Porsche Taycan 4S Plus

Elektrische Auto - 8% / 22% Bijtelling

€ 116 786Prijs vanaf

83.7 kWhAccu Bruikbaar

430 kmActieradius

19,5 kWhVerbruik 100km

Prijs vanaf € 116 786

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Februari 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf € 1 450 /mnd

Netto Bijtelling (Schijf 1) € 591 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 2) € 783 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Getoonde prijs is de consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is €114 954.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.

Praktische Actieradius tussen 315 - 605 km

Stad - Winter 415 km
Snelweg - Winter 315 km
Gecombineerd - Winter 365 km
Stad - Zomer 605 km
Snelweg - Zomer 405 km
Gecombineerd - Zomer 490 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Zakelijk - Operational Lease € 1,808 /mnd

Leasetarief € 1,750 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 0 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 0 /mnd

Zakelijk - Financial Lease € 1,595 /mnd

Leasetarief € 1,296 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 158 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Zakelijk - Kopen € 1,264 /mnd

Afschrijving excl. rente € 965 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 158 /mnd
Elektriciteit € 58 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 83 /mnd

Particulier - Kopen € 1,496 /mnd

Afschrijving excl. rente € 1,168 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
Verzekering € 158 /mnd
Elektriciteit € 70 /mnd
Brandstof € 0 /mnd
Onderhoud € 100 /mnd
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar en slottermijn van €38,607. De slottermijn is hoger dan meestal toegestaan wordt, maar is t.b.v. onderlinge vergelijking ingeschat op de restwaarde van het voertuig. Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Prijzen excl. BTW.
Schatting op basis van 20.000 km per jaar gedurende 5 jaar. Afschrijving zonder rente, gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0,22 per kWh. Prijzen incl. BTW.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u 4.0 sec
Topsnelheid 250 km/u
Actieradius Elektrisch 430 km
Totaal Vermogen 420 kW (571 pk)
Totaal Koppel 650 Nm
Aandrijving AWD

Accu en Opladen

Accu Capaciteit 93.4 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Rechterzijde - Voor
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->430 km) 9 uur
Laadsnelheid 48 km/u
Kosten Publiek Laden €6,44 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar 83.7 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Rechterzijde - Voor
Snellaadvermogen (max) 270 kW DC
Snellaadtijd (43->344 km) 21 min
Snellaadsnelheid 860 km/u
Kosten Snelladen €11,50 per 100 km
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.

(Advertisement)

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius 430 km
Verbruik Voertuig 19,5 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 2.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 462 km
Verbruik Normering 22 kWh/100km
Verbruik Voertuig 18,1 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 2.5 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 2.0 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 13,8 - 26,6 kWh/100km

Stad - Winter 20,2 kWh/100km
Snelweg - Winter 26,6 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 22,9 kWh/100km
Stad - Zomer 13,8 kWh/100km
Snelweg - Zomer 20,7 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 17,1 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Veiligheid (Euro NCAP)

Beoordeling
Inzittende Volwassene 85%
Inzittend Kind 83%
Jaar van Beoordeling 2019
Kwetsbare Weggebruikers 70%
Safety Assist 73%
Kijk voor meer details over de veiligheidsbeoordeling van dit voertuig op euroncap.com

Afmeting en Gewicht

Lengte 4963 mm
Breedte 1966 mm
Hoogte 1379 mm
Wielbasis 2900 mm
Massa Leeg 2220 kg
Baggageruimte 407 L
Baggageruimte Max 488 L
Trekgewicht Ongeremd 0 kg
Trekgewicht Geremd 0 kg
Daklast Maximaal 75 kg

Overige

Zitplaatsen 4 personen
Isofix Voorbereid Ja, 2 plaatsen
Draaicirkel 11,7 m
Carrosserie Sedan
Segment F - Lage Luxeklasse
Dakrails Nee

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45 000
Netto (Schijf 1) € 591 /mnd
Netto (Schijf 2) € 783 /mnd

Op kenteken in 2021

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40 000
Netto (Schijf 1) € 658 /mnd
Netto (Schijf 2) € 878 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Vergelijkbare elektrische auto's

Porsche Taycan TurboPorsche Taycan Turbo €40,314 duurder 35 km minder actieradius 20% snellere acceleratie 9% meer stroomverbruik 8% langzamer snelladen
Porsche Taycan 4SPorsche Taycan 4S €6,886 goedkoper 60 km minder actieradius Zelfde acceleratie Zelfde stroomverbruik 14% langzamer snelladen
Actieradius betreft alleen elektrische actieradius. Snelladen op basis van snellaadsnelheid in km/u. Vergelijkingen kunnen op basis van schattingen zijn.

Opladen van Porsche Taycan 4S Plus (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Taycan 4S Plus. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 43 uur 10 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26u45m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 17 uur 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13u30m 32 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 9 uur 48 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 48 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 9 uur 48 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden
€0,22€4,29
Publiek Laden (laag)
€0,18€3,51
Publiek Laden (gemiddeld)
€0,33€6,44
Publiek Laden (hoog)
€0,40€7,80
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

Snelladen van Porsche Taycan 4S Plus (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Taycan 4S Plus.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 74 min 240 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW † 41 min 440 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 120 kW † 31 min 580 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 135 kW † 27 min 660 km/u
CCS (350 kW DC) 270 kW † 175 kW † 21 min 860 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

Wat kost het snelladen?
Locatie
1 kWh100 km
Snelladen (laag)
€0,35€6,82
Snelladen (gemiddeld)
€0,59€11,50
Snelladen (hoog)
€0,69€13,45
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor snelladen zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal.

(Advertisement)

Nieuws over de Porsche Taycan 4S Plus

Getest: Porsche Taycan 4S onder ijskoude omstandigheden

Gepubliceerd: 11 december 2019 16:52 | E-Drivers De Poolcirkel en elektrische auto’s is nou niet direct de best denkbare combinatie. Toch reed e-Drivers.com als één van de eerste met de Porsche Taycan 4S dwars door de bittere Poolkou. En wat bleek, je kunt beter voor een 4S gaan, dan voor de Taycan Turbo. Waarom? Kijk de VIDEO.

Porsche Taycan 4S: minder vermogen maar veel betaalbaarder

Gepubliceerd: 15 oktober 2019 11:09 | E-Drivers De Porsche Taycan is amper een maand geleden onthuld of er komen al nieuwe varianten bij. Logisch, Porsche wil met Taycan de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld de Tesla Model S. Daarom komt er een betaalbaardere uitvoering bij in de vorm van de Porsche Taycan 4S.

Deze Porsche Taycan is stukken voordeliger!

Gepubliceerd: 14 oktober 2019 09:00 | ZERauto.nl Porsche breidt het gamma van de Taycan razendsnel uit. Na de Taycan Turbo en Turbo S komt Porsche nu al met de derde variant: de Porsche Taycan 4S. Die heeft minder vermogen, maar is ook stukken voordeliger.

Alles over de Porsche Taycan 4S Plus

Prijs, lease en bijtelling

De Porsche Taycan 4S Plus heeft een prijs vanaf €116 786. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €591 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €783 per maand.

De Porsche Taycan 4S Plus is te leasen vanaf ongeveer €1 450 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Porsche Taycan 4S Plus is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Porsche Taycan 4S Plus is 420 kW (571 pk). Het maximale koppel is 650 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 250 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Porsche Taycan 4S Plus heeft een capaciteit van 93,4 kWh. Daarvan is 83,7 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 430 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 315 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 605 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 43 uur.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 270 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 175 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 300 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het energieverbuik van de Porsche Taycan 4S Plus is ongeveer 19,5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.2 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 26,6 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 13,8 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Porsche Taycan 4S Plus stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Porsche

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Taycan op de officiële site van Porsche.

Naar de Taycan op de website van Porsche.