Volkswagen ID.4 1st

Elektrische Auto - 8% / 22% Bijtelling

€ 50 000 *Prijs vanaf

77.0 kWhAccu Bruikbaar

380 km *Actieradius

203 Wh/km *Verbruik

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

De ID.4 is op 23 september 2020 door VW onthuld. De elektrische SUV zal nog in 2020 als 1st Edition leverbaar zijn, in 2021 volgen andere uitvoeringen. De verwachting is dat de prijzen vergelijkbaar zullen zijn met de diverse uitvoeringen van de aanverwante Skoda ENYAQ.
Alle specificaties met een * zijn schattingen.

Prijs vanaf * € 50 000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf * December 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 679 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) * € 146 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) * € 194 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.

Praktische Actieradius tussen 275 - 555 km

Stad - Winter * 380 km
Snelweg - Winter * 275 km
Gecombineerd - Winter * 325 km
Stad - Zomer * 555 km
Snelweg - Zomer * 345 km
Gecombineerd - Zomer * 435 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 8.5 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch * 380 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel 310 Nm
Aandrijving Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 82.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Achter
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->380 km) 8u15m
Laadsnelheid 46 km/u
Kosten Publiek Laden €6,70 per 100 km
Kosten Vroaming €4,47 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 77.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Achter
Snellaadvermogen (max) 125 kW DC
Snellaadtijd (38->304 km) 31 min
Snellaadsnelheid 510 km/u
Kosten Snelladen €11,98 per 100 km
Kosten Vroaming €4,47 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
Sponsored Content: kosten Vroaming op basis van Total Vroaming Compleet.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 380 km
Verbruik Voertuig * 203 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 2.3 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 496 km
Verbruik Normering 182 Wh/km
Verbruik Voertuig 155 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 139 - 280 Wh/km

Stad - Winter * 203 Wh/km
Snelweg - Winter * 280 Wh/km
Gecombineerd - Winter * 237 Wh/km
Stad - Zomer * 139 Wh/km
Snelweg - Zomer * 223 Wh/km
Gecombineerd - Zomer * 177 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4584 mm
Breedte 1852 mm
Hoogte 1631 mm
Wielbasis 2771 mm
Massa Rijklaar 2124 kg
Toegestane Max. Massa 2660 kg
Bagageruimte 543 L
Bagageruimte Max 1575 L
Trekgewicht Ongeremd 750 kg
Trekgewicht Geremd 1000 kg
Daklast Maximaal 75 kg
Laadvermogen Maximaal 636 kg

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Ja, 3 plaatsen
Draaicirkel 10,2 m
Carrosserie SUV
Segment C - Lage Middenklasse
Dakrails Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) * € 146 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 194 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 216 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 289 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Volkswagen ID.4 1st (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Volkswagen ID.4 1st. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 39u30m 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 24 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 31 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 46 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 46 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 46 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

(Sponsored Content)

Wat kost het opladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,47
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,65
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,70
Publiek Laden (hoog)
€0,40€8,12
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

Snelladen van Volkswagen ID.4 1st (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Volkswagen ID.4 1st.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 45 kW † 76 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 38 min 420 km/u
CCS (150 kW DC) 125 kW † 110 kW † 31 min 510 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Sponsored Content)

Wat kost het snelladen?
Regulier Vroaming
Locatie
1 kWh100 km
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€7,10
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,98
Snelladen (hoog)
€0,69€14,01
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Kosten 'Vroaming' zijn op basis van Total Vroaming Compleet. Een energiecontract met groene stroom van Total is onderdeel van dit pakket.
Kijk voor alle voorwaarden op total-edrive.nl .

(Advertisement)

Nieuws over de Volkswagen ID.4 1st

Elektrische Volkswagen ID.4 nog dit jaar naar Nederland

Gepubliceerd: 24 september 2020 07:10 | ZERauto.nl Volkswagen introduceert de ID.4 en maakt direct bekend dat de eerste exemplaren van de elektrische SUV nog dit jaar naar Nederland komen. De levering van de ID.4 start met de ID.4 1ST en ID 4 1ST Max limited editions.

Volkswagen start productie van nog te onthullen ID.4

Gepubliceerd: 21 augustus 2020 08:46 | ZERauto.nl Je hebt nog niet eens gezien, maar de productie ervan is al wel gestart: we hebben het over de nieuwe volledig elektrische Volkswagen ID.4, de eerste volledig elektrische SUV van het merk. Eind september volgt de wereldpremière van de ID.4. Volkswagen bouwt de ID.4 in het Duitse Zwickau, maar straks ook in…

Volkswagen begint met serieproductie ID.4

Gepubliceerd: 20 augustus 2020 22:24 | E-Drivers Volkswagen investeerde miljarden in de fabriek in Zwickau, om daar de elektrische auto’s uit de ID-familie te kunnen bouwen. Afgelopen najaar was de ID.3 het eerste model dat VW daar in serie ging produceren. Vlak voordat VW de eerste eenheden van de ID.3 aflevert, start ook de productie van de ID.4.

Alles over de Volkswagen ID.4 1st

Prijs, lease en bijtelling

De Volkswagen ID.4 1st heeft een geschatte prijs vanaf €50 000. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €146 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €194 per maand.

De Volkswagen ID.4 1st is bij ActivLease te leasen vanaf €679 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Volkswagen ID.4 1st is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Volkswagen ID.4 1st is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Volkswagen ID.4 1st heeft een capaciteit van 82 kWh. Daarvan is 77 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 380 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 275 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 555 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 39 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 125 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 110 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 265 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Volkswagen ID.4 1st is ongeveer 20,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.3 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 28 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,9 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Volkswagen ID.4 1st stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Volkswagen

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de ID.4 op de officiële site van Volkswagen.

Naar de ID.4 op de website van Volkswagen.