Dacia Spring Electric
Elektrische Auto - 12% Bijtelling€ 17 890Prijs vanaf
26.8 kWh *Accu Bruikbaar
170 km *Actieradius
158 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Specificaties met een * zijn schattingenEen volledig elektrisch wagenpark? Doe de test!
Uw medewerkers meekrijgen in de transitie naar duurzaam vervoer wordt makkelijker door alle medewerkers deMeer informatie
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.
Prijs vanaf € 17 890
Bestelbaar | Nee, verwacht |
Verwacht vanaf * | September 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 200 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 63 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 84 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 115 - 265 km
Stad - Winter * | 170 km |
Snelweg - Winter * | 115 km |
Gecombineerd - Winter * | 140 km |
Stad - Zomer * | 265 km |
Snelweg - Zomer * | 150 km |
Gecombineerd - Zomer * | 195 km |
Zakelijk - Operational Lease € 295 /mnd
Leasetarief | € 250 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 307 /mnd
Leasetarief | € 199 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 35 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 28 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 256 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 148 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 35 /mnd |
Elektriciteit | € 45 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 28 /mnd |
Particulier - Kopen € 302 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 179 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 35 /mnd |
Elektriciteit | € 55 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 33 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u * | 15.0 sec |
Topsnelheid | 125 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 170 km |
Totaal Vermogen | 33 kW (45 pk) |
Totaal Koppel | 125 Nm |
Aandrijving | Voor |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * | 26.8 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Voorzijde - Midden |
Laadvermogen † | 6.6 kW AC |
Laadtijd (0->170 km) † | 5 uur |
Laadsnelheid † | 36 km/u |
Kosten Publiek Laden | €5,21 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 26.8 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS (Optie) |
Locatie Snellaadpoort | Voorzijde - Midden |
Snellaadvermogen (max) | 30 kW DC |
Snellaadtijd (17->136 km) | 59 min |
Snellaadsnelheid | 120 km/u |
Kosten Snelladen | €9,32 per 100 km |
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 170 km |
Verbruik Voertuig * | 158 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.8 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius | 225 km |
Verbruik Normering | Geen Data |
Verbruik Voertuig | 119 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | Geen Data |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.3 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 101 - 233 Wh/km
Stad - Winter * | 158 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 233 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 191 Wh/km |
Stad - Zomer * | 101 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 179 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 137 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 3737 mm |
Breedte | 1622 mm |
Breedte met spiegels | 1770 mm |
Hoogte | 1516 mm |
Wielbasis | 2423 mm |
Massa Rijklaar * | 950 kg |
Toegestane Max. Massa | Geen Data |
Laadvermogen Maximaal | Geen Data |
Bagageruimte | 300 L |
Bagageruimte Max | 600 L |
Bagageruimte Voor | Geen Data |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 4 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | 9,6 m |
Platform | RNMA CMF-A |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | A - Stadsauto |
Dakrails | Ja |
EV Specifiek Platform | Nee |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 63 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 84 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 84 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 113 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's

Opladen van Dacia Spring Electric (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Dacia Spring Electric. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 13u45m | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 8u45m | 19 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 5u30m | 31 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x29A | 6.6 kW † | 5 uur | 34 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW † | 8u45m | 19 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW † | 5u30m | 31 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 230V / 1x29A | 6.6 kW † | 5 uur | 34 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€3,48
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€2,84
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€5,21
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€6,32
|
Snelladen van Dacia Spring Electric (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Dacia Spring Electric.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) * |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 30 kW † | 20 kW † | 59 min | 120 km/u |
CCS (100 kW DC) | 30 kW † | 20 kW † | 59 min | 120 km/u |
CCS (150 kW DC) | 30 kW † | 20 kW † | 59 min | 120 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
* = Beschikbaar als een optie
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€5,53
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€9,32
|
Snelladen (hoog) | €0,69€10,90
|
(Advertisement)
Nieuws over de Dacia Spring Electric

Rijtest Dacia Spring Electric: Veel van weinig
Gepubliceerd: 26 maart 2021 18:46 | Dagelijksauto We hebben een nieuwe kampioen! De Dacia Spring Electric is met 17.890 euro de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Maar..
Rij-impressie Dacia Spring – elektrisch rijden voor een budget prijs
Gepubliceerd: 26 maart 2021 10:07 | E-Drivers Uit diverse onderzoeken blijkt dat consumenten bij de aanschaf van een nieuwe auto, een volledig elektrische auto nadrukkelijk overwegen. Een deel van de latente overstappers voelt zich gehinderd door de stevige aanschafprijzen. De Dacia Spring maakt de keus wat eenvoudiger.
Autotest – Dacia Spring (2021)
Gepubliceerd: 24 maart 2021 15:30 | ZERauto.nl Een veelgehoorde klacht over elektrische auto’s is de hoge aanschafprijs. Dacia heeft de oplossing: de volledig elektrische Dacia Spring heeft een vanafprijs van 17.890 euro. Wij mochten hem uitproberenAlles over de Dacia Spring Electric
Prijs, lease en bijtelling
De Dacia Spring Electric heeft een prijs vanaf €17 890. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €63 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €84 per maand.
De Dacia Spring Electric is te leasen vanaf ongeveer €200 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Dacia Spring Electric is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Dacia Spring Electric is 33 kW (45 pk). Het maximale koppel is 125 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 15.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 125 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Dacia Spring Electric heeft een geschatte capaciteit van 26,8 kWh. Daarvan is 26,8 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 170 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 115 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 265 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 8 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 13 uur 45 minuten.
De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 30 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 20 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 60 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 115 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Dacia Spring Electric is ongeveer 15,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,1 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Dacia Spring Electric stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Dacia
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Spring op de officiële site van Dacia.