Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 57 500 *Prijs vanaf
87.0 kWhAccu Bruikbaar
420 km *Actieradius
207 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Specificaties met een * zijn schattingenPrijs vanaf * € 57 500
Bestelbaar | Nee, verwacht |
Verwacht vanaf * | Augustus 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf * € 700 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) * | € 267 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) * | € 357 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 300 - 610 km
Stad - Winter * | 420 km |
Snelweg - Winter * | 300 km |
Gecombineerd - Winter * | 355 km |
Stad - Zomer * | 610 km |
Snelweg - Zomer * | 380 km |
Gecombineerd - Zomer * | 475 km |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 5.7 sec |
Topsnelheid | 200 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 420 km |
Totaal Vermogen | 225 kW (306 pk) |
Totaal Koppel | 600 Nm |
Aandrijving | AWD |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 90.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen † | 22 kW AC |
Laadtijd (0->420 km) † | 4u45m |
Laadsnelheid † | 90 km/u |
Kosten Publiek Laden | €6,83 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 87.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Snellaadvermogen (max) * | 130 kW DC |
Snellaadtijd (42->336 km) * | 35 min |
Snellaadsnelheid * | 500 km/u |
Kosten Snelladen | €12,21 per 100 km |
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 420 km |
Verbruik Voertuig * | 207 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.3 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius * | 460 km |
Verbruik Normering * | Geen Data |
Verbruik Voertuig * | 189 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering * | Geen Data |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.1 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 143 - 290 Wh/km
Stad - Winter * | 207 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 290 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 245 Wh/km |
Stad - Zomer * | 143 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 229 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 183 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4595 mm |
Breedte | 1850 mm |
Hoogte | 1660 mm |
Wielbasis | 2775 mm |
Massa Rijklaar * | 2300 kg |
Toegestane Max. Massa | Geen Data |
Bagageruimte | 415 L |
Bagageruimte Max | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | Geen Data |
Trekgewicht Geremd | 1500 kg |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Laadvermogen Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | Geen Data |
Carrosserie | Hatchback |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Geen Data |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 267 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 357 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 317 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 423 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Opladen van Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 44u30m | 9 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 27u45m | 15 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 17u45m | 24 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 14 uur | 30 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 9u30m | 44 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x25A | 17 kW | 6 uur | 70 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x32A | 22 kW † | 4u45m | 88 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€4,55
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,73
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€6,83
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€8,28
|
Snelladen van Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh.
Nissan heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Ariya. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 85 min | 200 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 85 kW † | 45 min | 390 km/u |
CCS (150 kW DC) | 130 kW † | 110 kW † | 35 min | 500 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€7,24
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€12,21
|
Snelladen (hoog) | €0,69€14,28
|
(Advertisement)
Nieuws over de Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh

De Nissan Ariya moet het begin van een nieuw tijdperk inluiden
Gepubliceerd: 15 juli 2020 12:53 | E-Drivers Nissan presenteerde vanochtend vroeg de nieuwe Ariya cross-over. Hiermee wil de Japanse autofabrikant een nieuw hoofdstuk voor elektrische Nissan-modellen inluiden. Nissan heeft geen half werk gemaakt van de Ariya. Hij ziet er niet alleen ontzettend goed uit maar heeft nog veel meer aspecten die hem tot een…
Elektrische Nissan Ariya komt in vijf verschillende versies
Gepubliceerd: 15 juli 2020 07:33 | ZERauto.nl Daar is ie dan, de eerste volledig elektrische crossover van Nissan. Hij heet Nissan Ariya. De auto wordt gebouwd op een volledig nieuw EV-platform, dat is ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. De auto luidt een nieuw tijdperk in voor Nissan, vandaar dat de Japanse autofabrikant ook zijn…Alles over de Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh
Prijs, lease en bijtelling
De Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh heeft een geschatte prijs vanaf €57 500. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €267 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €357 per maand.
De Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh is te leasen vanaf ongeveer €700 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh is 225 kW (306 pk). Het maximale koppel is 600 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5.7 seconde gehaald. De topsnelheid is 200 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh heeft een capaciteit van 90 kWh. Daarvan is 87 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 420 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 300 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 610 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 9 uur 30 minuten en een laadsnelheid van 45 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 44 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 130 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 110 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 290 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh is ongeveer 20,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 29 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 14,3 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Nissan
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Ariya op de officiële site van Nissan.