Mercedes EQV 300 Lang

Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling

€ 74 609Prijs vanaf

90.0 kWhAccu Bruikbaar

320 kmActieradius

281 Wh/kmVerbruik

Prijs vanaf € 74 609

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds September 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 925 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 375 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 500 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €73 314.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 230 - 465 km

Stad - Winter 340 km
Snelweg - Winter 230 km
Gecombineerd - Winter 280 km
Stad - Zomer 465 km
Snelweg - Zomer 280 km
Gecombineerd - Zomer 355 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 12.1 sec
Topsnelheid 160 km/u
Actieradius Elektrisch 320 km
Totaal Vermogen 150 kW (204 pk)
Totaal Koppel 362 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 100.0 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Voor
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->320 km) 9u45m
Laadsnelheid 33 km/u
Kosten Publiek Laden €9,27 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 90.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) 110 kW DC
Snellaadtijd (32->256 km) 47 min
Snellaadsnelheid 280 km/u
Kosten Snelladen €16,58 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 320 km
Verbruik Voertuig 281 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 3.2 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 418 km
Verbruik Normering 263 Wh/km
Verbruik Voertuig 215 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 3.0 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.4 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 363 km
Verbruik Normering 276 Wh/km
Verbruik Voertuig 248 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 3.1 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.8 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 194 - 391 Wh/km

Stad - Winter 265 Wh/km
Snelweg - Winter 391 Wh/km
Gecombineerd - Winter 321 Wh/km
Stad - Zomer 194 Wh/km
Snelweg - Zomer 321 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 254 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 5140 mm
Breedte 1928 mm
Breedte met spiegels 2244 mm
Hoogte 1901 mm
Wielbasis 3200 mm
Massa Rijklaar 2635 kg
Toegestane Max. Massa 3500 kg
Laadvermogen Maximaal 965 kg
Bagageruimte 1030 L
Bagageruimte Max 4630 L
Bagageruimte Voor Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data
Trekhaak Mogelijk Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Kogeldruk Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 7 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel 10 m
Platform Geen Data
Carrosserie Bestelwagen
Segment N - Commercial
Dakrails Ja
EV Specifiek Platform Geen Data

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 306 /mnd
Netto (Schijf 2) € 405 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 375 /mnd
Netto (Schijf 2) € 500 /mnd

Op kenteken in 2022

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 424 /mnd
Netto (Schijf 2) € 566 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Citroen e-SpaceTourer M 75 kWhCitroen e-SpaceTourer M 75 kWh €12,583 goedkoper 50 km minder actieradius 10% langzamere acceleratie 10% minder stroomverbruik Even snel snelladen
Opel Zafira-e Life L 75 kWhOpel Zafira-e Life L 75 kWh €11,459 goedkoper 50 km minder actieradius 10% langzamere acceleratie 10% minder stroomverbruik Even snel snelladen
Citroen e-SpaceTourer XL 75 kWhCitroen e-SpaceTourer XL 75 kWh €10,647 goedkoper 50 km minder actieradius 10% langzamere acceleratie 10% minder stroomverbruik Even snel snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Mercedes EQV 300 Lang (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Mercedes EQV 300 Lang. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 46u15m 7 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 28u45m 11 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 18u15m 18 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 14u30m 22 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9u45m 33 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9u45m 33 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9u45m 33 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€6,18
Publiek Laden (laag)
€0,18€5,06
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€9,27
Publiek Laden (hoog)
€0,40€11,24
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Mercedes EQV 300 Lang (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Mercedes EQV 300 Lang.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 99 min 130 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 75 kW † 53 min 250 km/u
CCS (150 kW DC) 110 kW † 85 kW † 47 min 280 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€9,83
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€16,58
Snelladen (hoog)
€0,69€19,39
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Mercedes EQV 300 Lang

Autotest – Mercedes-Benz EQV 300 (2020)

Gepubliceerd: 2 december 2020 15:30 | ZERauto.nl Rijden in de Mercedes-Benz EQV 300 is een bijzondere ervaring. De stilte van de elektromotor, de trekkracht en het veercomfort als van een vliegend tapijt bezorgen de VIP-bus een karakter dat zelfs rijders van een Mercedes S-klasse zou kunnen bekoren.

Mercedes-Benz EQV: MPV’s zijn toch uit!?

Gepubliceerd: 22 augustus 2019 15:15 | ZERauto.nl MPV’s zijn helemaal niet uit! Althans, volgens Mercedes-Benz niet. De EQV is het nieuwste model van het Duitse merk. Je zou het ook een bus kunnen noemen, maar het belangrijkst is: hij is volledig elektrisch!

Mercedes onthult de EQV

Gepubliceerd: 22 augustus 2019 08:04 | E-Drivers Mercedes is het eerste merk dat een elektrisch aangedreven personenbus in het premium segment aanbiedt. Volgende maand kunnen we de nieuwe EQV in levende lijve bewonderen op de IAA in Frankfurt. Mercedes heeft nu echter al alle informatie en beeldmateriaal vrijgegeven.

Alles over de Mercedes EQV 300 Lang

Prijs, lease en bijtelling

De Mercedes EQV 300 Lang heeft een prijs vanaf €74 609. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €375 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €500 per maand.

De Mercedes EQV 300 Lang is te leasen vanaf ongeveer €925 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Mercedes EQV 300 Lang is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Mercedes EQV 300 Lang is 150 kW (204 pk). Het maximale koppel is 362 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 12.1 seconde gehaald. De topsnelheid is 160 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Mercedes EQV 300 Lang heeft een capaciteit van 100 kWh. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 320 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 230 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 465 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 46 uur 15 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 110 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 85 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 50 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 220 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Mercedes EQV 300 Lang is ongeveer 28,1 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 3.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 39,1 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 19,4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Mercedes EQV 300 Lang stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Mercedes

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de EQV op de officiële site van Mercedes.

Naar de EQV op de website van Mercedes.