Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 49 990Prijs vanaf

51.0 kWh *Accu Bruikbaar

340 kmActieradius

150 Wh/kmVerbruik

Het betreft hier de uitvoering met LFP batterij. Deze variant wordt geproduceerd in China en wordt ook wel afgekort als MIC (Made In China). De LFP/MIC variant is te herkennen aan andere WLTP waardes en een hoger gewicht. De LFP batterij heeft bovendien andere eigenschappen en laadcurve. Enkele gegevens zijn gebaseerd op schattingen omdat Tesla geen officiele gegevens openbaar maakt. Klik hier voor de in Fremont (VS) geproduceerde uitvoering met NCA batterij.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

TIP: ontvang gratis 1.500 km superchargen bij een nieuwe Tesla

Gebruik bij het bestellen van een nieuwe Tesla een referral code. Hiermee ontvangen jij en een bestaande Tesla eigenaar 1500 kilometer gratis superchargen. Iedere Tesla-rijder heeft een referral code, dus vraag eens rond.
Je kunt eventueel ook onze code gebruiken.

Gratis test voor bedrijven: welke EV past bij mij?

Maak kennis met de e-AutoKeuzeHulp. Deze tool biedt werknemers eenvoudig inzicht in welke elektrische auto het beste bij ze past. In 10 simpele stappen een advies op basis van alle beschikbare modellen.
Meer informatie

Prijs vanaf € 49 990

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds November 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 608 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 209 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 279 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €48 980.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 245 - 495 km

Stad - Winter 320 km
Snelweg - Winter 245 km
Gecombineerd - Winter 280 km
Stad - Zomer 495 km
Snelweg - Zomer 320 km
Gecombineerd - Zomer 395 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 770 /mnd

Leasetarief € 725 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 723 /mnd

Leasetarief € 555 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 75 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Zakelijk - Kopen € 581 /mnd

Afschrijving excl. rente € 413 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 75 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 48 /mnd

Particulier - Kopen € 688 /mnd

Afschrijving excl. rente € 500 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 75 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 58 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €16,526. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 5.6 sec
Topsnelheid 225 km/u
Actieradius Elektrisch 340 km
Totaal Vermogen * 239 kW (325 pk)
Totaal Koppel * 420 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 55.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->340 km) 5u30m
Laadsnelheid 62 km/u
Kosten Publiek Laden €4,95 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 51.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 145 kW DC
Snellaadtijd (34->272 km) 25 min
Snellaadsnelheid 570 km/u
Kosten Snelladen €3,75 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 340 km
Verbruik Voertuig 150 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km

WLTP Normering (TEL)

Actieradius 448 km
Verbruik Normering 142 Wh/km
Verbruik Voertuig 114 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km

WLTP Normering (TEH)

Actieradius 440 km
Verbruik Normering 142 Wh/km
Verbruik Voertuig 116 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 103 - 208 Wh/km

Stad - Winter 159 Wh/km
Snelweg - Winter 208 Wh/km
Gecombineerd - Winter 182 Wh/km
Stad - Zomer 103 Wh/km
Snelweg - Zomer 159 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 129 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 96%
Inzittend Kind 86%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 74%
Safety Assist 94%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4694 mm
Breedte 1849 mm
Breedte met spiegels 2088 mm
Hoogte 1443 mm
Wielbasis 2875 mm
Massa Rijklaar 1825 kg
Toegestane Max. Massa 2139 kg
Laadvermogen Maximaal 414 kg
Bagageruimte 542 L
Bagageruimte Max Geen Data
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal 70 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1000 kg
Kogeldruk Maximaal 55 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,8 m
Platform TESLA 3/Y
Carrosserie Sedan
Segment D - Middenklasse
Dakrails Nee
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 139 /mnd
Netto (Schijf 2) € 185 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 209 /mnd
Netto (Schijf 2) € 279 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 259 /mnd
Netto (Schijf 2) € 345 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Tesla Model 3 Standard Range PlusTesla Model 3 Standard Range Plu Zelfde prijs Zelfde actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 19% sneller snelladen
Polestar 2 Long Range Dual MotorPolestar 2 Long Range Dual Motor €3,910 duurder 55 km meer actieradius 16% snellere acceleratie 27% meer stroomverbruik 11% langzamer snelladen
Polestar 2 Long Range Single MotorPolestar 2 Long Range Single Mot €90 goedkoper 85 km meer actieradius 32% langzamere acceleratie 17% meer stroomverbruik 4% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 26u15m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 16u15m 21 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 10u30m 32 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 8u15m 41 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5u30m 62 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u30m 62 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u30m 62 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,30
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,70
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€4,95
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,00
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 56 min 250 km/u
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) 75 kW 60 kW † 38 min 370 km/u
Supercharger v2 (150 kW DC) 145 kW † 90 kW † 25 min 570 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Supercharger (NL)
€0,25 €3,75
Snelladen (laag)
€0,35€5,25
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€8,85
Snelladen (hoog)
€0,69€10,35
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Alles over de Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP

Prijs, lease en bijtelling

De Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP heeft een prijs vanaf €49 990. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €209 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €279 per maand.

De Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP is bij ActivLease te leasen vanaf €608 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP is een volledig elektrische auto (BEV). Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP is 239 kW (325 pk). Het geschatte maximale koppel is 420 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.6 seconde gehaald. De topsnelheid is 225 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP heeft een geschatte capaciteit van 55 kWh. Daarvan is 51 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 340 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 245 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 495 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 26 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 145 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 90 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 235 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP is ongeveer 15 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.7 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 20,8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Tesla

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Model 3 op de officiële site van Tesla.

Naar de Model 3 op de website van Tesla.