verbruik Voertuig 158 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 128 - 274 Wh/km

Stad - Winter * 189 Wh/km
Snelweg - Winter * 274 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 226 Wh/km
Stad - Zomer * 128 Wh/km
Snelweg - Zomer * 217 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 170 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4385 mm
Breedte 1850 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1650 mm
Wielbasis 2655 mm
Massa Rijklaar 1650 kg
Toegestane Max. Massa 2065 kg
Laadvermogen Maximaal 515 kg
Bagageruimte 526 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel Geen Data
Platform Geen Data
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 92 /mnd
Netto (Schijf 2) € 122 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 137 /mnd
Netto (Schijf 2) € 183 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 183 /mnd
Netto (Schijf 2) € 244 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Kia e-Niro 39 kWhKia e-Niro 39 kWh €2,000 goedkoper 35 km minder actieradius 10% langzamere acceleratie 13% minder stroomverbruik 41% langzamer snelladen
Renault Zoe ZE50 R135Renault Zoe ZE50 R135 €2,405 goedkoper 40 km meer actieradius 7% langzamere acceleratie 13% minder stroomverbruik 41% langzamer snelladen
Skoda Enyaq iV 60Skoda Enyaq iV 60 €2,785 duurder 60 km meer actieradius Zelfde acceleratie 9% minder stroomverbruik 8% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Seres 3 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Seres 3. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 26u45m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 16u45m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 10u45m 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 9u30m 28 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 16u45m 16 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 10u45m 25 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 9u30m 28 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,25
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,47
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,37
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,72
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Seres 3 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Seres 3.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 51 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 92 kW † 78 kW † 29 min 390 km/u
CCS (150 kW DC) 92 kW † 78 kW † 29 min 390 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,75
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,39
Snelladen (hoog)
€0,69€13,32
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Seres 3

Rij-impressie Seres 3. De volgende Aziatische belofte?

Gepubliceerd: 1 februari 2021 11:56 | E-Drivers Het ene na het andere nieuwe Aziatische automerk durft het aan om elektrische auto’s in Nederland te gaan verkopen. Seres is ook zo’n nieuw merk, uit China. Een handvol dealers in ons land verkoopt per direct de Seres 3, een compacte elektrische SUV.

Alles over de Seres 3

Prijs, lease en bijtelling

De Seres 3 heeft een prijs vanaf €37 995. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €137 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €183 per maand.

De Seres 3 is te leasen vanaf ongeveer €450 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Seres 3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Seres 3 is 120 kW (163 pk). Het maximale koppel is 300 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 155 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Seres 3 heeft een geschatte capaciteit van 52 kWh. Daarvan is 52 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 270 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 190 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 405 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 16 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 16 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 26 uur 45 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 92 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 78 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 185 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Seres 3 is ongeveer 19,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 27,4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,8 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Seres 3 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Seres

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de 3 op de officiële site van Seres.

Naar de 3 op de website van Seres.