Skoda Enyaq iV vRS

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 47 500 *Prijs vanaf

77.0 kWhAccu Bruikbaar

400 km *Actieradius

193 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De Enyaq is de eerste auto van Škoda op het MEB-platform. De Enyaq zal daarmee veel gemeen hebben met de Volkswagen ID.4 en de Audi Q4 e-tron. Er zullen in totaal 5 versies van de Enyaq beschikbaar komen. Er kan gekozen worden uit achterwiel of all-wheel aandrijving en er zullen drie batterij-opties beschikbaar zijn. Later dit jaar volgt de volledige onthulling en zullen de definitieve specificaties en prijzen bekend gemaakt worden. De productie van de Enyaq start eind 2020, vanaf begin 2021 is de SUV in Nederland te verkrijgen.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 47 500

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * Februari 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 575 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 199 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 266 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 285 - 585 km

Stad - Winter * 400 km
Snelweg - Winter * 285 km
Gecombineerd - Winter * 340 km
Stad - Zomer * 585 km
Snelweg - Zomer * 365 km
Gecombineerd - Zomer * 455 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 6.2 sec
Topsnelheid * 180 km/u
Actieradius Elektrisch * 400 km
Totaal Vermogen 225 kW (306 pk)
Totaal Koppel * 460 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 82.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->400 km) * 8u15m
Laadsnelheid * 49 km/u
Kosten Publiek Laden €6,37 per 100 km
Kosten Vroaming €4,25 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 77.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) * 125 kW DC
Snellaadtijd (40->320 km) * 31 min
Snellaadsnelheid * 540 km/u
Kosten Snelladen €11,39 per 100 km
Kosten Vroaming €4,25 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 400 km
Verbruik Voertuig * 193 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 460 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 167 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 132 - 270 Wh/km

Stad - Winter * 193 Wh/km
Snelweg - Winter * 270 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 226 Wh/km
Stad - Zomer * 132 Wh/km
Snelweg - Zomer * 211 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 169 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4648 mm
Breedte 1877 mm
Hoogte 1618 mm
Wielbasis 2765 mm
Massa Rijklaar * 2050 kg
Toegestane Max. Massa Geen Data
Bagageruimte 585 L
Bagageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd 1200 kg
Daklast Maximaal Geen Data
Laadvermogen Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 199 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 266 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 235 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 314 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 235 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 314 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Skoda Enyaq iV vRS (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Skoda Enyaq iV vRS. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: Skoda heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de Enyaq iV. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 39u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 48 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 48 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 48 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,25
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,47
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,37
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,72
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Skoda Enyaq iV vRS (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Skoda Enyaq iV vRS.

Skoda heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de Enyaq iV. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 76 min 220 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 38 min 440 km/u
CCS (150 kW DC) 125 kW † 110 kW † 31 min 540 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,75
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,39
Snelladen (hoog)
€0,69€13,32
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Skoda Enyaq iV vRS

Enyaq iV wordt Škoda’s eerste écht elektrische auto

Gepubliceerd: 8 mei 2020 18:18 | E-Drivers De Enyaq iV is het eerste model van Škoda dat van de grond af aan is ontworpen als elektrische auto. Uiteraard is ook de Enyaq iV gebaseerd op het modulaire MEB-platform van moederbedrijf Volkswagen. Naast foto’s van prototypes onthulde Škoda ook de belangrijkste details van de nieuwe elektrische SUV.

Skoda Enyaq: deze vijf versies komen

Gepubliceerd: 7 mei 2020 08:55 | ZERauto.nl Volkswagen komt met de ID.3 en SEAT met de El Born. Skoda komt op zijn beurt met de Enyaq. De serieproductie van de Skoda Enyaq start eind 2020 en begin 2021 komt hij naar verwachting naar Nederland.

Alles over de Skoda Enyaq iV vRS

Prijs, lease en bijtelling

De Skoda Enyaq iV vRS heeft een geschatte prijs vanaf €47 500. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €199 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €266 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Skoda Enyaq iV vRS voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De Skoda Enyaq iV vRS is te leasen vanaf ongeveer €575 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Skoda Enyaq iV vRS is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Skoda Enyaq iV vRS is 225 kW (306 pk). Het geschatte maximale koppel is 460 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.2 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 180 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Skoda Enyaq iV vRS heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 400 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 285 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 585 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 125 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 110 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 280 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Skoda Enyaq iV vRS is ongeveer 19,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 27 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,2 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Skoda Enyaq iV vRS stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Skoda

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Enyaq iV op de officiële site van Skoda.

Naar de Enyaq iV op de website van Skoda.