Volkswagen ID.4 1st
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 47 340Prijs vanaf
77.0 kWhAccu Bruikbaar
400 km *Actieradius
193 Wh/km *Verbruik
Alle specificaties met een * zijn schattingen.
Prijs vanaf € 47 340
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds * | December 2020 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 563 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 191 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 254 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 285 - 580 km
Stad - Winter * | 395 km |
Snelweg - Winter * | 285 km |
Gecombineerd - Winter * | 340 km |
Stad - Zomer * | 580 km |
Snelweg - Zomer * | 365 km |
Gecombineerd - Zomer * | 455 km |
Zakelijk - Operational Lease € 758 /mnd
Leasetarief | € 700 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 58 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 699 /mnd
Leasetarief | € 525 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 72 /mnd |
Elektriciteit | € 58 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 565 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 391 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 72 /mnd |
Elektriciteit | € 58 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 44 /mnd |
Particulier - Kopen € 668 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 473 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 72 /mnd |
Elektriciteit | € 70 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 53 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 8.5 sec |
Topsnelheid | 160 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 400 km |
Totaal Vermogen | 150 kW (204 pk) |
Totaal Koppel | 310 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 82.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->400 km) | 8u15m |
Laadsnelheid | 49 km/u |
Kosten Publiek Laden | €6,37 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 77.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 125 kW DC |
Snellaadtijd (40->320 km) | 36 min |
Snellaadsnelheid | 460 km/u |
Kosten Snelladen | €11,39 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 400 km |
Verbruik Voertuig * | 193 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.2 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius | 496 km |
Verbruik Normering | 182 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 155 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.0 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.7 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 133 - 270 Wh/km
Stad - Winter * | 195 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 270 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 226 Wh/km |
Stad - Zomer * | 133 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 211 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 169 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4584 mm |
Breedte | 1852 mm |
Hoogte | 1631 mm |
Wielbasis | 2771 mm |
Massa Rijklaar | 2124 kg |
Toegestane Max. Massa | 2660 kg |
Bagageruimte | 543 L |
Bagageruimte Max | 1575 L |
Trekgewicht Ongeremd | 750 kg |
Trekgewicht Geremd | 1000 kg |
Daklast Maximaal | 75 kg |
Laadvermogen Maximaal | 636 kg |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 3 plaatsen |
Draaicirkel | 10,2 m |
Carrosserie | SUV |
Segment | C - Lage Middenklasse |
Dakrails | Ja |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2020
Bijtelling | 8% / 22% |
8% beperkt tot | € 45 000 |
Netto (Schijf 1) | € 120 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 159 /mnd |
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 191 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 254 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 240 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 320 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's

Opladen van Volkswagen ID.4 1st (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.4 1st. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 39u30m | 10 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 24u30m | 16 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 15u45m | 25 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 12u15m | 33 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 8u15m | 48 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8u15m | 48 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 8u15m | 48 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€4,25
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,47
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€6,37
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€7,72
|
Snelladen van Volkswagen ID.4 1st (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.4 1st.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 76 min | 220 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 80 kW † | 43 min | 390 km/u |
CCS (150 kW DC) | 125 kW † | 94 kW † | 36 min | 460 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€6,75
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€11,39
|
Snelladen (hoog) | €0,69€13,32
|
(Advertisement)
Nieuws over de Volkswagen ID.4 1st

Rij-impressie Volkswagen ID.4
Gepubliceerd: 18 januari 2021 11:37 | E-Drivers Er rijden al duizenden ID.3’s in Nederland, en ook van de grotere ID.4 heeft Volkswagen er inmiddels meer dan 2200 afgeleverd. We zijn een kleine week op pad geweest met de elektrische SUV van Volkswagen, en raakten behoorlijk onder de indruk.
Autotest – Volkswagen ID.4 (2021) – Eerste betaalbare elektrische SUV
Gepubliceerd: 21 december 2020 19:45 | ZERauto.nl Volkswagen laat er geen gras over groeien. Na de ID.3 zetten de Duitsers het elektrische offensief verder met de ID.4. Is de eerste volledig elektrische SUV van Volkswagen een succes? Wij mochten hem alvast testen.
Wat heeft de Volkswagen ID.4 1ST standaard? – inclusief vanafprijzen!
Gepubliceerd: 8 oktober 2020 09:11 | ZERauto.nl Volkswagen maakt de vanafprijs bekend van de twee introductieversies van de ID.4: de ID.4 1ST-uitvoering en de ID.4 1ST Max. In 2021 start Volkswagen met de verkoop van de reguliere ID.4-modellen. Naar verwachting beginnen de prijzen hiervoor bij circa 38.000 euro. De genoemde 1ST-modellen zijn een stukje…Alles over de Volkswagen ID.4 1st
Prijs, lease en bijtelling
De Volkswagen ID.4 1st heeft een prijs vanaf €47 340. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €191 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €254 per maand.
De Volkswagen ID.4 1st is bij ActivLease te leasen vanaf €563 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Volkswagen ID.4 1st is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.4 1st is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Volkswagen ID.4 1st heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 400 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 285 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 580 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 125 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 94 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 280 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.4 1st is ongeveer 19,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 27 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,3 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Volkswagen ID.4 1st stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Volkswagen
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.4 op de officiële site van Volkswagen.