Getoonde prijs is de laatst bekende consumentenadviesprijs incl. BTW en onvermijdelijke kosten. Fiscale vanafprijs is € 27.104. De daadwerkelijke netto bijtelling hangt af van het de datum waarop het voertuig op kenteken is gezet. Voor voertuigen die meer dan 5 jaar niet nieuw te koop zijn wordt geen bijtelling weergegeven.
Praktische Actieradius tussen 65 - 150 km
Stad - Winter
100 km
Snelweg - Winter
65 km
Gecombineerd - Winter
80 km
Stad - Zomer
150 km
Snelweg - Zomer
85 km
Gecombineerd - Zomer
110 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.
† Om dit laadvermogen te bereiken is een 3-fase aansluiting met 32A per fase benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in woningen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 11 kW met een laadtijd van 2 uur en een laadsnelheid van 53 km/u.
Kosten (snel)laden op basis van gemiddelde laadkosten incl. BTW in Nederland. Kosten per 100 kilometer op basis van Real Range.
(Advertisement)
Bidirectioneel Laden (V2X / BPT)
Vehicle-to-Load (V2L)
V2L Mogelijk
Nee
Max. Vermogen
-
Aansluitingen Exterieur
-
Aansluitingen Interieur
-
Vehicle-to-Home (V2H)
V2H via AC Ondersteund
Nee
Max. Vermogen
-
V2H via DC Ondersteund
Nee
Max. Vermogen
-
Vehicle-to-Grid (V2G)
V2G via AC Ondersteund
Nee
Max. Vermogen
-
V2G via DC Ondersteund
Nee
Max. Vermogen
-
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius
95 km
Verbruik Voertuig
176 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig
2.0 l/100km
NEDC Normering
Actieradius
157 km
Verbruik Normering
Geen Data
Verbruik Voertuig
106 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Normering
Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig
1.2 l/100km
WLTP Normering
Actieradius
130 km
Verbruik Normering
165 Wh/km
Verbruik Voertuig
128 Wh/km
CO2 Uitstoot
0 g/km
Benzine Equivalent Normering
1.9 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig
1.4 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen. Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 111 - 257 Wh/km
Stad - Winter
167 Wh/km
Snelweg - Winter
257 Wh/km
Gecombineerd - Winter
209 Wh/km
Stad - Zomer
111 Wh/km
Snelweg - Zomer
196 Wh/km
Gecombineerd - Zomer
152 Wh/km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.
(Advertisement)
Afmeting en Gewicht
Lengte
2695 mm
Breedte
1663 mm
Breedte met spiegels
Geen Data
Hoogte
1555 mm
Wielbasis
1873 mm
Massa Rijklaar
1125 kg
Toegestane Max. Massa
1340 kg
Laadvermogen Maximaal
315 kg
Bagageruimte
260 L
Bagageruimte Max
340 L
Bagageruimte Voor
Geen Data
Daklast Maximaal
0 kg
Trekhaak Mogelijk
Geen Data
Trekgewicht Ongeremd
0 kg
Trekgewicht Geremd
0 kg
Kogeldruk Maximaal
Geen Data
Overige
Zitplaatsen
2 personen
Isofix Voorbereid
Ja, 1 plaats
Draaicirkel
7 m
Platform
Geen Data
EV Specifiek Platform
Geen Data
Carrosserie
Cabrio
Segment
A - Stadsauto
Dakrails
Nee
Warmtepomp (WP)
Nee
WP Standaarduitrusting
-
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2020
Bijtelling
8% / 22%
8% beperkt tot
€ 45.000
Netto (Schijf 1)
€ 67 /mnd
Netto (Schijf 2)
€ 89 /mnd
Op kenteken in 2021
Bijtelling
12% / 22%
12% beperkt tot
€ 40.000
Netto (Schijf 1)
€ 101 /mnd
Netto (Schijf 2)
€ 134 /mnd
Op kenteken in 2022
Bijtelling
16% / 22%
16% beperkt tot
€ 35.000
Netto (Schijf 1)
€ 134 /mnd
Netto (Schijf 2)
€ 179 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Berekeningen over toekomstige jaren kunnen op basis van een Belastingplan zijn en aan wijzigingen onderhevig zijn.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.
Opladen van Smart EQ fortwo cabrio (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Smart EQ fortwo cabrio. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt
Maximaal
Vermogen
Tijd
Snelheid
Stopcontact (2.3 kW)
230V / 1x10A
2.3 kW
8u45m
11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW)
230V / 1x16A
3.7 kW
5u30m
17 km/u
1-fase 25A (5.8 kW)
230V / 1x25A
5.8 kW
3u30m
27 km/u
1-fase 32A (7.4 kW)
230V / 1x32A
7.4 kW
2u45m
35 km/u
3-fase 16A (11 kW)
400V / 3x16A
11 kW
2 uur
48 km/u
3-fase 25A (17 kW)
400V / 3x25A
17 kW
1u15m
76 km/u
3-fase 32A (22 kW)
400V / 3x32A
22 kW †
55 min
100 km/u
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen?
Locatie
1 kWh100 km
Thuis Laden (laag)
€ 0,23€ 4,05
Thuis Laden (gemiddeld)
€ 0,38€ 6,69
Thuis Laden (hoog)
€ 0,60€ 10,56
Publiek Laden (laag)
€ 0,20€ 3,52
Publiek Laden (gemiddeld)
€ 0,35€ 6,16
Publiek Laden (hoog)
€ 0,45€ 7,92
Indicatie van kosten incl. BTW, de daadwerkelijke prijzen voor thuis laden zijn afhankelijk van het energiecontract. De daadwerkelijke prijzen voor het publiek laden zijn afhankelijk van de gebruikte laadpas en laadpaal. In samenwerking met
laadpastop10.nl .
Gepubliceerd: 22 juli 2022 15:26 | Dagelijksauto
Alles moet tegenwoordig maar groter en groter maar bij Smart moeten ze daar niks van hebben. De Smart EQ Fortwo..
Gepubliceerd: 5 september 2019 05:44 | ZERauto.nl
Benzinemotoren zijn bij Smart al enige tijd uit het gamma verdwenen. De dochteronderneming van Daimler levert alleen nog volledig elektrische modellen van de Fortwo en Forfour. Beide modellen krijgen een flinke opknapbeurt, maar wat is er precies allemaal nieuw?
Alles over de Smart EQ fortwo cabrio
Niet meer leverbaar
Deze elektrische auto is niet meer leverbaar. De Smart EQ fortwo cabrio was leverbaar tussen januari 2020 en april 2023. Gegevens zoals bijtelling, aanschafprijs en leaseprijs zijn van toepassing op het jaar waarin de Smart EQ fortwo cabrio voor het laatst leverbaar was. Sommige data is mogelijk niet meer van toepassing.
Laatst bekende prijs
Dit voertuig wordt niet meer geproduceerd en is niet nieuw te koop. De laatst bekende nieuwprijs van de Smart EQ fortwo cabrio is € 27.910.
Dit voertuig was minder dan 5 jaar gelden voor het laatst te koop. Als het voertuig nog zakelijk gereden wordt, kan bijtelling over het privégebruik van toepassing zijn. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de datum waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet.
De Smart EQ fortwo cabrio is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Smart EQ fortwo cabrio is 60 kW (82 pk). Het maximale koppel is 160 Nm. De aandrijving is via de achterwielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11.9 seconde gehaald. De topsnelheid is 130 km/u.
De accu van de Smart EQ fortwo cabrio heeft een capaciteit van 17.6 kWh. Daarvan is 16.7 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 95 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 65 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 150 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 22 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 55 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen.
Hiervoor is echter 3-fase benodigd met 32A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 11 kW en hiermee kan een laadtijd van 2 uur en een laadsnelheid van 53 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 8 uur 45 minuten.
Het energieverbuik van de Smart EQ fortwo cabrio is ongeveer 17.6 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.0 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 25.7 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.1 kWh/100km te behalen.
De Smart EQ fortwo cabrio stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Het model op deze pagina is de opvolger van de Smart EQ fortwo cabrio, die bestelbaar was van juli 2018 tot september 2019.
Het vorige model was €915 goedkoper, had dezelfde actieradius, dezelfde acceleratie en hetzelfde stroomverbruik.