Nissan Ariya 63kWh

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 45 000 *Prijs vanaf

63.0 kWhAccu Bruikbaar

330 km *Actieradius

191 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen
Vanaf 4 juni 2020: subsidie voor particulieren!
Deze auto komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van €4 000.
Klik hier voor meer informatie over de subsidieregeling.

Prijs vanaf * € 45 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * Oktober 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 550 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 182 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 243 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 235 - 495 km

Stad - Winter * 335 km
Snelweg - Winter * 235 km
Gecombineerd - Winter * 280 km
Stad - Zomer * 495 km
Snelweg - Zomer * 295 km
Gecombineerd - Zomer * 375 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 7.5 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 330 km
Totaal Vermogen 160 kW (218 pk)
Totaal Koppel 300 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 65.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen † 7.4 kW AC
Laadtijd (0->330 km) † 10 uur
Laadsnelheid † 33 km/u
Kosten Publiek Laden €6,30 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 63.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) * 130 kW DC
Snellaadtijd (33->264 km) * 31 min
Snellaadsnelheid * 440 km/u
Kosten Snelladen €11,27 per 100 km
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 20u15m en een laadsnelheid van 16 km/u.

Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 330 km
Verbruik Voertuig * 191 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 360 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 175 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 2.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 127 - 268 Wh/km

Stad - Winter * 188 Wh/km
Snelweg - Winter * 268 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 225 Wh/km
Stad - Zomer * 127 Wh/km
Snelweg - Zomer * 214 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 168 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4595 mm
Breedte 1850 mm
Hoogte 1660 mm
Wielbasis 2775 mm
Massa Rijklaar * 1800 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Bagageruimte 468 L
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd 1500 kg
Daklast Maximaal Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Hatchback
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 182 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 243 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 232 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 309 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 232 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 309 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Nissan Ariya 63kWh (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Nissan Ariya 63kWh. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 32u15m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 20u15m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13 uur 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10 uur 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 20u15m 16 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 13 uur 25 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW † 10 uur 33 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,20
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,44
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,30
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,64
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Nissan Ariya 63kWh (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Nissan Ariya 63kWh.

Nissan heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Ariya. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 70 min 190 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 75 kW † 37 min 370 km/u
CCS (150 kW DC) 130 kW † 90 kW † 31 min 440 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,69
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,27
Snelladen (hoog)
€0,69€13,18
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Nissan Ariya 63kWh

De Nissan Ariya moet het begin van een nieuw tijdperk inluiden

Gepubliceerd: 15 juli 2020 12:53 | E-Drivers Nissan presenteerde vanochtend vroeg de nieuwe Ariya cross-over. Hiermee wil de Japanse autofabrikant een nieuw hoofdstuk voor elektrische Nissan-modellen inluiden. Nissan heeft geen half werk gemaakt van de Ariya. Hij ziet er niet alleen ontzettend goed uit maar heeft nog veel meer aspecten die hem tot een…

Elektrische Nissan Ariya komt in vijf verschillende versies

Gepubliceerd: 15 juli 2020 07:33 | ZERauto.nl Daar is ie dan, de eerste volledig elektrische crossover van Nissan. Hij heet Nissan Ariya. De auto wordt gebouwd op een volledig nieuw EV-platform, dat is ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. De auto luidt een nieuw tijdperk in voor Nissan, vandaar dat de Japanse autofabrikant ook zijn…

Alles over de Nissan Ariya 63kWh

Prijs, lease en bijtelling

De Nissan Ariya 63kWh heeft een geschatte prijs vanaf €45 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €182 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €243 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Nissan Ariya 63kWh voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De Nissan Ariya 63kWh is te leasen vanaf ongeveer €550 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Nissan Ariya 63kWh is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Nissan Ariya 63kWh is 160 kW (218 pk). Het maximale koppel is 300 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Nissan Ariya 63kWh heeft een capaciteit van 65 kWh. Daarvan is 63 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 330 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 235 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 495 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 7.4 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 10 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 20 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 16 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 32 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 130 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 90 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 230 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Nissan Ariya 63kWh is ongeveer 19,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,7 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Nissan Ariya 63kWh stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Nissan

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Ariya op de officiële site van Nissan.

Naar de Ariya op de website van Nissan.