Mercedes EQV 300 Extra Lang

Elektrische Auto - 16% / 22% Bijtelling

€ 76 896Prijs vanaf

90.0 kWhAccu Bruikbaar

305 kmActieradius

295 Wh/kmVerbruik

Prijs vanaf € 76 896

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Oktober 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 950 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 449 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 599 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €75 601.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2022 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 215 - 445 km

Stad - Winter 325 km
Snelweg - Winter 215 km
Gecombineerd - Winter 265 km
Stad - Zomer 445 km
Snelweg - Zomer 265 km
Gecombineerd - Zomer 335 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,290 /mnd

Leasetarief € 1,150 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 140 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,168 /mnd

Leasetarief € 854 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 109 /mnd
Elektriciteit € 140 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 65 /mnd

Zakelijk - Kopen € 950 /mnd

Afschrijving excl. rente € 636 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 109 /mnd
Elektriciteit € 140 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 65 /mnd

Particulier - Kopen € 1,126 /mnd

Afschrijving excl. rente € 769 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 109 /mnd
Elektriciteit € 169 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 79 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €25,420. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.29 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,35 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 12.1 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch 305 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel 362 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 100.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->305 km) 9u45m
Laadsnelheid 32 km/u
Kosten Publiek Laden €11,51 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 90.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) 110 kW DC
Snellaadtijd (31->244 km) 41 min
Snellaadsnelheid 310 km/u
Kosten Snelladen €20,35 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 305 km
Verbruik Voertuig 295 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 3.3 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 417 km
Verbruik Normering 264 Wh/km
Verbruik Voertuig 216 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 3.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.4 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 362 km
Verbruik Normering 280 Wh/km
Verbruik Voertuig 249 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 3.1 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 202 - 419 Wh/km

Stad - Winter 277 Wh/km
Snelweg - Winter 419 Wh/km
Gecombineerd - Winter 340 Wh/km
Stad - Zomer 202 Wh/km
Snelweg - Zomer 340 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 269 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 5370 mm
Breedte 1928 mm
Breedte met spiegels 2244 mm
Hoogte 1901 mm
Wielbasis 3430 mm
Massa Rijklaar 2660 kg
Toegestane Max. Massa 3500 kg
Laadvermogen Maximaal 940 kg
Bagageruimte 1410 L
Bagageruimte Max 5010 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Nee
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Kogeldruk Maximaal 0 kg

Overige

Zitplaatsen 7 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Platform Geen Data
Carrosserie Bestelwagen
Segment N - Commercial
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 322 /mnd
Netto (Schijf 2) € 426 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 391 /mnd
Netto (Schijf 2) € 521 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) € 449 /mnd
Netto (Schijf 2) € 599 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Peugeot e-Expert Combi Long 75 kWhPeugeot e-Expert Combi Long 75 k €22,130 goedkoper 45 km minder actieradius 18% langzamere acceleratie 11% minder stroomverbruik 10% langzamer snelladen
Citroen e-SpaceTourer XL 75 kWhCitroen e-SpaceTourer XL 75 kWh €12,336 goedkoper 55 km minder actieradius 10% langzamere acceleratie 12% minder stroomverbruik 6% langzamer snelladen
Opel Zafira-e Life L3H1 75 kWhOpel Zafira-e Life L3H1 75 kWh €13,142 goedkoper 55 km minder actieradius 10% langzamere acceleratie 12% minder stroomverbruik 6% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes EQV 300 Extra Lang (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQV 300 Extra Lang. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u15m 7 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 28u45m 11 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 18u15m 17 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 21 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9u45m 31 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9u45m 31 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9u45m 31 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,35€10,32
Publiek Laden (laag)
€0,22€6,49
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,39€11,51
Publiek Laden (hoog)
€0,48€14,16
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met laadpastop10.nl .

Snelladen van Mercedes EQV 300 Extra Lang (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQV 300 Extra Lang.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 80 min 160 km/u
CCS (175 kW DC) 110 kW † 96 kW † 41 min 310 km/u
CCS (350 kW DC) 110 kW † 96 kW † 41 min 310 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,45€13,28
Snelladen (gemiddeld)
€0,69€20,35
Snelladen (hoog)
€0,87€25,66
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
In samenwerking met laadpastop10.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Mercedes EQV 300 Extra Lang

Rijtest Mercedes EQV 300, Hey Mercedes, ben ik nu een taxi-chauffer?

Gepubliceerd: 16 juli 2021 11:50 | Dagelijksauto SterktesZwaktes+ Goed verbruik voor zijn formaat– te onpraktisch voor bijv. boodschappen+ multifunctionele indeling is ideaal– Software is niet helemaal up-to-date+..

Autotest – Mercedes-Benz EQV 300 (2020)

Gepubliceerd: 2 december 2020 15:30 | ZERauto.nl Rijden in de Mercedes-Benz EQV 300 is een bijzondere ervaring. De stilte van de elektromotor, de trekkracht en het veercomfort als van een vliegend tapijt bezorgen de VIP-bus een karakter dat zelfs rijders van een Mercedes S-klasse zou kunnen bekoren.

Alles over de Mercedes EQV 300 Extra Lang

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQV 300 Extra Lang heeft een prijs vanaf €76 896. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €449 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €599 per maand.

De Mercedes EQV 300 Extra Lang is te leasen vanaf ongeveer €950 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQV 300 Extra Lang is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQV 300 Extra Lang is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 362 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 12.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQV 300 Extra Lang heeft een capaciteit van 100 kWh. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 305 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 215 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 445 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 110 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 96 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 210 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mercedes EQV 300 Extra Lang is ongeveer 29,5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 3.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 41,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 20,2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQV 300 Extra Lang stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQV op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQV op de website van Mercedes.