Audi Q4 Sportback e-tron

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 57 500 *Prijs vanaf

77.0 kWh *Accu Bruikbaar

410 km *Actieradius

188 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is een concept

Specificaties met een * zijn schattingen

Richtprijs vanaf * € 57 500

Introductie
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * Februari 2021

Leasen vanaf * € 700 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 267 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 357 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 295 - 600 km

Stad - Winter * 405 km
Snelweg - Winter * 295 km
Gecombineerd - Winter * 350 km
Stad - Zomer * 600 km
Snelweg - Zomer * 375 km
Gecombineerd - Zomer * 470 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.3 sec
Topsnelheid 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 410 km
Totaal Vermogen 225 kW (306 pk)
Totaal Koppel 460 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 82.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->410 km) * 8u15m
Laadsnelheid * 50 km/u
Kosten Publiek Laden €6,20 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 77.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 125 kW DC
Snellaadtijd (41->328 km) 31 min
Snellaadsnelheid 550 km/u
Kosten Snelladen €11,09 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 410 km
Verbruik Voertuig * 188 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.1 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 450 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 171 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 128 - 261 Wh/km

Stad - Winter * 190 Wh/km
Snelweg - Winter * 261 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 220 Wh/km
Stad - Zomer * 128 Wh/km
Snelweg - Zomer * 205 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 164 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4600 mm
Breedte 1900 mm
Hoogte 1600 mm
Wielbasis 2770 mm
Massa Rijklaar * 2050 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Bagageruimte Geen Data
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment D - Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 267 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 357 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 317 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 423 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 317 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 423 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Audi Q4 Sportback e-tron (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Audi Q4 Sportback e-tron. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Audi heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Q4 Sportback e-tron. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 39u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 50 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 50 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 50 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,14
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,38
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,20
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,52
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Audi Q4 Sportback e-tron (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Audi Q4 Sportback e-tron.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 76 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 38 min 450 km/u
CCS (150 kW DC) 125 kW † 110 kW † 31 min 550 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,58
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,09
Snelladen (hoog)
€0,69€12,97
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Audi Q4 Sportback e-tron

Audi Q4 e-tron is bijna productieklaar, komt ook als Q4 Sportback e-tron

Gepubliceerd: 8 juli 2020 16:40 | ZERauto.nl De Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron verschijnen in 2021 op de markt. Deze Audi Q4 Sportback e-tron concept geeft aan wat we kunnen verwachten.

Audi onthult Q4 e-tron Sportback

Gepubliceerd: 7 juli 2020 19:55 | E-Drivers Zojuist onthulde Audi de Q4 e-tron Sportback. Uiteraard gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen Group. Zowel de normale Q4 e-tron als de Sportback gaan medio volgend jaar in productie.

Alles over de Audi Q4 Sportback e-tron

Concept

De Audi Q4 Sportback e-tron is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de Audi Q4 Sportback e-tron per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De Audi Q4 Sportback e-tron heeft een geschatte prijs vanaf €57 500. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €267 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €357 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Audi Q4 Sportback e-tron voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De Audi Q4 Sportback e-tron is te leasen vanaf ongeveer €700 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Audi Q4 Sportback e-tron is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Audi Q4 Sportback e-tron is 225 kW (306 pk). Het maximale koppel is 460 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.3 seconde gehaald. De topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Audi Q4 Sportback e-tron heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 410 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 295 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 600 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 125 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 110 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 285 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Audi Q4 Sportback e-tron is ongeveer 18,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,8 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Audi Q4 Sportback e-tron stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Audi

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Q4 Sportback e-tron op de officiële site van Audi.

Naar de Q4 Sportback e-tron op de website van Audi.