Dacia Spring Electric

Elektrische Auto - 12% Bijtelling

€ 17 500 *Prijs vanaf

26.8 kWh *Accu Bruikbaar

170 km *Actieradius

158 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 17 500

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * April 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 200 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 65 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 87 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 115 - 265 km

Stad - Winter * 170 km
Snelweg - Winter * 115 km
Gecombineerd - Winter * 140 km
Stad - Zomer * 265 km
Snelweg - Zomer * 150 km
Gecombineerd - Zomer * 195 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease * € 295 /mnd

Leasetarief € 250 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease * € 301 /mnd

Leasetarief € 194 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 34 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Zakelijk - Kopen * € 252 /mnd

Afschrijving excl. rente € 145 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 34 /mnd
Elektriciteit € 45 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 28 /mnd

Particulier - Kopen * € 297 /mnd

Afschrijving excl. rente € 175 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 34 /mnd
Elektriciteit € 55 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 33 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €5,785. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 15.0 sec
Topsnelheid 125 km/u
Actieradius Elektrisch * 170 km
Totaal Vermogen 33 kW (45 pk)
Totaal Koppel 125 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 26.8 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen † 6.6 kW AC
Laadtijd (0->170 km) † 5 uur
Laadsnelheid † 36 km/u
Kosten Publiek Laden €5,21 per 100 km
Kosten Vroaming €3,48 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 26.8 kWh
Snellaadaansluiting CCS (Optie)
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) 30 kW DC
Snellaadtijd (17->136 km) 59 min
Snellaadsnelheid 120 km/u
Kosten Snelladen €9,32 per 100 km
Kosten Vroaming €3,48 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 8u45m en een laadsnelheid van 20 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 170 km
Verbruik Voertuig * 158 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 225 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 119 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 101 - 233 Wh/km

Stad - Winter * 158 Wh/km
Snelweg - Winter * 233 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 191 Wh/km
Stad - Zomer * 101 Wh/km
Snelweg - Zomer * 179 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 137 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 3737 mm
Breedte 1622 mm
Hoogte 1516 mm
Wielbasis 2423 mm
Massa Rijklaar * 950 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Bagageruimte 300 L
Bagageruimte Max 600 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 9,6 m
Carrosserie Hatchback
Segment A - Stadsauto
Dakrails Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 65 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 87 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 87 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 116 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 87 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 116 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Dacia Spring Electric (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Dacia Spring Electric. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 13u45m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 8u45m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 5u30m 31 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5 uur 34 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 8u45m 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 5u30m 31 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5 uur 34 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,48
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,84
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,21
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,32
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Dacia Spring Electric (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Dacia Spring Electric.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) *
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 30 kW † 20 kW † 59 min 120 km/u
CCS (100 kW DC) 30 kW † 20 kW † 59 min 120 km/u
CCS (150 kW DC) 30 kW † 20 kW † 59 min 120 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

* = Beschikbaar als een optie

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,53
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,32
Snelladen (hoog)
€0,69€10,90
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Dacia Spring Electric

Wordt de Dacia Spring Electric de ‘elektrische auto voor iedereen’?

Gepubliceerd: 16 oktober 2020 17:18 | E-Drivers We wisten al een tijdje dat Dacia een goedkope elektrische auto op de markt zou brengen. Afgelopen voorjaar kregen we ook al een voorproefje van die Dacia Spring Electric te zien. Gisteren was de officiële onthulling van de elektrische auto die elektrisch rijden écht betaalbaar moet maken.

“Dacia Spring Electric wordt heel betaalbaar” – ALLE DETAILS

Gepubliceerd: 16 oktober 2020 09:34 | ZERauto.nl Dacia onthult zijn eerste 100% elektrische model: de Spring Electric. De productieversie van de Spring Electric – die in het voorjaar van 2021 op de markt komt – wordt leverbaar als reguliere versie, plus twee versies gericht op vormen van nieuwe mobiliteit: één voor de deelautomarkt, om het…

Alles over de Dacia Spring Electric

Prijs, lease en bijtelling

De Dacia Spring Electric heeft een geschatte prijs vanaf €17 500. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €65 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €87 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Dacia Spring Electric voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De Dacia Spring Electric is te leasen vanaf ongeveer €200 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Dacia Spring Electric is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Dacia Spring Electric is 33 kW (45 pk). Het maximale koppel is 125 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 15.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 125 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Dacia Spring Electric heeft een geschatte capaciteit van 26,8 kWh. Daarvan is 26,8 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 170 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 115 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 265 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 8 uur 45 minuten en een laadsnelheid van 20 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 13 uur 45 minuten.

De mogelijkheid tot snelladen is optioneel verkrijgbaar en werkt via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 30 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 20 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 60 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 115 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Dacia Spring Electric is ongeveer 15,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 23,3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 10,1 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Dacia Spring Electric stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Dacia

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Spring op de officiële site van Dacia.

Naar de Spring op de website van Dacia.