Skoda Enyaq iV 80x

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 52 790Prijs vanaf

77.0 kWhAccu Bruikbaar

400 km *Actieradius

193 Wh/km *Verbruik

Prijs vanaf € 52 790

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds November 2021
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 650 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 192 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 256 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €51 765.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Praktische Actieradius tussen 290 - 580 km

Stad - Winter * 395 km
Snelweg - Winter * 290 km
Gecombineerd - Winter * 340 km
Stad - Zomer * 580 km
Snelweg - Zomer * 370 km
Gecombineerd - Zomer * 460 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 833 /mnd

Leasetarief € 775 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 773 /mnd

Leasetarief € 586 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 78 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 51 /mnd

Zakelijk - Kopen € 623 /mnd

Afschrijving excl. rente € 436 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 78 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 51 /mnd

Particulier - Kopen € 738 /mnd

Afschrijving excl. rente € 528 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 78 /mnd
Elektriciteit € 70 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 62 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €17,451. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 6.9 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 400 km
Totaal Vermogen 195 kW (265 pk)
Totaal Koppel 425 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 82.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->400 km) 8u15m
Laadsnelheid 49 km/u
Kosten Publiek Laden €6,37 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 77.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 135 kW DC
Snellaadtijd (40->320 km) 33 min
Snellaadsnelheid 500 km/u
Kosten Snelladen €11,39 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 400 km
Verbruik Voertuig * 193 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 496 km
Verbruik Normering 174 Wh/km
Verbruik Voertuig 155 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 133 - 266 Wh/km

Stad - Winter * 195 Wh/km
Snelweg - Winter * 266 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 226 Wh/km
Stad - Zomer * 133 Wh/km
Snelweg - Zomer * 208 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 167 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 94%
Inzittend Kind 89%
Jaar van Beoordeling 2021
Kwetsbare Weggebruikers 71%
Safety Assist 82%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4653 mm
Breedte 1879 mm
Breedte met spiegels 2148 mm
Hoogte 1604 mm
Wielbasis 2768 mm
Massa Rijklaar 2195 kg
Toegestane Max. Massa 2750 kg
Laadvermogen Maximaal 655 kg
Bagageruimte 585 L
Bagageruimte Max 1710 L
Bagageruimte Voor 0 L
Daklast Maximaal 75 kg
Trekhaak Mogelijk Ja
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1200 kg
Kogeldruk Maximaal 75 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 3 plaatsen
Draaicirkel 11,5 m
Platform VW MEB
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 192 /mnd
Netto (Schijf 2) € 256 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 35 000
Netto (Schijf 1) € 296 /mnd
Netto (Schijf 2) € 396 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Nissan Ariya e-4ORCE 87kWhNissan Ariya e-4ORCE 87kWh €2,210 duurder 20 km meer actieradius 17% snellere acceleratie 7% meer stroomverbruik Even snel snelladen
Polestar 2 Long Range Single MotorPolestar 2 Long Range Single Mot €2,890 goedkoper 25 km meer actieradius 7% langzamere acceleratie 9% minder stroomverbruik 10% sneller snelladen
Kia EV6 Standard Range 2WDKia EV6 Standard Range 2WD €8,195 goedkoper 80 km minder actieradius 23% langzamere acceleratie 6% minder stroomverbruik 48% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Skoda Enyaq iV 80x (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Skoda Enyaq iV 80x. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 39u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 48 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 48 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 48 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,25
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,47
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,37
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,72
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Skoda Enyaq iV 80x (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Skoda Enyaq iV 80x.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 49 kW † 48 kW † 71 min 230 km/u
CCS (175 kW DC) 135 kW † 103 kW † 33 min 500 km/u
CCS (350 kW DC) 135 kW † 103 kW † 33 min 500 km/u
Laadcurve

Data beschikbaar gesteld door Fastned

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,75
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,39
Snelladen (hoog)
€0,69€13,32
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Skoda Enyaq iV 80x

Autotest – Skoda Enyaq iV (2021) – De beste elektrische gezinsauto?

Gepubliceerd: 16 april 2021 13:59 | ZERauto.nl De Skoda Enyaq iV is de eerste volledig elektrische SUV van Skoda. Je kunt hem zien als de tweelingbroer van de Volkswagen ID.4 en de Audi Q4 E-tron. Toch weet Skoda zich met de Enyaq duidelijk te onderscheiden.

Productie Skoda Enyaq iV is gestart

Gepubliceerd: 27 november 2020 21:00 | E-Drivers In Mladá Boleslav ontmoet het ene platform het andere. Het MQB- en MEB-platform worden voortaan broederlijk naast elkaar in de fabriek van Skoda gebruikt. Het Tsjechische merk maakt namelijk geen gebruik van VW’s ‘elektrische’ fabriek in Zwickau en gaat de Enyaq iV zelf bouwen.

Škoda Enyaq iV is de eerste elektrische SUV op VW’s MEB-architectuur

Gepubliceerd: 2 september 2020 11:05 | E-Drivers Škoda onthulde gisteravond de Enyaq iV. De tweede elektrische auto van het Tsjechische merk en ook de eerste SUV die op basis van het MEB-platform wordt gebouwd. De Škoda Enyaq iV is leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving en heeft een actieradius tot circa 510 kilometer.

Alles over de Skoda Enyaq iV 80x

Prijs, lease en bijtelling

De Skoda Enyaq iV 80x heeft een prijs vanaf €52 790. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €192 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €256 per maand.

De Skoda Enyaq iV 80x is te leasen vanaf ongeveer €650 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Skoda Enyaq iV 80x is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Skoda Enyaq iV 80x is 195 kW (265 pk). Het maximale koppel is 425 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Skoda Enyaq iV 80x heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 400 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 290 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 580 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 135 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 103 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 280 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Skoda Enyaq iV 80x is ongeveer 19,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,3 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Skoda Enyaq iV 80x stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Skoda

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Enyaq iV op de officiële site van Skoda.

Naar de Enyaq iV op de website van Skoda.