Byton M-Byte 72 kWh 2WD
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 55 000 *Prijs vanaf
72.0 kWh *Accu Bruikbaar
325 km *Actieradius
222 Wh/km *Verbruik
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Specificaties met een * zijn schattingenPrijs vanaf * € 55 000
Bestelbaar | Nee, verwacht |
Verwacht vanaf * | November 2021 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf * € 675 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) * | € 250 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) * | € 334 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 230 - 470 km
Stad - Winter * | 330 km |
Snelweg - Winter * | 230 km |
Gecombineerd - Winter * | 275 km |
Stad - Zomer * | 470 km |
Snelweg - Zomer * | 290 km |
Gecombineerd - Zomer * | 365 km |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 7.5 sec |
Topsnelheid | 190 km/u |
Actieradius Elektrisch * | 325 km |
Totaal Vermogen | 200 kW (272 pk) |
Totaal Koppel | 410 Nm |
Aandrijving | Achter |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit * | 80.0 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Achter |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->325 km) | 7u45m |
Laadsnelheid | 42 km/u |
Kosten Publiek Laden | €7,33 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar* | 72.0 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Achter |
Snellaadvermogen (max) | 120 kW DC |
Snellaadtijd (33->260 km) | 32 min |
Snellaadsnelheid | 420 km/u |
Kosten Snelladen | €13,10 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius * | 325 km |
Verbruik Voertuig * | 222 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig * | 2.5 l/100km |
NEDC Normering
Actieradius | 430 km |
Verbruik Normering | Geen Data |
Verbruik Voertuig | 167 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | Geen Data |
Benzine Equivalent Voertuig | 1.9 l/100km |
WLTP Normering
Actieradius | 360 km |
Verbruik Normering | Geen Data |
Verbruik Voertuig | 200 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | Geen Data |
Benzine Equivalent Voertuig | 2.2 l/100km |
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 153 - 313 Wh/km
Stad - Winter * | 218 Wh/km |
Snelweg - Winter * | 313 Wh/km |
Gecombineerd - Winter * | 262 Wh/km |
Stad - Zomer * | 153 Wh/km |
Snelweg - Zomer * | 248 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer * | 197 Wh/km |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4875 mm |
Breedte | 1970 mm |
Breedte met spiegels | Geen Data |
Hoogte | 1665 mm |
Wielbasis | 2950 mm |
Massa Rijklaar * | 2300 kg |
Toegestane Max. Massa | Geen Data |
Laadvermogen Maximaal | Geen Data |
Bagageruimte | 550 L |
Bagageruimte Max | 1450 L |
Bagageruimte Voor | Geen Data |
Daklast Maximaal | Geen Data |
Trekhaak Mogelijk | Geen Data |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Kogeldruk Maximaal | Geen Data |
Overige
Zitplaatsen | 5 personen |
Isofix Voorbereid | Geen Data |
Draaicirkel | Geen Data |
Platform | Geen Data |
Carrosserie | SUV |
Segment | E - Hoge Middenklasse |
Dakrails | Nee |
EV Specifiek Platform | Geen Data |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 250 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 334 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) * | € 300 /mnd |
Netto (Schijf 2) * | € 400 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Byton M-Byte 72 kWh 2WD (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Byton M-Byte 72 kWh 2WD. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Standaard 11.0 kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 37 uur | 9 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 23 uur | 14 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 14u45m | 22 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 11u30m | 28 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 7u45m | 42 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 7u45m | 42 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 7u45m | 42 km/u |
Optionele 22.0kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 37 uur | 9 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 23 uur | 14 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 14u45m | 22 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 11u30m | 28 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 7u45m | 42 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x25A | 17 kW | 5 uur | 65 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x32A | 22 kW † | 4 uur | 81 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€4,88
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€4,00
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€7,33
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€8,88
|
Snelladen van Byton M-Byte 72 kWh 2WD (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Byton M-Byte 72 kWh 2WD.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 71 min | 190 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 85 kW † | 37 min | 360 km/u |
CCS (150 kW DC) | 120 kW † | 100 kW † | 32 min | 420 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€7,77
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€13,10
|
Snelladen (hoog) | €0,69€15,32
|
(Advertisement)
Nieuws over de Byton M-Byte 72 kWh 2WD

Chinese Byton heeft importeur gevonden in Nederland
Gepubliceerd: 3 maart 2020 07:28 | ZERauto.nl Het Chinese automerk Byton maakt zich klaar voor een Europese marktintroductie. In totaal komt het merk in zes Europese landen op de markt, ook in Nederland. Louwman Group – bekend van Toyota, Lexus en Suzuki – neemt de rol van Retail & Service Partner op zich in Nederland.Alles over de Byton M-Byte 72 kWh 2WD
Prijs, lease en bijtelling
De Byton M-Byte 72 kWh 2WD heeft een geschatte prijs vanaf €55 000. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €250 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €334 per maand.
De Byton M-Byte 72 kWh 2WD is te leasen vanaf ongeveer €675 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Byton M-Byte 72 kWh 2WD is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Byton M-Byte 72 kWh 2WD is 200 kW (272 pk). Het maximale koppel is 410 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.5 seconde gehaald. De topsnelheid is 190 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Byton M-Byte 72 kWh 2WD heeft een geschatte capaciteit van 80 kWh. Daarvan is 72 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 325 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 230 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 470 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 37 uur.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 120 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 35 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 225 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het geschatte energieverbuik van de Byton M-Byte 72 kWh 2WD is ongeveer 22,2 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.5 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 31,3 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15,3 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Byton M-Byte 72 kWh 2WD stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Byton
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de M-Byte op de officiële site van Byton.