BMW i4

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 65 000 *Prijs vanaf

80.0 kWh *Accu Bruikbaar

500 km *Actieradius

16 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is een concept

Specificaties met een * zijn schattingen

Richtprijs vanaf * € 65 000

Introductie IAA Frankfurt 2017
Status Productie bevestigd
Verwacht vanaf * Maart 2021

Leasen vanaf * € 800 /mnd

Netto Bijtelling 2021 (Schijf 1) * € 318 /mnd
Netto Bijtelling 2021 (Schijf 2) * € 425 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 4.0 sec
Topsnelheid * 200 km/u
Actieradius Elektrisch * 500 km
Totaal Vermogen 390 kW (530 pk)
Totaal Koppel Geen Data
Aandrijving * Achter

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 80.0 kWh
Laadaansluiting * Type 2
Laadvermogen * 11 kW AC
Laadtijd (0->500 km) * 8u45m
Laadsnelheid * 58 km/u
Kosten Publiek Laden €5,28 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 80.0 kWh
Snellaadaansluiting * CCS
Snellaadvermogen (max) * 150 kW DC
Snellaadtijd (50->400 km) * 29 min
Snellaadsnelheid * 720 km/u
Kosten Snelladen €9,44 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 500 km
Verbruik Voertuig * 16 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius * 600 km
Verbruik Normering * Geen Data
Verbruik Voertuig * 13,3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering * Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig * 1.5 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Afmeting en Gewicht

Lengte * 4650 mm
Breedte * 1850 mm
Hoogte * 1400 mm
Wielbasis Geen Data
Massa Leeg * 1900 kg
Baggageruimte Geen Data
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie Sedan
Segment D - Middenklasse
Dakrails Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 318 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 425 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 321 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 429 /mnd

Op kenteken in 2023

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) * € 321 /mnd
Netto (Schijf 2) * € 429 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van BMW i4 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de BMW i4. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

LET OP: BMW heeft geen informatie gepubliceerd over de boordlader van de i4. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 41 uur 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 25u30m 20 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 16u15m 31 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u45m 39 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u45m 57 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u45m 57 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u45m 57 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€3,52
Publiek Laden (laag)
€0,18€2,88
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€5,28
Publiek Laden (hoog)
€0,40€6,40
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van BMW i4 (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de BMW i4.

BMW heeft geen informatie gepubliceerd over het snelladen van de i4. Onderstaande informatie is gebaseerd op een schatting van de meest waarschijnlijke data.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 71 min 290 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 39 min 530 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 29 min 720 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€5,60
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€9,44
Snelladen (hoog)
€0,69€11,04
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de BMW i4

Gaat de i4 BMW’s paradepaardje in de middenklasse worden?

Gepubliceerd: 18 november 2019 19:47 | E-Drivers Zoals eerder vermeld zal de BMW i3 een directe opvolger krijgen maar wordt hij binnenkort vergezeld door diverse andere elektrische BMW’s. Zo is BMW bijvoorbeeld bezig met een elektrische vierdeurs coupe in de middenklasse. De i4 moet een paradepaardje in de voor BMW heel belangrijke middenklasse worden.

Alles over de BMW i4

Concept

De BMW i4 is een conceptmodel: data met een * zijn schattingen en overige data is mogelijk onbevestigd. De onderstaande tekst is geschreven alsof de BMW i4 per direct beschikbaar was. Waar mogelijk worden fiscale data zoals bijtelling en belastingen wel aangepast aan het jaar waneer het productiemodel verwacht wordt. Gegevens van het productiemodel kunnen echter sterk afwijken van dit concept. Dit conceptmodel wordt opgenomen in de database om een beeld te geven van toekomstige modellen en algemene trends.

Prijs, lease en bijtelling

De BMW i4 heeft een geschatte prijs vanaf €65 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €318 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €425 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de BMW i4 voor het eerst leverbaar wordt (2021).

De BMW i4 is te leasen vanaf ongeveer €800 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De BMW i4 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i4 is 390 kW (530 pk). Het maximale koppel is Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.0 seconde gehaald. De geschatte topsnelheid is 200 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de BMW i4 heeft een geschatte capaciteit van 80 kWh. Daarvan is 80 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 500 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 8 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 41 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 120 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 350 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de BMW i4 is ongeveer 16 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.8 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De BMW i4 stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen