Mercedes EQC 400 4MATIC

Elektrische Auto - 8% / 22% Bijtelling

€ 77 935Prijs vanaf

80.0 kWhAccu Bruikbaar

370 kmActieradius

216 Wh/kmVerbruik

Doe mee aan het Nationale EV onderzoek 2020!

Rijd je een EV? Deel dan je ervaringen rond het rijden van een elektrische auto in dit onderzoek.
Meer informatie

Prijs vanaf € 77 935

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds November 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 759 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 330 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 437 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €76 835.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Praktische Actieradius tussen 270 - 530 km

Stad - Winter 370 km
Snelweg - Winter 270 km
Gecombineerd - Winter 315 km
Stad - Zomer 530 km
Snelweg - Zomer 340 km
Gecombineerd - Zomer 420 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,214 /mnd

Leasetarief € 1,150 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 64 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,108 /mnd

Leasetarief € 865 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 110 /mnd
Elektriciteit € 64 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 69 /mnd

Zakelijk - Kopen € 887 /mnd

Afschrijving excl. rente € 644 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 110 /mnd
Elektriciteit € 64 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 69 /mnd

Particulier - Kopen € 1,049 /mnd

Afschrijving excl. rente € 779 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 110 /mnd
Elektriciteit € 77 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €25,764. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.1 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch 370 km
Totaal Vermogen 300 kW (408 pk)
Totaal Koppel 760 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 85.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->370 km) 8u45m
Laadsnelheid 43 km/u
Kosten Publiek Laden €7,13 per 100 km
Kosten Vroaming €4,75 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 80.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 112 kW DC
Snellaadtijd (37->296 km) 35 min
Snellaadsnelheid 440 km/u
Kosten Snelladen €12,74 per 100 km
Kosten Vroaming €4,75 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 370 km
Verbruik Voertuig 216 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.4 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 462 km
Verbruik Normering 201 Wh/km
Verbruik Voertuig 173 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.3 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.9 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 411 km
Verbruik Normering 223 Wh/km
Verbruik Voertuig 195 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.5 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 151 - 296 Wh/km

Stad - Winter 216 Wh/km
Snelweg - Winter 296 Wh/km
Gecombineerd - Winter 254 Wh/km
Stad - Zomer 151 Wh/km
Snelweg - Zomer 235 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 190 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 96%
Inzittend Kind 90%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 75%
Safety Assist 72%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4762 mm
Breedte 1884 mm
Hoogte 1624 mm
Wielbasis 2873 mm
Massa Rijklaar 2495 kg
Toegestane Max. Massa 2940 kg
Bagageruimte 500 L
Bagageruimte Max 1460 L
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1800 kg
Daklast Maximaal 0 kg
Laadvermogen Maximaal 545 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment D - Middenklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 330 /mnd
Netto (Schijf 2) € 437 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 399 /mnd
Netto (Schijf 2) € 532 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Mercedes EQC 400 4MATIC (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQC 400 4MATIC. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 41 uur 9 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 25u30m 15 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 16u15m 23 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u45m 29 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u45m 42 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u45m 42 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u45m 42 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,75
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,89
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€7,13
Publiek Laden (hoog)
€0,40€8,64
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Mercedes EQC 400 4MATIC (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQC 400 4MATIC.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 79 min 190 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 39 min 390 km/u
CCS (150 kW DC) 112 kW † 100 kW † 35 min 440 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€7,56
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€12,74
Snelladen (hoog)
€0,69€14,90
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Alles over de Mercedes EQC 400 4MATIC

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQC 400 4MATIC heeft een prijs vanaf €77 935. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €330 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €437 per maand.

De Mercedes EQC 400 4MATIC is bij ActivLease te leasen vanaf €759 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQC 400 4MATIC is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQC 400 4MATIC is 300 kW (408 pk). Het maximale koppel is 760 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQC 400 4MATIC heeft een geschatte capaciteit van 85 kWh. Daarvan is 80 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 370 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 270 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 530 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 41 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 112 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 255 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mercedes EQC 400 4MATIC is ongeveer 21,6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 29,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQC 400 4MATIC stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQC op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQC op de website van Mercedes.

Voorgaand model

Het model op deze pagina is de opvolger van de Mercedes EQC 400 4MATIC, die leverbaar was van september 2019 tot november 2020. Het vorige model was even duur, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.

Voorgaand model Mercedes EQC 400 4MATIC