Skoda Enyaq iV 80X
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 50 000 *Prijs vanaf
77.0 kWhAccu Bruikbaar
390 km *Actieradius
197 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
De Enyaq is de eerste auto van Škoda op het MEB-platform. De Enyaq heeft daarmee veel gemeen met de Volkswagen ID.4 en de Audi Q4 e-tron. Er zullen in totaal 5 versies van de Enyaq beschikbaar komen. Er kan gekozen worden uit achterwiel of all-wheel aandrijving en er zullen drie batterij-opties beschikbaar zijn. De productie van de Enyaq start eind 2020, vanaf begin 2021 is de SUV in Nederland te verkrijgen. In Nederland zal de goedkoopste versie (de iV 50) niet direct leverbaar zijn.Alle specificaties met een * zijn schattingen.
Gratis test voor bedrijven: welke EV past bij mij?
Maak kennis met de e-AutoKeuzeHulp. Deze tool biedt werknemers eenvoudig inzicht in welke elektrische auto het beste bij ze past. In 10 simpele stappen een advies op basis van alle beschikbare modellen.Meer informatie
Prijs vanaf * € 50 000
Bestelbaar | Nee, verwacht |
Verwacht vanaf * | Mei 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf * € 625 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) * | € 216 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) * | € 289 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 280 - 565 km
Stad - Winter * | 390 km |
Snelweg - Winter * | 280 km |
Gecombineerd - Winter * | 330 km |
Stad - Zomer * | 565 km |
Snelweg - Zomer * | 355 km |
Gecombineerd - Zomer * | 440 km |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 6.9 sec |
Topsnelheid | 160 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 390 km |
Totaal Vermogen | 195 kW (265 pk) |
Totaal Koppel | 425 Nm |
Aandrijving | AWD |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 82.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->390 km) | 8u15m |
Laadsnelheid | 47 km/u |
Kosten Publiek Laden | €6,50 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 77.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 126 kW DC |
Snellaadtijd (39->312 km) | 34 min |
Snellaadsnelheid | 480 km/u |
Kosten Snelladen | €11,62 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 390 km |
Verbruik Voertuig * | 197 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.2 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius * | 460 km |
Verbruik Normering * | Geen Data |
Verbruik Voertuig * | 167 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering * | Geen Data |
Benzine Equivalent Voertuig * | 1.9 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 136 - 275 Wh/km
Stad - Winter * | 197 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 275 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 233 Wh/km |
Stad - Zomer * | 136 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 217 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 175 Wh/km |
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling | |
Inzittende Volwassene | 94% |
Inzittend Kind | 89% |
Jaar van Beoordeling | 2021 |
Kwetsbare Weggebruikers | 71% |
Safety Assist | 82% |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4649 mm |
Breedte | 1879 mm |
Breedte met spiegels | 2148 mm |
Hoogte | 1616 mm |
Wielbasis | 2765 mm |
Massa Rijklaar * | 2150 kg |
Toegestane Max. Massa | Geen Data |
Laadvermogen Maximaal | Geen Data |
Bagageruimte | 585 L |
Bagageruimte Max | 1710 L |
Bagageruimte Voor | 0 L |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Ja |
Trekgewicht Ongeremd | Geen Data |
Trekgewicht Geremd | 1200 kg |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja |
Draaicirkel | Geen Data |
Platform | VW MEB |
Carrosserie | SUV |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Ja |
EV Specifiek Platform | Ja |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 216 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 289 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 266 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 355 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Skoda Enyaq iV 80X (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Skoda Enyaq iV 80X. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 39u30m | 10 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 24u30m | 16 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 15u45m | 25 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 12u15m | 32 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 8u15m | 47 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8u15m | 47 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8u15m | 47 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€4,33
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,55
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€6,50
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€7,88
|
Snelladen van Skoda Enyaq iV 80X (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Skoda Enyaq iV 80X.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 49 kW † | 49 kW † | 69 min | 230 km/u |
CCS (175 kW DC) | 126 kW † | 101 kW † | 34 min | 480 km/u |
CCS (350 kW DC) | 126 kW † | 101 kW † | 34 min | 480 km/u |
Laadcurve |
---|
![]() |
Data beschikbaar gesteld door Fastned |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€6,89
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€11,62
|
Snelladen (hoog) | €0,69€13,59
|
(Advertisement)
Nieuws over de Skoda Enyaq iV 80X

Autotest – Skoda Enyaq iV (2021) – De beste elektrische gezinsauto?
Gepubliceerd: 16 april 2021 13:59 | ZERauto.nl De Skoda Enyaq iV is de eerste volledig elektrische SUV van Skoda. Je kunt hem zien als de tweelingbroer van de Volkswagen ID.4 en de Audi Q4 E-tron. Toch weet Skoda zich met de Enyaq duidelijk te onderscheiden.
Productie Skoda Enyaq iV is gestart
Gepubliceerd: 27 november 2020 21:00 | E-Drivers In Mladá Boleslav ontmoet het ene platform het andere. Het MQB- en MEB-platform worden voortaan broederlijk naast elkaar in de fabriek van Skoda gebruikt. Het Tsjechische merk maakt namelijk geen gebruik van VW’s ‘elektrische’ fabriek in Zwickau en gaat de Enyaq iV zelf bouwen.
Škoda Enyaq iV is de eerste elektrische SUV op VW’s MEB-architectuur
Gepubliceerd: 2 september 2020 11:05 | E-Drivers Škoda onthulde gisteravond de Enyaq iV. De tweede elektrische auto van het Tsjechische merk en ook de eerste SUV die op basis van het MEB-platform wordt gebouwd. De Škoda Enyaq iV is leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving en heeft een actieradius tot circa 510 kilometer.Alles over de Skoda Enyaq iV 80X
Prijs, lease en bijtelling
De Skoda Enyaq iV 80X heeft een geschatte prijs vanaf €50 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €216 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €289 per maand.
De Skoda Enyaq iV 80X is te leasen vanaf ongeveer €625 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Skoda Enyaq iV 80X is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Skoda Enyaq iV 80X is 195 kW (265 pk). Het maximale koppel is 425 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Skoda Enyaq iV 80X heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 390 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 280 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 565 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 126 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 101 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 270 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Skoda Enyaq iV 80X is ongeveer 19,7 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 27,5 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,6 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Skoda Enyaq iV 80X stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Skoda
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Enyaq iV op de officiële site van Skoda.