Peugeot e-2008 SUV

Elektrische Auto - 8% Bijtelling

€ 38,000 *Prijs vanaf

47.5 kWh *Accu Bruikbaar

275 km *Actieradius

17.3 kWh *Verbruik 100km

Deze elektrische auto is nog niet leverbaar

Specificaties met een * zijn schattingen

Prijs vanaf * € 38,000

Bestelbaar Nee, verwacht
Verwacht vanaf Maart 2020
Leverbaar tot -

Leasen vanaf * € 475 /mnd

Netto Bijtelling 2020 (Schijf 2/3) * € 96 /mnd
Netto Bijtelling 2020 (Schijf 4) * € 128 /mnd
Wegenbelasting (MRB) € 0 /mnd
De prijs is nog niet bekend: de prijzen zijn alleen ter onderlinge vergelijking en indicatie. Getoonde prijs is een geschatte richtprijs incl. BTW.
Getoonde leaseprijs is een indicatieve vanafprijs excl. BTW op basis van 5 jaar / 10.000 km en operational lease zonder elektriciteit of brandstof.
Bijtelling voor 2020 en later is geschat op basis van aangekondigde fiscale regels.

Praktische Actieradius tussen 195 - 415 km

Stad - Winter * 275 km
Snelweg - Winter * 195 km
Gecombineerd - Winter * 235 km
Stad - Zomer * 415 km
Snelweg - Zomer * 250 km
Gecombineerd - Zomer * 315 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route. Meer info.

(Advertisement)

Prestaties

Acceleratie 0 - 100 km/u * 9.0 sec
Topsnelheid 150 km/u
Actieradius Elektrisch * 275 km
Totaal Vermogen 100 kW (136 pk)
Totaal Koppel 260 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen

Accu Capaciteit * 50.0 kWh
Locatie Laadpoort Linkerzijde - Achter
Laadaansluiting Type 2
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->275 km) 5u15m
Laadsnelheid 54 km/u
Accu Capaciteit Bruikbaar* 47.5 kWh
Locatie Snellaadpoort Linkerzijde - Achter
Snellaadaansluiting CCS
Snellaadvermogen (max) 100 kW DC
Snellaadtijd (28->220 km) 28 min
Snellaadsnelheid 410 km/u

Energieverbruik

EVDB Real Range

Actieradius * 275 km
Verbruik Voertuig * 17.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.9 l/100km

NEDC Normering

Actieradius 430 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 11.0 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.2 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 310 km
Verbruik Normering Geen Data
Verbruik Voertuig 15.3 kWh/100km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering Geen Data
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
Normering = officiele gegevens zoals gepubliceerd door fabrikant. In de normering worden laadverliezen meegenomen.
Voertuig = verbruik voor aandrijving en boordsystemen van het voertuig zelf. De boordcomputer geeft dit verbruik weer.

Praktisch Energieverbruik tussen 11,4 - 24.4 kWh/100km

Stad - Winter * 17.3 kWh/100km
Snelweg - Winter * 24.4 kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 20.2 kWh/100km
Stad - Zomer * 11.4 kWh/100km
Snelweg - Zomer * 19.0 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 15.1 kWh/100km
Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

Afmeting en Gewicht

Lengte 4300 mm
Breedte 1770 mm
Hoogte 1530 mm
Wielbasis 2650 mm
Massa Leeg 1548 kg
Baggageruimte 405 L
Baggageruimte Max Geen Data
Trekgewicht Ongeremd Geen Data
Trekgewicht Geremd Geen Data
Daklast Maximaal Geen Data

Overige

Zitplaatsen 5 personen
Isofix Voorbereid Geen Data
Draaicirkel Geen Data
Carrosserie SUV
Segment L - Lower SUV
Dakrails Ja

Bijtelling Overzicht

Op kenteken in 2020 (kabinetsplan)

Bijtelling 8% / 22%
8% beperkt tot € 45,000
Netto (Schijf 2/3) * € 96 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 128 /mnd

Op kenteken in 2021 (kabinetsplan)

Bijtelling 12% / 22%
12% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 141 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 188 /mnd

Op kenteken in 2022 (kabinetsplan)

Bijtelling 16% / 22%
16% beperkt tot € 40,000
Netto (Schijf 2/3) * € 188 /mnd
Netto (Schijf 4) * € 251 /mnd
Getoonde bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Overdracht van eigendom heeft hierop geen invloed. Na 60 maanden wordt het op dat moment geldende percentage van kracht.
* = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Opladen van Peugeot e-2008 SUV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Peugeot e-2008 SUV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 24u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 15u15m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 9u45m 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 7u45m 35 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5u15m 52 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u15m 52 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u15m 52 km/u

† = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

Snelladen van Peugeot e-2008 SUV (10 -> 80%)

Snelladen is vooral bedoeld om onderweg in korte tijd veel actieradius toe te voegen. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterij verder opgeladen wordt, de laadsnelheid afneemt. Met name boven 80% lading neemt de laadsnelheid fors af. Een snellaadsessie betreft dus bijna nooit een leeg-vol lading. Hoe snel de auto oplaadt, hangt af van het snellaadpunt dat gebruikt wordt en welk laadvermogen de auto aan kan. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het snelladen van de Peugeot e-2008 SUV.

  • Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
  • Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
  • Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
  • Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW † 53 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 75 kW † 28 min 410 km/u
CCS (150 kW DC) 100 kW † 75 kW † 28 min 410 km/u
CCS (175 kW DC) 100 kW † 75 kW † 28 min 410 km/u

† = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.

(Advertisement)

Alles over de Peugeot e-2008 SUV

Prijs, lease en bijtelling

De Peugeot e-2008 SUV heeft een geschatte prijs vanaf €38,000. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €96 per maand indien de bijtelling in schijf 2 of 3 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 4) is de netto bijtelling vanaf €128 per maand. De bijtelling is gebaseerd op de verwachtte fiscale regels van het jaar waarin de Peugeot e-2008 SUV voor het eerst leverbaar wordt (2020).

De Peugeot e-2008 SUV is te leasen vanaf ongeveer €475 euro exclusief BTW per maand. Zowel de bijtelling als het leasetarief hangen echter sterk af van de gekozen opties en de uiteindelijke prijs van de auto. Bovendien hangt het leasetarief sterk af van het aantal gereden kilometers en looptijd van het leasecontract.

Lees hier meer over prijzen, lease en bijtelling

Aandrijving en prestaties

De Peugeot e-2008 SUV is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de Peugeot e-2008 SUV is 100 kW (136 pk). Het maximale koppel is 260 Nm. De aandrijving is via de voorwielen. Daarmee wordt een geschatte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9.0 seconde gehaald. De topsnelheid is 150 km/u.

Lees hier meer over de aandrijving en prestaties van een elektrische auto

Accu en opladen

De accu van de Peugeot e-2008 SUV heeft een geschatte capaciteit van 50 kWh. Daarvan is 47,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een geschatte actieradius van ongeveer 275 kilometer gehaald. De daadwerkelijke actieradius is echter sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route.

Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een actieradius van ongeveer 195 km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een actieradius van 415 km te behalen.

Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 5 uur 15 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 24 uur 30 minuten.

Snelladen is mogelijk via een CCS aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 100 kW. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 75 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 190 kilometer aan actieradius toegevoegd.

Lees hier meer over het opladen van een elektrische auto

Energieverbruik

Het geschatte energieverbuik van de Peugeot e-2008 SUV is ongeveer 17.3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Het daadwerkelijke energieverbruik hangt onder andere af van weeromstandigheden, terrein, gebruik van climate control en rijgedrag. Zo is bij lage temperaturen en continu rijden op hoge snelheid een energievebruik van ongeveer 24.4 kWh/100km te verwachten. Bij gematigde temperaturen en continu rijden op lage snelheid is echter een energieverbruik van 11.4 kWh/100km te behalen.

Lees hier meer over het energieverbruik van hybride en elektrische voertuigen

CO2 Uitstoot

De Peugeot e-2008 SUV stoot bij het rijden geen CO2 uit. Het betreft hier alleen de door het voertuig uitgestoten CO2. Bij de productie van elektriciteit komt namelijk bijna altijd CO2 vrij. Door echter op duurzaam opgewekte energie te rijden is bijna volledig zonder CO2 uitstoot te rijden. Ter vergelijking: ook bij de productie en het vervoer van fossiele brandstoffen komt CO2 vrij, maar deze uitstoot is moeilijker te reduceren.

Lees hier meer over CO2 Uitstoot van hybride en elektrische voertuigen

Meer informatie van Peugeot

Via onderstaande link is meer informatie te vinden over de e-2008 SUV op de officiële site van Peugeot.

Naar de e-2008 SUV op de website van Peugeot.