Porsche Taycan Turbo
Elektrische Auto - 12% / 22% Bijtelling€ 157 900Prijs vanaf
83.7 kWhAccu Bruikbaar
400 kmActieradius
209 Wh/kmVerbruik
Prijs vanaf € 157 900
Bestelbaar | Ja, huidig model |
Leverbaar sinds | Januari 2020 |
Leverbaar tot | - |
Leasen vanaf € 1 859 /mnd
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 938 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 1 252 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Getoonde leaseprijs is een vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Het leasetarief is opgesteld in samenwerking met ActivLease.
Bijtelling voor 2021 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.
Praktische Actieradius tussen 290 - 555 km
Stad - Winter | 385 km |
Snelweg - Winter | 290 km |
Gecombineerd - Winter | 340 km |
Stad - Zomer | 555 km |
Snelweg - Zomer | 370 km |
Gecombineerd - Zomer | 450 km |
Zakelijk - Operational Lease € 2,411 /mnd
Leasetarief | € 2,350 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 0 /mnd |
Elektriciteit | € 61 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 0 /mnd |
Zakelijk - Financial Lease € 2,110 /mnd
Leasetarief | € 1,753 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 210 /mnd |
Elektriciteit | € 61 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 86 /mnd |
Zakelijk - Kopen € 1,662 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 1,305 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 210 /mnd |
Elektriciteit | € 61 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 86 /mnd |
Particulier - Kopen € 1,966 /mnd
Afschrijving excl. rente | € 1,579 /mnd |
Wegenbelasting (MRB) | € 0 /mnd |
Verzekering | € 210 /mnd |
Elektriciteit | € 73 /mnd |
Brandstof | € 0 /mnd |
Onderhoud | € 104 /mnd |
(Advertisement)
Prestaties
Acceleratie 0 - 100 km/u | 3.2 sec |
Topsnelheid | 260 km/u |
Actieradius Elektrisch | 400 km |
Totaal Vermogen | 500 kW (680 pk) |
Totaal Koppel | 850 Nm |
Aandrijving | AWD |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 93.4 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde - Voor |
Locatie Laadpoort 2 | Linkerzijde - Voor |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->400 km) | 9 uur |
Laadsnelheid | 45 km/u |
Kosten Publiek Laden | €6,90 per 100 km |
Accu Capaciteit Bruikbaar | 83.7 kWh |
Snellaadaansluiting | CCS |
Locatie Snellaadpoort | Rechterzijde - Voor |
Locatie Snellaadpoort 2 | - |
Snellaadvermogen (max) | 262 kW DC |
Snellaadtijd (40->320 km) | 20 min |
Snellaadsnelheid | 840 km/u |
Kosten Snelladen | €12,33 per 100 km |
Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius | 400 km |
Verbruik Voertuig | 209 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Voertuig | 2.4 l/100km |
WLTP Normering (TEL)
Actieradius | 452 km |
Verbruik Normering | 229 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 185 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 2.6 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 2.1 l/100km |
WLTP Normering (TEH)
Actieradius | 383 km |
Verbruik Normering | 266 Wh/km |
Verbruik Voertuig | 219 Wh/km |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Benzine Equivalent Normering | 3.0 l/100km |
Benzine Equivalent Voertuig | 2.5 l/100km |
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.
Praktisch Energieverbruik tussen 151 - 289 Wh/km
Stad - Winter | 217 Wh/km |
Snelweg - Winter | 289 Wh/km |
Gecombineerd - Winter | 246 Wh/km |
Stad - Zomer | 151 Wh/km |
Snelweg - Zomer | 226 Wh/km |
Gecombineerd - Zomer | 186 Wh/km |
Veiligheid (Euro NCAP)
Beoordeling | |
Inzittende Volwassene | 85% |
Inzittend Kind | 83% |
Jaar van Beoordeling | 2019 |
Kwetsbare Weggebruikers | 70% |
Safety Assist | 73% |
Afmeting en Gewicht
Lengte | 4963 mm |
Breedte | 1966 mm |
Breedte met spiegels | 2144 mm |
Hoogte | 1381 mm |
Wielbasis | 2900 mm |
Massa Rijklaar | 2380 kg |
Toegestane Max. Massa | 2880 kg |
Laadvermogen Maximaal | 600 kg |
Bagageruimte | 366 L |
Bagageruimte Max | Geen Data |
Bagageruimte Voor | 84 L |
Daklast Maximaal | 75 kg |
Trekhaak Mogelijk | Nee |
Trekgewicht Ongeremd | 0 kg |
Trekgewicht Geremd | 0 kg |
Kogeldruk Maximaal | 0 kg |
Overige
Zitplaatsen | 4 personen |
Isofix Voorbereid | Ja, 2 plaatsen |
Draaicirkel | 10 m |
Platform | VW J1 |
Carrosserie | Sedan |
Segment | F - Lage Luxeklasse |
Dakrails | Nee |
EV Specifiek Platform | Ja |
Bijtelling Overzicht
Op kenteken in 2020
Bijtelling | 8% / 22% |
8% beperkt tot | € 45 000 |
Netto (Schijf 1) | € 873 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 1 157 /mnd |
Op kenteken in 2021
Bijtelling | 12% / 22% |
12% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 938 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 1 252 /mnd |
Op kenteken in 2022
Bijtelling | 16% / 22% |
16% beperkt tot | € 40 000 |
Netto (Schijf 1) | € 988 /mnd |
Netto (Schijf 2) | € 1 318 /mnd |
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het percentage vastgesteld conform de dan geldende regels.
Vergelijkbare elektrische auto's



Opladen van Porsche Taycan Turbo (0 -> 100%)
Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Porsche Taycan Turbo. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.
Type 2 (Mennekes - IEC 62196) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Standaard 11.0 kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 43 uur | 9 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 26u45m | 15 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 17 uur | 24 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 13u30m | 30 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 9 uur | 44 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 9 uur | 44 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 9 uur | 44 km/u |
Optionele 22.0kW Boordlader | ||||
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 43 uur | 9 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 26u45m | 15 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 17 uur | 24 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 13u30m | 30 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 9 uur | 44 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x25A | 17 kW | 5u45m | 70 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x32A | 22 kW † | 4u30m | 89 km/u |
† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.
Wat kost het opladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Thuis Laden | €0,22€4,60
|
Publiek Laden (laag) | €0,18€3,76
|
Publiek Laden (gemiddeld) | €0,33€6,90
|
Publiek Laden (hoog) | €0,40€8,36
|
Snelladen van Porsche Taycan Turbo (10 -> 80%)
Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Porsche Taycan Turbo.
- Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
- Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
- Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
- Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2) |
---|
![]() |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 50 kW | 74 min | 220 km/u |
CCS (100 kW DC) | 100 kW | 90 kW † | 41 min | 410 km/u |
CCS (150 kW DC) | 150 kW | 120 kW † | 31 min | 540 km/u |
CCS (175 kW DC) | 175 kW | 135 kW † | 27 min | 620 km/u |
CCS (350 kW DC) | 262 kW † | 183 kW † | 20 min | 840 km/u |
† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Wat kost het snelladen? |
---|
Locatie | 1 kWh100 km |
---|---|
Snelladen (laag) | €0,35€7,31
|
Snelladen (gemiddeld) | €0,59€12,33
|
Snelladen (hoog) | €0,69€14,42
|
(Advertisement)
Nieuws over de Porsche Taycan Turbo

Porsche Taycan model 2021: laden zonder laadpas of app
Gepubliceerd: 20 augustus 2020 12:25 | E-Drivers In het nieuwe modeljaar voert Porsche diverse nieuwe innovaties in de Taycan door. De on-boardlader heeft een nog groter laadvermogen en de auto accelereert nog sneller dan voorheen. Maar er zijn ook innovaties die het rijden en laden makkelijker maken.
Getest: Porsche Taycan 4S onder ijskoude omstandigheden
Gepubliceerd: 11 december 2019 16:52 | E-Drivers De Poolcirkel en elektrische auto’s is nou niet direct de best denkbare combinatie. Toch reed e-Drivers.com als één van de eerste met de Porsche Taycan 4S dwars door de bittere Poolkou. En wat bleek, je kunt beter voor een 4S gaan, dan voor de Taycan Turbo. Waarom? Kijk de VIDEO.
Porsche Taycan: met 4 personen in 2,8 seconden naar 100 km/u
Gepubliceerd: 4 september 2019 16:01 | ZERauto.nl De Porsche Taycan is eindelijk hier. Na een maandenlange teasercampagne mag nu iedereen de nieuwe Porsche Taycan zien. Het is de eerste volledig elektrische sportauto van Porsche. Porsche trapt af met de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S, maar later volgen nog minder krachtige uitvoeringen van deze vierdeurs…Alles over de Porsche Taycan Turbo
Prijs, lease en bijtelling
De Porsche Taycan Turbo heeft een prijs vanaf €157 900. De auto heeft een bijtelling van 12% tot 40.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €938 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €1 252 per maand.
De Porsche Taycan Turbo is bij ActivLease te leasen vanaf €1 859 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.
Aandrijving en prestaties
De Porsche Taycan Turbo is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Porsche Taycan Turbo is 500 kW (680 pk). Het maximale koppel is 850 Nm. De aandrijving is via alle wielen. Daarmee wordt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3.2 seconde gehaald. De topsnelheid is 260 km/u.
Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto
Accu en opladen
De accu van de Porsche Taycan Turbo heeft een capaciteit van 93,4 kWh. Daarvan is 83,7 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 400 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.
Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 290 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 555 km te behalen.
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 9 uur vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Optioneel is een boordlader met een laadvermogen van 22.0 kW beschikbaar. Hiermee is de accu in ongeveer 4 uur 30 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 43 uur.
Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 262 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 183 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 280 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Energieverbruik
Het energieverbuik van de Porsche Taycan Turbo is ongeveer 20,9 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 2.4 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 28,9 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 15,1 kWh/100km te behalen.
Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen
CO2 Uitstoot
De Porsche Taycan Turbo stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.
Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen
Meer informatie van Porsche
Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de Taycan op de officiële site van Porsche.