Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €39 035. Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof. Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 235 - 505 km
Stad - Winter *
340 km
Snelweg - Winter *
235 km
Gecombineerd - Winter *
285 km
Stad - Zomer *
505 km
Snelweg - Zomer *
300 km
Gecombineerd - Zomer *
385 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €13,207. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 29A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 20u15m en een laadsnelheid van 17 km/u.
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
(Advertisement)
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius *
335 km
Verbruik Voertuig *
188 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig *
2.1 l/100km
NEDC Normering
Actieradius
503 km
Verbruik Normering
138 Wh/km
Verbruik Voertuig
125 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Normering
1.6 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig
1.4 l/100km
WLTP Normering
Actieradius
410 km
Verbruik Normering
166 Wh/km
Verbruik Voertuig
154 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Normering
1.9 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig
1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen. Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 125 - 268 Wh/km
Stad - Winter *
185 Wh/km
Snelweg - Winter *
268 Wh/km
Gecombineerd - Winter *
221 Wh/km
Stad - Zomer *
125 Wh/km
Snelweg - Zomer *
210 Wh/km
Gecombineerd - Zomer *
164 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling
Inzittende Volwassene
73%
Inzittend Kind
70%
Jaar van Beoordeling
2019
Kwetsbare Weggebruikers
45%
Safety Assist
55%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com
Afmeting en Gewicht
Lengte
4680 mm
Breedte
1865 mm
Breedte met spiegels
Geen Data
Hoogte
1700 mm
Wielbasis
2800 mm
Massa Rijklaar
1720 kg
Toegestane Max. Massa
Geen Data
Laadvermogen Maximaal
Geen Data
Bagageruimte
432 L
Bagageruimte Max
1555 L
Bagageruimte Voor
Geen Data
Daklast Maximaal
Geen Data
Trekhaak Mogelijk
Geen Data
Trekgewicht Ongeremd
Geen Data
Trekgewicht Geremd
Geen Data
Kogeldruk Maximaal
Geen Data
Overige
Zitplaatsen
5 personen
Isofix Voorbereid
Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel
Geen Data
Platform
Geen Data
Carrosserie
SUV
Segment
C - Lage Middenklasse
Dakrails
Ja
EV Specifiek Platform
Geen Data
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2020
Bijtelling
8% / 22%
8% beperkt tot
€ 45 000
Netto (Schijf 1)
€ 97 /mnd
Netto (Schijf 2)
€ 129 /mnd
Op kenteken in 2021
Bijtelling
12% / 22%
12% beperkt tot
€ 40 000
Netto (Schijf 1)
€ 145 /mnd
Netto (Schijf 2)
€ 193 /mnd
Op kenteken in 2022
Bijtelling
16% / 22%
16% beperkt tot
€ 40 000
Netto (Schijf 1)
€ 193 /mnd
Netto (Schijf 2)
€ 258 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.
Vergelijkbare elektrische auto's
Kia e-Niro 39 kWh €3,955 goedkoper 100 km minder actieradius 31% langzamere acceleratie 11% minder stroomverbruik 34% langzamer snelladen
Volkswagen ID.4 1st €7,390 duurder 65 km meer actieradius 13% langzamere acceleratie 3% meer stroomverbruik 31% sneller snelladen
Skoda Enyaq iV 80 €7,830 duurder 70 km meer actieradius 13% langzamere acceleratie Zelfde stroomverbruik 34% sneller snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.
Opladen van Aiways U5 (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Aiways U5. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt
Maximaal
Vermogen
Tijd
Snelheid
Stopcontact (2.3 kW)
230V / 1x10A
2.3 kW
32u15m
10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW)
230V / 1x16A
3.7 kW
20u15m
17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW)
230V / 1x25A
5.8 kW
13 uur
26 km/u
1-fase 32A (7.4 kW)
230V / 1x29A
6.6 kW †
11u15m
30 km/u
3-fase 16A (11 kW)
230V / 1x16A
3.7 kW †
20u15m
17 km/u
3-fase 25A (17 kW)
230V / 1x25A
5.8 kW †
13 uur
26 km/u
3-fase 32A (22 kW)
230V / 1x29A
6.6 kW †
11u15m
30 km/u
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,14
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,38
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,20
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,52
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Snelladen van Aiways U5 (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Aiways U5.
Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt
Maximaal
Gemiddeld
Tijd
Snelheid
CCS (50 kW DC)
50 kW
40 kW †
70 min
200 km/u
CCS (100 kW DC)
90 kW †
70 kW †
40 min
350 km/u
CCS (150 kW DC)
90 kW †
70 kW †
40 min
350 km/u
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,58
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,09
Snelladen (hoog)
€0,69€12,97
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.
Gepubliceerd: 23 november 2020 13:40 | ZERauto.nl
Nederland is na Duitsland het volgende Europese land waarin start-up Aiways zijn elektrische U5 SUV lanceert. Het model heeft dankzij een 63 kWh-batterij een rijbereik van 410 kilometer (WLTP) en gezien zijn formaat en range een bijzonder scherpe prijs. Rijden kan vanaf 39.950 euro.
Gepubliceerd: 4 januari 2020 09:34 | E-Drivers
Hij komt eraan, de U5 van Aiways. We konden er op de IAA al mee kennismaken, nadat er twee prototypes via de klassieke Zijderoute naar Europa waren gereden. De Europese homologatie kwam afgelopen najaar rond en komend voorjaar vindt de Europese lancering plaats.
Alles over de Aiways U5
Prijs, lease en bijtelling
De Aiways U5 heeft een prijs vanaf €39 950. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €145 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €193 per maand.
De Aiways U5 is te leasen vanaf ongeveer €475 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
De Aiways U5 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Aiways U5 is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 310 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.5 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 150 km/u.
De accu van de Aiways U5 heeft een geschatte capaciteit van 63 kWh. Daarvan is 63 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 335 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 235 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 505 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 6.6 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 11 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen.
Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 20 uur 15 minuten en een laadsnelheid van 17 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 32 uur 15 minuten.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 90 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 70 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 230 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Het geschatte energieverbuik van de Aiways U5 is ongeveer 18,8 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.1 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,8 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 12,5 kWh/100km te behalen.
De Aiways U5 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.